Jump to content

Trimming av volvo penta D3-130


permu

Recommended Posts

Det er nok en fristende tanke i disse chippings tider,men ver obs på en del ting slik som gearet, tåler den effekt økningen ? er ventilene,kamakslingen,brennstoffdysene,turboladeren,ladeluftkjøleren osv identiske mellom D3 130-160 ?.Det er nok en stor mulighet for at det ikke er tilfelle.Du bør spørre VOLVO om det er mulig å gjennomføre effektøkningen.Ukritisk chipping kan bli dyrt. :nono:

Redigert av 740 c (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du går vel litt på akkord med garanti og reklamasjonsvilkårene om du gjør dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke litt på akkord. Dette anses som et uatorisert inngrep i motoren - og da ryker alt av garantier og reklamasjonsrettigheter.

 

Om VP har gjort samme som Volvo så er D3 130 samme motoren som D3 160 - men med annet dataprogram for motorstyring. Volvo har D5 motoren som gir 163 hk og D130 motoren som gir 130 hk, og D3 motoren til VP er basert på denne Volvo motoren (nydelig 5 sylindret motor)

 

Men det å chippe en båtmotor er jeg litt mer skeptisk til enn å chippe en bilmotor. Rett og slett pga sikkerhet. En motorstans på landevei er en enkel greie - man triller til veikanten og ringer etter hjelp. En motorstopp på vannet er en kritisk situasjon der du blir uten manøvrering - og kan risikere et totalhavari. Eneste jeg kan tenke meg er OK av trimchip er om VP har chippene og utfører jobben - men det kan jeg aldri tenke meg at de har/gjør.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...