Jump to content

Problemer med PRM 310S gearkasse


GeirFrode

Recommended Posts

Er det noen her som har peiling på PRM gear?

Jeg skulle egentlig ha overlevert min gamle båt til ny eier i dag, men det ble det ikke noe av! :headbang:

Etter en siste prøvetur i går, oppdaget jeg at gearet begynte å slure! :eek: Var så vidt jeg kom tilbake til brygga! Hadde ikke problemer i høst når jeg tok opp båten. Det eneste jeg har gjort i vinter er å demontere ventilhuset for å bytte et par o-ringer. Det svettet litt olje der. Merket med en gang når jeg hadde sjøsatt at gearet oppførte seg rart. Vanligvis går det i inngrep med et skikkelig "klang", men nå hørte jeg ikke en gang at det gikk i gear. Hørte bare at turtallet på motoren sank littegrann og merket at propellen gikk rundt. Prøvde å gi på litt, og det funket en liten stund, men så var det akkurat som det kom en svak pipelyd, og så merket jeg at det sluret. Da var det bare så vidt det gikk fremover. Merkelig nok så ruset ikke motoren heller, men jeg hadde vel ikke så store belastningen på den heller.

Jeg har demontert manøverventilen flere ganger for å sjekke om jeg har montert noe feil, men kan ikke skjønne at jeg har gjort det heller. Har også sjekket oljepumpen, og den ser ut til å være ok. Leser i manualen at det skal være noen lameller i gearet, lurer på om det disse som er utslitt? Kan også se ut som det går an å demontere denne akselen mens gearet sitter på motoren, men er ikke sikker. Noen som vet? Hvis ikke må jeg demontere innredning og ta ut hele motoren.. :cryin:

 

Er det noen som har noen tips å komme med, eventuelt vet om noen som jeg henvende meg til for å få hjelp? Har vært i kontakt med Halås og Mohn i Kristiansund, men de hadde ikke så mye mere å tipse om egentlig. Må da være noen her rundt Oslofjorden som kan disse gearene? Vet at det var en kar ved Nesset som drev med de, men om han holder på ennå vet jeg ikke, da jeg ikke husker navnet lenger.

Eventuelt noen som har et brukbart gear liggende som er til salgs??

Link to post

Har du skiftet olje? Og i tilfelle har du fylt på rett type og nok? Mitt råd er å vente litt med skruinga til du har fått luftet problematikken litt. Ting skulle normalt ikke skje sånn over vinteren. Har tro på at o-ring operasjonen her spiller deg et puss på et eller annet vis. Og da kan det være en bagatell som er årsaken.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Joda, jeg har skiftet olje, og med rett kvalitet iflg Halås og Mohn. Jeg bruker Statoil Powerway 15-40.

Glemte visst å skrive det. :blush:

Ja, jeg håper i det lengste at noen skal komme med et tips som virker. Derfor avventer jeg litt før jeg går til det drastiske skritt og begynner demontering. Blir nok ikke i helgen uansett. Må prøve å få greie på om kassen må ut, eller om det kan gjøres noe mens den sitter på plass. Det finnes jo drøssevis av disse gearene, så noen må vel vite noe håper jeg.

 

 

Nå skal jeg slukke litt sorger tror jeg. :drink::drink::drink:

Link to post

Disse gearene går på vanlig motorolje. De er tilnærmet evigvarende. Det som forundrer er den plutslige overgangen fra å banke i gang, som disse gearene gjør, til å få en tilnærmet slureventilfunksjon. Det eneste jeg kan tenke meg som kan forårsake dette, er at lamellene slurer. Slik sluring vil man imidlertid tro er noe som kommer over tid. Den verste fienden disse gearene har er overoppheting. Peil oljen og lukt på pinnen. Lukter det brent dritt, så er gearet modent for reparasjon. Det må vel kunne gå an å skru av gearet unten å ta ut motoren. Tidligere var det Newage Norge som hadde disse gearene. Og det var/er, som anført, en på Nesset som drev/driver med disse gearene. Jeg ville satt meg i bilen og kjørt ditt. Det er ikke mer enn 1/2 time fra Moss. Gearmannen driver innerst i "skøytemiljøet", har jeg blitt fortalt.

 

Jeg har selv prøvd å kjøpe noe fra Halaas & Moen i Kristiansund, men måtte gi opp. Etter et par spørsmål til en del som kostet 13000 kroner, gad de ikke å svare. Like lite som de fant bryet verd å gi bindende pris og leveringstid.

