Jump to content

Spray for beskyttelse av båtelektronikk

Bjørkski

Recommended Posts

Hei

Etter ennå et ShetlandRace med mye vind, og ditto vann i båten har behovet for å kunne "forseile" eller på annen måte beskytte elektronikken og kontakter blitt aktuelt igjen. Men hva bruker jeg? Jeg ser at de elektriske komponenter på solcellepanelet er dekket med en myk form for klarplast. Finnes det i vanlig handel og har noen erfaring med dette.

Jeg ser for meg at "spraye" alle utsatte instrumenter og kontakter. På min tidligere båt bygget jeg inn all elektronikk i plastbokse, men er senere blitt frarådet dette pga faren for kondens.

Noen som har god erfaring mht beskyttelse av "dingserne"

DC4 fra Dow Corning om du får tak i det, ett silikonbasert., dielektrisk fett. Brukes mye på fly og slikt for å holde fuktighet ute. Brukte det på tilhengerkontakten, aldri problem med korrosjon.

Superlube er også en mulighet, er ett syntetisk fett, med mye av de samme egenskapene. Dette får du iallefall på Tess.

TA

DC4 fra Dow Corning om du får tak i det, ett silikonbasert., dielektrisk fett. Brukes mye på fly og slikt for å holde fuktighet ute. Brukte det på tilhengerkontakten, aldri problem med korrosjon.

Superlube er også en mulighet, er ett syntetisk fett, med mye av de samme egenskapene. Dette får du iallefall på Tess.

TA

Jeg ser Amazon har det til 20$.

DC4 er en fett og Plastidip mer en gummi. Hva er fordel/ulempe ved de to i utgangspunktet forskjellige måter og beskyttet mot fukt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...