Bjørkski Startet 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2014 Hei Etter ennå et ShetlandRace med mye vind, og ditto vann i båten har behovet for å kunne "forseile" eller på annen måte beskytte elektronikken og kontakter blitt aktuelt igjen. Men hva bruker jeg? Jeg ser at de elektriske komponenter på solcellepanelet er dekket med en myk form for klarplast. Finnes det i vanlig handel og har noen erfaring med dette. Jeg ser for meg at "spraye" alle utsatte instrumenter og kontakter. På min tidligere båt bygget jeg inn all elektronikk i plastbokse, men er senere blitt frarådet dette pga faren for kondens. Noen som har god erfaring mht beskyttelse av "dingserne" Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Det er kanskje PlastiDip i klar (blank) versjon? Plastidip er knallbra til å smøre eller spraye på! Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Bjørkski Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Det er kanskje PlastiDip i klar (blank) versjon? Plastidip er knallbra til å smøre eller spraye på! Skal det brukes på kontakter eller er det også velegnet til utsatte kredskort ect. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Du kan i prinsippet bruke det på det aller meste som skal beskyttes mot fuktighet. Watski.no har den i begge (?) varianter, mener jeg. Litt gummiaktig overflate, alt ettersom hvor tykt man "smører på". Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
trulsant Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 DC4 fra Dow Corning om du får tak i det, ett silikonbasert., dielektrisk fett. Brukes mye på fly og slikt for å holde fuktighet ute. Brukte det på tilhengerkontakten, aldri problem med korrosjon. Superlube er også en mulighet, er ett syntetisk fett, med mye av de samme egenskapene. Dette får du iallefall på Tess. TA Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 DC4 fra Dow Corning om du får tak i det, ett silikonbasert., dielektrisk fett. Brukes mye på fly og slikt for å holde fuktighet ute. Brukte det på tilhengerkontakten, aldri problem med korrosjon. Superlube er også en mulighet, er ett syntetisk fett, med mye av de samme egenskapene. Dette får du iallefall på Tess. TA Jeg ser Amazon har det til 20$. DC4 er en fett og Plastidip mer en gummi. Hva er fordel/ulempe ved de to i utgangspunktet forskjellige måter og beskyttet mot fukt? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Hva som er best egnet vil jeg ikke mene noe bestemt om, men som et tips så jeg Plastidip hos Best Marin i Stavanger i går. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 (redigert) Celluloselakk. Men gjerne en "topping" av enda heftigere vare. Redigert 6.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
trulsant Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Fett egner seg best for fuktbeskyttelse av kontakter og slikt, der har plastidip og lakk sine "begrensninger"... For kretskort osv vil nok en lakk eller plastidip egne seg best, mange kretskort er jo allerede lakkert for å holde fukt borte. TA Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.