Unclechuchu Startet 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2014 Hei, Jeg nærmer meg kjøp av en Banner 28, men ser at det fins forskjellige utgaver, blant annet mk1 og mk2. Hva er forskjellene, og hvilken utgave er "den ultimate" Banner? Setter pris på alle tips! Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Jeg er ingen ekspert på disse båtene, men de hadde vel i utgangspunktet for lite kjølvekt, som igjen har ført til noen kullseilinger der båten har blitt liggende opp/ned. Kanskje mk2 varianten har tyngre kjøl? Vet også at noen dreiv å støpte ny kjøl til disse båtene her i Norge en gang, mulig de fortsatt har formene.. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Jeg hadde en slik for noen år siden. Mye morro med den :-) mk2 har høyere rigg. Båter som har ligget opp/ned har jeg ikke hørt om men den krever sitt mannskap og må reves ganske tidlig. De jeg har hørt som har fått problemer er de som har kullseilt (bare 90 grader) og fått båten fylt av vann fordi dem ikke har hatt luka igjen, hadde den vært lukket så hadde den rettet seg opp igjen. Utrolig morro når den planer på lens selv om vi fikk et par brotch. Seiler veldig bra i lite vind. Noen har byttet kjøl ja. Ultimate må være Mk2 med byttet kjøl og nyere konkurranse seil. http://home.online.no/~kjellrod/nowater/trimmeguide1.htm Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 http://www.sailguide.com/batfakta/comments.php?id=124 Sitér dette innlegget Link to post
Unclechuchu Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Takk for gode svar så langt! Banneren virker utrolig morsom, og prisen begynner å bli fin. Er det noen enkle måter å se forskjell på mk1 og mk2? Ettersom mk2 har høy rigg, er det den som blir kalt 28 HR, eller er det en tredje variant? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 HR er mk2 ja. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Jeg har aldri hørt om MK1 og MK2. De første ble solgt med lav rigg, men de aller fleste har blitt solgt med høy rigg. En feil i lys-systemet medførte at Banneren ble straffet hardt på trynefaktoren, lav rigg ble ikke rammet så lurer på om det ble konvertert til lav rigg da. Tror forstaget er like langt, men avtand fra forstag til toppen av masta er en meter høyere på høy rigg. Ville klart gått for høy rigg (mer morro). Kjøler finnes det mange av, tror det er flere kjøldesign. De fleste ble bygd om i Bergen og Stavanger, så kjenner ikke effektene. Tyngre kjøl ville jeg ikke hatt, båten liker ikke vekt. Ingenting går så sakte som en dårlig trimmet Banner. Den er veldig sensitiv, også for vekt på rekka. Men bra trimmet går den bra. Er vel bare en båt i bergen som har gått ned, da gikk mye galt. Mange Bannere er blitt seilt veldig hardt så den tåler det aller meste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.