Gabi Startet 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2014 Jeg kjøpte min Scand Baltic 85-modell i fjor og den hadde en 98-modell KAMD43P. Den har hele tiden ryket litt hvitt i eksosen og det har lekket grønn kjølevæske ned i kjølen. Vi skal på sommerferie til Svenskekysten om få dager og jeg skiftet forfilter og dieselfilter i går. Jeg fikk luftet godt for dieselfilteret men hadde litt problem med å lufte når jeg skiftet forfilteret etterpå. Men mente at jeg sånn cirka fikk det til. Startet motor og den virket tilsynelatende i god form. Går fint på tomgang og går fint under fart. Har bare prøvd inntil ca 3300rpm 17knop. Idag så jeg imidlertid at det røyket mer enn normalt fra eksosen. Og jeg synes kanskje også at det gikk litt mindre vann ut av eksosen når jeg så etter på tomgang. Akkurat som om det tok noen sekunder lengre tid enn nornalt før den spyttet vann. Vanligvis spyttet den vann med noen få sekunder mellomrom. Temp tilsynelatende ok. Imidlertid lenset jeg igjen kjølevæske fra kjølen ca 1-2 liter. Jeg har prøvd i hele fjor og i år å lokalisere hvor det kan lekke fra men alt ser tørt og fint ut overalt. Har prøvd å lyse med lykt for å sjekke, prøvd å bruke speil for å se under motor, har prøvd gopro kamera men uten resultat. Klin hakke umulig å finne noe. Det ser ikke ut som det lekket fra sirkulasjonspumpa heller. Jeg synes imidlertid ut som at jeg må fylle på mye kjøleveske den siste tiden, ofte 0,5 liter og det ser ut som om jeg finner det igjen i kjølen en stund etter... Ekspansjonstanknivå er på minimum eller lavere. Jeg har svart olje, ikke noe grått. Har lufting av dieselpumpa noe innvirkning på hvit røyk? Ellet kan jeg gå ut fra at sålenge motoren går bra er luftingen ok? Jeg har lest meg opp på hvit røyk tema her og har skjønt at jeg bør sjekke impeller (ny i vår, kjørt 50timer) og sjøvannsinntak (skrapet klinisk rent i vår). Men jeg har ikke helt forstått om lekkasje av grønn kjølevæske ned i kjølen har noen sammenheng med hvit røyk? Og hvor i granskauen kan kjølevæsken lekke fra? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Kjølevæsken din er jo fra det lukkede systemet. Tatt fra hode går det innom, eksosbend, varmeveksler, termostathus, sjøvannspumpe og intercooler av ytre elementer. Det er i forbindelse med disse eller rør/slangeoverganger i mellom disse enhetene at det lekker. Ingen fare for motor, men irriterende og ikke finne en slik lekasje. Kjølevæsken og hvit røyk er så vidt jeg kan bedømme i ditt tilfelle to forskjellige saker her. Har du sjekket etter lekasjer mens motor går? Ofte lettere å finne de da. Men er noe herk i trange motorrom med motorer som går, så vær forsiktig. Personlig vil jeg tro det er i forbindelse med en slange ett sted. Bøy litt på de mens motor går, så åpner man de ørsmå sprekkene litt mer og kan lettere se hvor det kommer ut væske. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Fra liknene tilfelle vil jeg anta det er pakningen mellom manifoilen og blokka som lekker. Det er en grei sak å bytte. Pakk også om mellom turbo og manifoil i samme slengen. Det kan selvfølgelig være slanger som lekker under trykk men mest sannsynlig pakningen mellom blokk og manifoil. Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Få lånt deg en trykktester/ pumpe du setter på "radiatorlokket" og pump 0,7-1 kg trykk på kald motor, da ser du hvor det lekket, om du kryper rundt på tomgang og ser etter lekkasjer er det tett, du må ha belastning på motor for å se små lekkasjer Eks en sånn : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Trykktestersett-for-radiator-191297/ Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Kontroller om det er striper/spor av kjølevæske på blokken under eksosmanifold. Lekkasje fra topp-pakning har forekommet på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Takk for hjelp alle sammen! Jeg skal sjekke eksosmanifoilen, forrige eier sa at pakning mot turbo var skiftet. Men mot motor er nok ikke skiftet. Lekkasjetest med trykk kan nok også være fornuftig. Jeg kom akkurat på at det faktisk var grønn kjølevann i kjølen på våren også som må ha lekket ut i løpet av opplaget i vinterhalvåret. Men jeg har prøvd å kjent etter/sett på de slanger og klemmer jeg når og ser men alt ser helt tørt ut.... Men det må jo lekke et sted da....! Er det slik å forstå at eventuell dårlig lufting av dieselsystemet ved skifte av dieselfilter ikke har nok med hvit røyk i eksosen å gjøre? Kan jeg utelukke det? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Vannet ut av eksos er egen krets og har ingenting med det grønne kjølevannet å gjøre. Spytter den sjeldnere eller mindre vann der så er det beste å leite meir etter den feilen. Varmgang i eksosslanger er greit å unngå. Sidan impeller og inntak var sjekket i vår, kan du huske om det var kvit røyk også da ? Var den gamle impelleren heil ? Ellers er kvit røyk synonymt med ødelagt toppakning og glycol i forbrenning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