Link to post

Hadde havari på en PRM kasse for en del år siden, men husker ikke typebetegnelsen. Da var det oljepumpa som gikk fløyten. Men, da ruset motoren ut. Oljepumpa har en innbygget svakhet. Det vil si at om det kommer dritt i skovlene, skal drivaksel-tappen knekke. Dette for å hindre større skader. Det ble den gangen solgt ferdige "kit".

 

Men, om oljepumpa er gåen vil motoren gå uten motstand (lameller ikke lagt inn). Høres ikke helt ut til at det er ditt problem. Har du forøvrig sjekket at du ikke har lekkasje, slik at oljenivået er for lavt?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Har et lite spørsmål,den oljen du skiftet på gearet hva var tilstanden på den, var den svart,grå,lysebrun,luktet den svidd?.En vurdering av oljens utseende kan gi nyttig informasjon om gearets tilstand. :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for svar!

Oljen jeg skiftet så ikke så verst ut egentlig. Litt uklar var den, og litt grå-brunaktig tror jeg. Luktet litt som det gjør av oljer som blir brukt i gear. Synes ikke den var noe spesiell i forhold til hvordan den har sett ut før ved oljeskift.

 

Det som forundrer er den plutslige overgangen fra å banke i gang, som disse gearene gjør, til å få en tilnærmet slureventilfunksjon. Det eneste jeg kan tenke meg som kan forårsake dette, er at lamellene slurer. Slik sluring vil man imidlertid tro er noe som kommer over tid. Den verste fienden disse gearene har er overoppheting. Peil oljen og lukt på pinnen. Lukter det brent dritt, så er gearet modent for reparasjon. Det må vel kunne gå an å skru av gearet unten å ta ut motoren. Tidligere var det Newage Norge som hadde disse gearene. Og det var/er, som anført, en på Nesset som drev/driver med disse gearene. Jeg ville satt meg i bilen og kjørt ditt. Det er ikke mer enn 1/2 time fra Moss. Gearmannen driver innerst i "skøytemiljøet", har jeg blitt fortalt.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jeg synes det merkelig selv også, og frykter at det er lamellene som har tatt kvelden. I følge manualen kan det se ut som om det går å ta ut inngående aksel og en midtre aksel i kassa uten å skru den av motoren, men er ikke sikker. Lamellene sitter på inngående aksel, men så er neste spørsmål om man får deler da.

Gearet er det ikke mulig å få av uten å ta ut motoren, det er fryktelig trangt nedi der, dessverre.

Får ta meg en tur til Nesset, ja. Takk for tipset, da vet jeg litt mere om hvor jeg skal lete etter han.

 

Hadde havari på en PRM kasse for en del år siden, men husker ikke typebetegnelsen. Da var det oljepumpa som gikk fløyten. Men, da ruset motoren ut. Oljepumpa har en innbygget svakhet. Det vil si at om det kommer dritt i skovlene, skal drivaksel-tappen knekke. Dette for å hindre større skader. Det ble den gangen solgt ferdige "kit".

 

Men, om oljepumpa er gåen vil motoren gå uten motstand (lameller ikke lagt inn). Høres ikke helt ut til at det er ditt problem. Har du forøvrig sjekket at du ikke har lekkasje, slik at oljenivået er for lavt?

 

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

Oljepumpa har jeg hatt ut og sjekket, og den ser ok ut. Og lekkasje kan jeg ikke se at jeg har heller.

Lurer litt på om det kan være en del luft i oljen nå, det så muligens sånn ut på den oljen som rant ut da jeg skrudde av oljepumpen. Kanskje ventilblokken må luftes etter at den har vært demontert? Men jeg trodde egentlig ikke det skulle være nødvendig heller. Får gjøre et siste forsøk senere i dag. Må prøve å få tak i ett manometer for å sjekke oljetrykket også.

Link to post

Huff, det ble visst to like innlegg sist gang, men det får jeg vel ikke slettet nå?

 

Nåvel, fikk tak i den godeste karen på Nesset, men han var på ferie og kom ikke hjem på en stund. :headbang:

Halås og Mohn ville bare ha inn kassen til sjekk, men det blir vel minst like dyrt som å kjøpe en brukt kasse regner jeg med. :cryin:

 

Noen som vet hva som skjer hvis demperplaten ryker forresten? Det kan ikke bli slike symptomer av det?

 

Ser ut som jeg må bite i det sure eplet og begynne og skru, ja. Får prøve å løsne motoren og flytte den litt fremover. Har ca 10 cm å gå på før det butter, kan hende at det er nok til å få smettet gearet ut uten å løfte ut maskinen. Gearet er tungt også, men får håpe det går.

