Jump to content

KAMD43P ryker hvitt og lekker kjølevæske ned i kjølen

Gabi

Recommended Posts

Jeg har ikke vannfilter i linja, kun sjøvannsfilter.

Status nå er at jeg demonterte slange og klemmer mellom impellerpumpe og oljekjøler. Demonterte så slange på intercooler. Spylte så begge veier en masse ganger. Var vanskelig å se om det kom ut noen impellerbiter. Men vannet fosset ut begge veier så at det er åpent er det ingen tvil om.

Jeg spylte så via impeller og følgelig gjennom oljekjøler til gir og ut igjen via der slangen går innpå sjøvannsfilteret. Men det interresante var at når jeg spylte den vanlige vannretningen så fosset det ut impellerbiter opp gjennom impellerpumpa. Jeg vekslet på å spyle begge veier og det virket som om når jeg byttet på slik så kom det mange impellerbiter ut. Jeg spylte lenge og vel og etterhvert sluttet det å komme impellerbiter. Det fosset ut vann tilsynelatende uhemmet begge veier så at det er åpent er ingen tvil.

Det som gjenstår nå å spyle er 2 ting. Jeg tenkte å demontere den andre slangen til intercooleren og så spyle gjennom den begge veier. Det siste som står igjen å spyle da er gjennom varmeveksler og til eksosbend. Men det jeg må gjøre, hvis jeg har forstått det riktig da...., er å demontere slangen innpå eksosbendet og så spyle den veien? Fordi da strømmer vel vannet fra eksosbendet gjennom varmeveksler og så ut igjennom den demonterte slangen til intercooler?

Når dette er gjort, er det noe mer å spyle/sjekke da? Veldig hyggelig med den hjelpen jeg får.

Hvis vi tar dette step for step. Du hadde hvit røyk. Det skyldes manglende kjølevann. Kanskje noen fremmedelementer som hadde forskjøvet seg. Og hvis det har løsnet og godt inn impellerpumpen og skadet impeller.

I varmeveksler havner dritten. Og sjekk hvor mange deler du har fått ut. Sett inn ny impeller og kjøp noen ekstra. Kjør i området rundt havna, og sjekk temp. Viktig og ikke ta alle sorger på forskudd. Samtidig ville jeg startet en ny tråd med rensing av varmeveksler i en Scand Baltic.for det er mange som har den båten. Og dette er ikke uvanlig.

Vi sees!

Nopain, ikke få panikk. Verden går ikke under sitter det igjen en liten bit eller to fra impeller. Det høres ut for meg som du nå har skylt bra. Kjøp ny impeller, monter, ta en kort tur, se hvordan ting oppfører seg, og konkluder etter det. Jeg hadde ikke tatt ut noen oljekjøler før jeg hadde gjort en slik vurdering. Lett for oss som ikke skal på ferie å pøse på med sikkerhetsregler til deg. Du må bruke sunn fornuft av alle gode råd du får. For rådene er gode, men kanskje kan noe vente til i høst etter båten er på land. Når det gjelder impeller ta lærdom, aldri monter inn noe brukt etter at du har tatt den ut. Gir voldsomme belastninger på gummi som du ser.

aldri monter inn noe brukt etter at du har tatt den ut. Gir voldsomme belastninger på gummi som du ser.

Mange som tar ut og sjekker impeller årlig. Smører inn med feks syrefri vaselin og setter den inn igjenn. Nokon tar de ut om vinteren og setter de inn om våren. Impeller tåler mye juling.

Her har det nok vert rein uflaks som følge av arbeidsuhell. Luft inn vannfilter feks.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Mange som tar ut og sjekker impeller årlig. Smører inn med feks syrefri vaselin og setter den inn igjenn. Nokon tar de ut om vinteren og setter de inn om våren. Impeller tåler mye juling.

Her har det nok vert rein uflaks som følge av arbeidsuhell. Luft inn vannfilter feks.

Sæbø, ikke for å kverulere. Men til denne motoren kjøper du fullgode impellere på BT til 120,- Da hadde ikke jeg gjenbrukt noe som helst, bare tull. Dessuten ikke enig med deg, jeg har gjort samme feil selv, tatt den brukte som reserve. Året etter glemte jeg det å satte inn en ny og den brukte. Holdt ikke lenge den heller. Tror det skyldes at gummien stivner endrer karakter etter at den blir tatt ut og lagret. Noe man også skal ta hensyn til er at de fleste av oss bruker vel vannpumpetang, kniper til og drar ut. Sitter denne hardt kan vi påføre ganske solide belastninger før vi får den ut.

Men men, enhver for gjøre som de best vil, for 120,- kroner bytter jeg delene gjerne årlig + har ett sett i reserve i båten hele tiden.

Et spørsmål omkring det å spyle så motoren fylles med vann: Det er vel bare 2 steder motoren kan få vann inn i sylindrene. Det ene er gjennom luftfilteret og det andre ervia eksosbend som igjen kan strømme inn i motor der hvor eksosen kommer ut.

Men så lenge jeg demonterer slange fra eksosbendet og teiper igjen stussen der og samtidig passer på å selvsagikke spyler inn i luftfilteret så er jeg vel sikker? Da spyler jeg jo bare via slanger og kjølere og de har ingenting med selve motor å gjøre.

Forøvrig tar jeg aldri ut impeller og setter inn igjen. Jeg kjøper ny for hver sesong. Original Volvo. Jeg har 2 i reserve samt dieselfilter, forfilter til diesel, kjølevæske, olje og diverse. Så jeg hadde sikret meg til Sverigeturen, slik som foreslått her på forumet vedrørende å ha med seg reservedeler og oljer!