cosmo Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Med en gang du får start forsvinner luften fra systemet. Hvit røyk kan indikere at den brenner vann som lekker ved en dårlig toppakning. Prøv tørk motorenhelt ren og tørr. Legg papir rundt hele motoren og da vil du se hvor det drypper. Svarte slanger kan være morknet på innsiden og lekke selv om de ser fine ut på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 At det ryker litt "damp" ut av røret på en Baltic under belastning hadde jeg ikke brydd meg om - ganske utbredt og vanlig. Det synes spesielt når det er kaldt i været. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Impeller var hel da den ble skiftet i vår. Den ble skiftet også året før, original Volvo. Det var hvit røyk i fjor og samme i år, men ble ganske mye mer røyk i går synes jeg. Tidligere har jeg ikke reagert. Eksosutløpet er også over vann slik at det er lett å se. Hos meg har det lekket grønn kjølevæske i kjølen, så det kan ikke være store mengder som eventuelt forbrennes hvis ikke det har skjedd noe akkurat i går da. Men da tok jeg ut 1-2liter fra kjølen. Jeg skal fylle fullt idag og sjekke litt mer. Timetall på motor er 890timer. Det er vanskelig å legge papir rundt motor pga litt trang tilgang etpar steder men jeg la under noe i går fra foran på motoren. Skal sjekke idag om det er kommet noe. Jeg har sjekket maaaaange ganger med lykt, speil med lys og med videokamera men jeg kan ikke se at det hverken har dryppet eller lekker fra slanger. Det er dog noe vanskelig å se på babord side av motor da det er trangt. Ikke er det sprutet noe på veggene i motorrommet heller. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Som jeg sa, tror kjølevannslekkasjen skyldes drypp. Kommer kun dråper ut, inntil ting en dag blir verre og skaden er større (blir mer synlig). Ideen fra Higre om å sette systemet under trykk er god. Da får du samme effekt som når du belaster motoren. Siden du ikke har grå olje eller olje i kjølevannet tror jeg ikke noe på noen toppakning sprekk for den lukkede kretsen. Tror det vannet renner ut i kjølen og er ett eget problem. Problem 2 med hvit røyk, skyldes nok at det kommer vann/vanndamp i eksosen. Dette kan komme fra begge kretser (både sjøvann og den lukkede) men er vel som de fleste har vært innpå mest sannsynlig sjøvannet. Denne sitter da i forbindelse med manifold eller eksosbend da det er disse to enhetene som står i direkte kontakt med eksosen og har sjøvann som kjølemiddel. Så kan en utett manifold skyldes pakninger som mange har vært innpå, både manifold pakning eller toppakning. Jeg har for lite kjennskap til den hvite røyken for å kunne stille noen sikker diagnose, ei heller er det sikkert at det er veldig farlig å kjøre med den, så lenge alt annet er normalt. Men får du stoppet kjølevannslekkasjen utvendig, vil du kunne følge med på om det fortsatt minker. Minker det da har du også en innvendig kjølevannslekkasje ( noe jeg ikke tror du har). Eneste jeg har lært meg etter masse tiår med mekking og feilsøking i det blinde; Vær systematisk, luk ut potensiell årsak steg for steg, prøv opp igjen, selv om du er 100% sikker på at det var riktig gjort første gang (spesielt alt med elektrisk), sett av mye med tid. I båt og mekking gjelder de 3 T-er; TTT=Ting Tar Tid. Du er på riktig spor, så dette finner du ut av. N.B. papirhåndkler i bunnen har kanskje ikke så mye for seg annet enn på tomgang for å spore lekksjen. Du vil under belastning jage disse få dråpene bakover, både fordi motor heller og vind som virvler rundt i motorrommet, slik at du vil finne ut at dråpene kommer langt akter på motoren. Du kan jo da evt. prøve å lete etter striper som dråpene har laget på sin vandring? Sett en klut under sirkulasjonspumpen din, se om den blir fuktig etter en prøvetur. Feilen ter seg litt som tidlig sirkulasjonspumpefeil, lekker kun under bruk og belastning. Når står stille er det tett (kun ett forslag for å luke ut en potensiell feilkilde) Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 er nok bare å innse att du må bytte toppakning. vandlig problem når vannet kommer ut i kjølen. byttet på min 41p for noen år siden. klarte ikke å se noen lekasje med trykk på heller. får du renner med kjøleveske på siden av motor? da er det det. har det vært lekasje lenge kan det nok ha utvikklet seg til å komme inn i sylindere og det gir hvit røyk. