Jump to content

Ladesyklus VP2020 - hva er korrekt?

Stein-Erik

Recommended Posts

Hei!

Nå har jeg lurt på dette en stund - vi selv mene jeg er ganske oppegående på strøm sog elektronikk, men akkurat dette vil jeg gjerne ha innspill på. Har NASA BM1, slik at jeg har god mulighet til å følge ladesyklusen.

Jeg har et oppsett med et startbatteri og et forbruksbatteri. Disse er koblet via en skillediode mot dynamo.

Symptomer:

• Når jeg kjører motor (med tilstrekkelig turtall for lading) med toppladet batteri, er ladespenning ca. 14,4. Dette virker OK
  • Når jeg kjører motor etter en natt i uthavn, starter jeg med brukbar spenning (ca. 14 volt) for så å se spenningen jevnt synke ettersom jeg kjører. Ender ofte opp på ca. 13,5 volt etter en times kjøring
  • Når jeg lader, ser jag at ladestrømmen går opp og ned. Kan også høre dette på turtallet på motor når den går på lavt turtall (merker at dynamo jobber tyngre i korte perioder). Ladestrøm går opp til ca. 20 ampere, for så å synke ned til 2-3 amp igjen. Så går det litt tid før den stiger igjen.

Den gule sense ledningen fra dynamo er koblet på forbruksbanken.

Noen av dere kloke forummedlemmer som kan komme emd innspill her?

Min forvantning etter oppstart med nedkjørt batteri skulle være at den startet med ca. 13,0 og steg jevnt mot 14,4 etterhvert som batteriet ble ladet.

Båten er en Bavaria 32 AC fra 2003. Dynamo er orginal med orginal regulator.

mvh

SE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...