Link to post

Jeg vet at Haugen Maskin på Langhus har god peiling på PRM gir, så ta en telefon dit og spør dem om råd. De pleier å gi greie svar.

 

Vega

<{POST_SNAPBACK}>

Hjertelig takk for tipset. Haugen hadde jeg ikke tenkt på i farten! Ringte sporenstreks dit.

Endelig traff jeg en som hadde litt peiling. Og det spørs om lammellene er gått dukken.

Det ser da ut til at det blir en byttehandel med de! Han hadde en brukt kasse liggende som passer. Det er visst en modell som er litt kraftigere, men det er jo bare bra. Det er en PRM 401. Håper ingen har noen dårlig erfaring med den modellen?? Gammel er vel den kassen også, men det er forsåvidt greit, bare det virker som det skal.

Link to post

ÆÆÆSSSJJJJ!!!!

Fikk telefon fra Haugen maskin igjen nå, det var feil utveksling på den kassa han hadde. :headbang::headbang:

Men fikk en klar anbefaling om å måle oljetrykket på kassa før jeg evt tar den ut for å være helt sikker på at det er lammellene.

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i et manometer som måler oljetrykk opptil 15 bar? Et som ikke koster halvparten av en byttekasse.....Klarer ikke å se at Biltema har noe sånt....

Eventuelt noen som kan låne/leie ut et for testing??

Det skal være 1/8 rørgjenger på nippelen.

Link to post

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i et manometer som måler oljetrykk opptil 15 bar? Et som ikke koster halvparten av en byttekasse.....Klarer ikke å se at Biltema har noe sånt....

Eventuelt noen som kan låne/leie ut et for testing??

Det skal være 1/8 rørgjenger på nippelen.

<{POST_SNAPBACK}>

Er TESS i nærheten? Mener det er et firma som heter Moss Slange Service ved fergeleit som kan ha denslags. Noen hydraulikkverksteder eller industrirørleggere i området?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

:flag: Da har jeg funnet feilen på gearet!

Måtte gå til det drastiske skrittet og kjøpe et manometer til den nette sum av kr 986,-. Fikk da målt oljetrykket, og det viste seg at det bare var ca 5 bar's trykk på kassa istedet for nærmere 15 bar som det skulle være. Dette indikerte at det var noe feil med manøverventilen ifølge ekspertisen. Demonterte derfor manøverventilen for n'te gang, og studerte sammensetningen på nytt. Fant ut at det var en måte å sette den sammen på som jeg ikke hadde prøvd, og ved litt nærmere sjekking mot verkstedmanualen så så det faktisk ut som det var riktig. Selv om jeg var nesten sikker på at delene hadde sittet slik som jeg hadde montert de igjen, men der var det jeg altså hadde bommet. Monterte ventilen på kassa igjen, på med manometeret, og startet motoren. :eek: Der gikk manometeret i bånn på 16 bar! :eek: YESSSS!!!

Da kom det velkjente klakket fra kassa igjen når jeg satte den i gear. Har vært ute og prøvekjørt i dag, og nå virker alt som det skal.

Slapp heldigvis greit i fra det allikevel. Men fryktelig irriterende at en skal rote seg opp i noe så tullete som å montere sammen noe feil. :headbang::headbang:

Alt ialt: Gjett om jeg er lettet! :yesnod: Godt jeg ikke begynte å demontere hele gearet, men det var like før gitt!

Link to post

Grattis! Ikke bare at du fant en feil. Du har også funnet hvordan man kan få slurefunksjon på denne kassa som ikke er beskrevet i litteraturen tidligere---- riktignok med et sansynlig forbruk av lameller. Det er om å gjøre å ikke gi opp under slike forhold, men jobbe seg baklengs gjennom problematikken tilbake til utgangspunktet der feilen skjedde. Toppers! Du sparte ganske mange tusen på å ikke gi opp.

Link to post

Takk til alle som engasjerte seg!

Overlevering ble bare litt forsinket, men skjer i løpet av uka.

Og ja, jeg tror jeg kan plukke fra hverandre og sette sammen en slik manøverventil i blinde nå.

Manometeret måtte jeg ha, så det ble sikkert kjøpt på det dyreste stedet av alle, nemlig Tess. Men det var det eneste stedet jeg rakk innom på dagtid dessverre.

Får ikke håpe jeg slet så mye på lammellene, det var ikke lenge jeg kjørte, og jeg tok det veldig pent når jeg oppdaget hva som hadde skjedd. Gearet virket ihvertfall bra når jeg prøvde det i dag. Tror de tåler en del disse PRM-gearene tross alt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...