Er det zink i det hele tatt på denne motoren? Står ingenting om det i instruksjonsboken...

Jeg har lyst nå til å spyle varmeveksler og intercooler. Da har jeg vel spylt det som er og får samtidig en sjekk på atdet er åpent her også.

Deretter sette på plass slanger, montere ny impeller, skru på sjøvannsfilteret til jeg ser mannen med ljåen og starte opp. Så følge med om det kommer vann og hva tempen er.

Jori; akselen til impeller klarte jeg ikke å vri rundt for hånd. Dette var vel et godt tegn?

Jupp Nopain, men med din impeller så er det jo ikke noe tvil om feilen var. Ellers riktig tenkt med tanke på spyling og vannintrenging i motor. Bare så fort gjort å glemme seg når man driver på slange og trykk motsatt vei. Jeg tor du har rett med zink. Til og med ad41 satt det en sinkpinne i varmeveksler. Jeg tror disse er borte fra Kad 42 og videre i Kad serien, men det kan sikkert en med tilsvarende motor bekrefte. Eller du ser det på splittegninger (orker ikke slå opp nå, (reiser videre om kort tid)).

Tror du er mål med denne feilen nå. Tror også du kan dra på ferie som planlagt, bare følg med på den yttre vannlekasjen. Kan være en ide å kjøpe ett nytt overtrykklokk, koster ikke all verden.

Lykke til og nyt ferien du nopain.

Et spørsmål omkring det å spyle så motoren fylles med vann: Det er vel bare 2 steder motoren kan få vann inn i sylindrene. Det ene er gjennom luftfilteret og det andre ervia eksosbend som igjen kan strømme inn i motor der hvor eksosen kommer ut.

Men så lenge jeg demonterer slange fra eksosbendet og teiper igjen stussen der og samtidig passer på å selvsagikke spyler inn i luftfilteret så er jeg vel sikker? Da spyler jeg jo bare via slanger og kjølere og de har ingenting med selve motor å gjøre.

Dette er korrekt! :thumbsup:

Et alternativ dersom du mistenker at sjøvannsfilteret lekker luft er å forbikoble dette. (Bruk en rørstump med slangeklemmer mellom innløps- og utløps-slangene på filteret.)

Annen sak som kan blokkere sjøvannsgjennomstrømning er igjengrodd eksosbend. Vet ikke om dette temaet har vært nevnt tidligere i tråden.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Kunne vert kjekt å fått ettermontert en slags trykkmåler med alarm på sjøvannet etter impeller en eller annen plass. Vi er nok mange som hadde likt slik ekstra sikkerhet.

Litt selvmotsigende å lese om Jori sine erfaringet om fullgode biltemaimpellere som ikkje tåler å ligge eit år eller demonteres. Alt kan være tilfeldig. Min 700kroners orginalimpeller fikk slipp i vulkanisering mellom gummi og bøssing slik at vannet stoppet. Men for å redusere tilfeldighetenes påvirkning så bruker eg hverken slanger eller annet gummi fra biltema. Og det er pga erfaring.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Status fra i går til nå:

* jeg brukte vårstøvsuger på inntaksslangen for å se om det kom vann. Testet mange ganger og ok. Har dykket under og sjekket at inntak er fri for plast etc. Har spylt med slange ut av inntaksledningen også leeeenge. Friskmelder inntaket.

* jeg har demontert slange mellom impeller og intercooler og spylt masse begge veier. Litt vanskelig å se om det kom impellerbiter ut. Jeg er alene og vanskeligå se. Men det kom mye vann ut og det er iallefall ikke tett.

* jeg har spylt gjennom impellerhus og motsatt vei via kjøler til giret og ut igjen via inntaksslangen i sjøvannsfilteret. Men det var først når jeg spylte medstrøms at det kom en masse impellerbiter. Holdt på å spyle vekselsvis lenge helt til det var sluttet å komme ut biter.

* jeg har demontert utslangen fra intercooloer og spylt begge veier. Synes ikke jeg så noen impellerbiter.

* jeg har demontert slangen fra eksosbend, tettet igjen hullet med teip og deretter plastpose. Tok plastpose også over luftfiltet. Spylte masse begge veier da gjennom varmeveksler. Synes ikke det kom ut noen biter men vanskelig å se. Jeg synes kanskje at det var litt vanskeligere å få inn vann så muligens noe er bittelitt grodd, vet ikke.

ff straks

* jeg har montert ny impeller.

* jeg har montert slanger igjen

* jeg har satt på lokket til sjøvannsfilteret, strammet hardt til og ga det et kakk ekstra med baksiden av en stor skralle.

* jeg har startet opp og kjørt på tomgang en stund. Synes kjølingen ut eksosen nå var slik jeg husket den fra tidligere.

* jeg har kjørt rundt med hørselsvern på og kjørt inntil ca 1500rpm. Ingen lekkasjer og temperatur stabil på maks 80 grader.

Spørsmål:

* det eneste som jeg kanskje stusser på??? er at det er luftbobler i slangen fra sjøvannsfilteret og til kjøleren til giret. Har da bare prøvd inntil 1500rpm. Skal dette være slik eller tyder det på at det trekkes inn falsk luft et sted?

Har du klart lokk på vannutskiller så ser du kanskje der om det er bare vann som sirkulerer der før impeller, da kommer i så fall falsk luft inn mellom filter og impeller.

Red : nå vart eg usikker på rekkefølgen på systemet ditt. Mange båter ha filter først, så impeller, slik at alle kjølere er trykksatt.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...