Jump to content

Mandal - Grimstad i daycruiser, hjelp til ruteplanlegging

Sttrons

Recommended Posts

Hei,

som tittel sier, så er årets plan for sommeren å ta en "langtur" med båten, med stopp

på div. plasser langs veien,

vet ihvertfall om 2 steder jeg vil ha en stans på, det er Skaurøya i Lillesand og hampholmene i Grimstad,
ellers blir det ett stopp her og ett der, alt etter vær og vind.

Har vært langs kysten her siden jeg var liten, men dette blir første gang i egen båt, og som båtfører på dette strekket.

Er også nesten 10 år siden sist jeg var med,

Så ble sittende en del timer her i kveld på Garmin HomePort for å lage meg noen ruter,
men skjønte fort at det å finne "leia" som folk flest kjører ikke var så enkelt som jeg hadde trodd ( trodde vel nesten det var skiltet, eller tegnet inn i kartet :P )

så hvordan løser jeg dette ?? vil jo gjerne bevege meg der som folk flest seiler når de flytter seg mellom sørlands byene langs kysten..

All hjelp og tips mottas med største glede,

gjerne om plasser som er verd en tur innom..

Ha en fortsatt Flott sommer =)

Tror du vil finne ut at det er bare å følge stimen av andre båter. I verste fellesferierushet går det konstant en strøm av båter. Hvis du leser tråden til SAP 2000 her på forumet vil du se at han var på Sørlandet i fjor. Å der ligger det mange kartutsnitt fra de vanlige rutene på det strekket du ønsker.

Endelig ble det Bobåt

I grove trekk:

Mandal - Skjernøysund - Kværna ved Tregde på rett side av hvit stake - runder på utsiden av Skogsøy og setter nesa mot Tånes og på innsida av Stangholmen.

Deretter ser du Bøddelen ( sort varde ) i Nord-Øst - deretter på sydsida av rød stake ( Midtboen ) og kurs mot fyrlykt på Varholmen.

Mellom Skarpøya og Langøya og rett gjennom Ny-Hellesund.

Runder Inner Hellersøya og kurs mellom Helleviga og Tjamsøya.

Deretter rundt Kobbernaglen og inn Vestergapet.

Fra tankanlegget har du fri sikt på syd av Dvergsøya, ( hils Mette-Marit ) og videre mot fyret på Ledholmen. Gå syd av rød stake og fortsett inn mot Stokken.....puhhh.....det er alt jeg har i hodet så langt... Kvåsen Next !! :flag_bp::flag_bp: :flag_bp:

-og om det er vind og sjø i Kvåsen kan du følge landsiden i vest litt inn Kvåsefjorden og krysse mellom øyene inne i fjorden - og videre under broen nord for Ulvøysund. Her kommer du ut ved Skottevig camping, og følger trafikken gjennom Blindleia.

Mellom Lillesand og Homborsund er det et kort strekk utaskjærs som kan være humpete. Du kan velge å gå indre lei inn Tingsakerfjorden og ut igjen til Homborsund.

Fra Homborsund til Grimstad er det åpent langs Homborsidene, lurt å ta dette strekket på formiddagen før solgangsbrisen setter inn!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...