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 (redigert) Hei, jeg ville sjekket pakningen mellom turbo og Manifold. Det er to typer pakninger på disse motorene som er ute å sirkulerer, en av papp/paknings matriale(ikke orginal tror jeg) og en Stål med tetningsringer rundt kjølevannskanalene(orginal). Med den førstnevnte kan det være vanskelig å få det tett om ikke flatene er helt plane. Trykk sett kjølesystemet og sjekk I skjøten mellom eksos manifold og turbo. Redigert 7.Juli.2014 av Prolimit (see edit history) Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Kjetil1 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Begynn med pakningene på eksos. Ikke vits i å rive av toppen hvis det ikke er kun eksospakningene. Jeg kjørte rundt i fjor med kjølevæskelekkasje på den ene av mine to KAD43. Måtte hele tiden etterfylle og så våtstøvsuge opp det som havnet i kjølen. Skiftet pakninger sist vinter og nå virker maskinen tett. Hadde ikke hvit røyk på min eneste... Ved demontering kunne jeg se at flere av pakningene var syndere og både rundt plastrøret som forbinder termostathus og manifoil og en gummiring bakerst på manifoilen så jeg spor etter lekkasje. Etter hva jeg har hørt/lest er lekkasje fra eksospakninger vanlig på denne type motor, men kun 1 av ti er toppakning... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Gabi Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Takk for gode innspill fra dere alle sammen! Jeg var en tur i båten i stad. Sjekket sjøvannsfilteret og det var like rent og åpent som da jeg renset det for 14dager siden. Helte så noen liter med varmt og kaldt vann i innsugsslangen til inntaket og det forsvant fort. Men jeg bør sjekke inntaket utvendig uansett. Åpnet så impellerhus og sjekket impeller veldig nøye. Den så 100% bra ut. Jeg var så forberedt på å fylle masse kjølevæske og blandet meg en liter aller først. Men det gikk jo ikke på mer enn et par desiliter før jeg fylte til minimumstreken.....??? Startet så motor og lot den gå på litt høy tomgang noen minutter. Stoppet så motor og kjølevæskenivået i beholder var det samme. Jeg vasket dog litt nede i kjølen forrige dag da jeg skiftet dieselfilter siden jeg sølte litt, men lenset opp. Kanskje noe av dette vannet lå igjen diverse steder og blandet seg med det lille kjølevæske som hadde lekket? Jeg husker igår at det jeg sugde opp fra kjølen var veldig uttynnet, ikke sånn kraftig grønnfarge... Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Grønn diesel fra filterskiftet? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Cosmo; der sa du noe...Jeg spylte dog ut og pumpet ut. Og på neste tur fant jeg dette grønne. Kan jo være en kombinasjon av små rester av diesel og kjølevæske eller bare diesel..... Men uansett så synker nivået. Men jeg må fylle på et par desiliter om gangen i ny og ned. Men fikk litt ekstra sjokk i går da det lå 1-2liter i kjølen. Men kanskje rester av spylevann utgjorde mengdene... Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Kan jo smake på det, Frostvæske har en ekkel søtsmak, diesel er nam nam (not), men du kjenner momentant hva som er hva. Cosmo har vel rett i at litt farget diesel skvulpet rundt i kjølvannet. Er jo grønn som fy denne fargede dieselen så. Penta sin frostvæske har vel samme farge, mens blåtind, BT og en del andre er blå i fargen. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Huff, nå er jeg skikkelig lei meg. Jeg peilet olje og etterfylte en halv liter. Fortsatt svart på pinnen så tydeligvis ikke vann i oljen. Bestemte meg så for å kjøre en kort tur bort fra båthavna for å finne et mer allright sted å dykke under kjølevannsinntaket for å se om det var delvis tett. Startet opp og sjekket at det kom kjølevann ut noe det gjorde. Kjørte så sakte på 1200rpm ca til motor var 80grader. Dro så opp sakte til ca 2800rpm og ca 12 knop. Kikket så på tempmåler og skvatt til-95 grader! Dro av gassen og lot den gå på tomgang og snudde båten hjemover. Ventet at temperaturen skulle synke, men det gjorde den ikke! Jeg heiv så opp gulvlukene der hvor inntaket var og så at det var vann i slangen og ingen lekkasje. Heiv så opp bakre luker og så til min forskrekkelse at vannet inn til oljekjøler? stod helt stille. Ingen sirkulasjon med andre ord. Så hva skulle jeg nå gjøre? Jeg tenkte så at selve ferskvannskretsen kjøler det viktigste av motoren og sålenge jeg gikk på tomgang og ikke tempersturen steg mer så kunne jeg kanskje krype meg hjem. Alarmen for høyt vanntemp hadde jo heller ikke gått. Men etter noen minutter og midt i Husøysundet feiget jeg ut, ankret opp og slo av motor. Tenkte å vente til den var mer nedkjølt. Etter noen minutter pause tenkte jeg at jeg like gjerne kunne dykke under for å sjekke kjølevannsinntaket. Tok på meg våtdrakt og dykkemaske, hang ut tau jeg kunne holde meg i (jeg var jo alene) og prøvde å pirke med en kniv i inntaket. Så ikke noe galt men jeg klarte ikke å dykke helt under. Etter noen minutter til startet jeg opp motoren som da var 80grader. Gikk i tomgangsfart videre og idet motor gikk opp til 94-95grader gikk jeg inn i båsen! Sjekket så inntaket igjen fra filteret, så helt strøkent ut der. Helte et par liter vann i inntaket og det forsvant ut til sjøen så skulle kanskje tro det var åpent der? Men som sagt, det beveget seg ikke vann overhodet fra impellerpumpa og til slangen videre. Impelleren var jo i 100% god stand ved sjekk tidligere idag. Vi skulle til Sverige på båtferie om 2 dager så dette var skikkelig triste greier. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Finn min tråd om systemrens. Sist input to-tre dager siden. Har akkurat renset systemet på kjølevann på den ene motoren. Motor to står nå med sats og godgjør seg (forebyggende). Slik du nå beskriver saken virker det som at sjøvannskretsen begynner å tette seg, gir da dårlig sirkulasjon med påfølgende høy temperatur. Er egentlig ett 3 problem du nå har fått, ser ikke dette i noen sammenheng med de to andre sakene. Klart en defekt toppakning vil også føre til høyere motortemperaturer, men når vannet ikke sirkulerer (hvordan du nå kan se det???) og impelleren er i orden, må systemet ha tettet seg enten ved oljekjøler eller varmeveksler. Jeg fikk opp mitt system med to-tre dagers kjøring av sirkulasjon og systemrens. Da slipper du store demonteringer og får renset alt. kan ikke love at dette er din utfordring, men igjen, slik du nå beskriver det høres det slik ut Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 (redigert) Du har husket å stramme lokket på sjøvannsfilteret som mannen med ljåen? det skal draes til noe ille, hvis ikke lekker det luft der og det suges ikke nok sjøvann inn. mvh Bavaria32sport Med KAD32 som har samme filteret. Redigert 7.Juli.2014 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Etterfyllern du kjølevæske på varm eller på kald motor? Feil her vil jo medføre at motoren systematisk spytter ut det overskytende. Har selv hvite olje/kjemikaliematter under motorene for å oppdage om noe skjer, og hvor dråpene forlater motoren. Har 'reddet' meg to ganger : sprekt oljerør til turbo og giroljelekkasje. Men ser at også kjølevæske og diesel avmerker seg godt på mattene når jeg har service. Bytt impeller på nytt uansett hvor fin den ser ut - flere tråder her om impeller som slipper i vulken og ikke blir med rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Jeg har eksternt, litt stort filter. Har vel strammet det sånn som jeg pleier men kan alltids stramme litt til. Jori; jeg så at det ikke var sirkulasjon på vannet da slangen fra sjøvannsfilteret til oljekjøleren til gearet er gjennomsiktig og det så ut som om vannet stod helt stille. Hvordan skal jeg begynne feilsøking? Regner med at det er uker med ventetid på båtverksteder? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 (redigert) Nordan Familie 27; Jeg fyller kjølevæske på kald motor. jeg kan sjekke impeller igjen, er det forresten noen måte å sjekke at faktisk sjøvannspumpen virker? Den sitter jo et stykke utpå linja. Redigert 7.Juli.2014 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Kan det være varmeveksler som har grodd igjen. Hadde hørt med wector/ Vector. Det er ikke rocket sience det. Den hvite røyken kommer av dårlig kjøling. Vannet varmes på vei ut. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.