Jump to content

Heter det å reise på vannet eller sjøen?

Fiselisa

Recommended Posts

Hei

Hva sier dere når dere skal fortelle andre at dere reiser ut med båten?

Jeg er fra Telemark, men har bodd mange år i Vestfold.

Jeg er vant med å si at "vi reiser på vannet i helgen" eller "utpå".

Nå har jeg en svigerinne fra Vestlandet som ler seg skakk når jeg sier det slik jeg gjør, og lager et stort nummer av det, bla. forteller hun at hun kjenner mange skippere fra østlandet, og de påstod at det å si at man reiser på vannet er fisefint?! Hun, og de mener det heter å reise på sjøen.

I min ører høres ikke det riktig ut.

Så kjære båtfolk, hva sier dere? :)

Redigert av Fiselisa (see edit history)

Drar på sjøen. :yesnod:

Nå er det sikkert litt hips om hap hva folk kaller det, men skal man være litt pettimeter så er jo altså sjø definert som følger; Sjø er en stor vannansamling i landskapet, enten en stor innsjø, som vanligvis består av ferskvann, eller et hav, det vil si et sammenhengende område med saltvann. En innsjø er større enn et tjern, en dam eller et vann. Så med mindre du faktisk skal ut med båten på et vann, en dam eller tjern, så er "sjø" det wikipedisk korrekte. :thumbsup:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Ut på sjøen sier vi her....er nok en del dialekt på dette...

Østpå sier dere vel " å sette båten på vannet " ved sjøsetting, stemmer ikke det ?

Her vest setter vi den på sjøen, med mindre det er et ferskvann den skal ut i... :wink:

Stemmer nok det du sier der. Etter et jeg har tilbragt et langt "båtliv" her sørpå, så tror jeg nok de fleste her sier på våren: Å få båten på vann. Men nå det er gjort, så er det : Ut på sjøen.

På sjøen seiler man, enten man har seil- eller motorbåt

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Her i Trøndelag heter det ute på sjøen eller ute på fjorden. vannet er ferskvann.. får helt fnatt når noen sier de skal på vannet og de er ute i saltvann! men det er sikkert vanen og dialekten som avgjør.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ikke enkelt dette, med dialekter og sedvane:) Selv bruker eg Vannet i Ferskvann, og Sjøen eller Fjorden om Saltvann,

Men har forståelse for de som har andre vaner:)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Godt å lese at det ikke bare er meg som sier å dra utpå eller å reise på vannet :-)

Jeg vet jo også godt forskjellene på saltvann og ferskvann, men de plassene jeg har bodd (Kragerø, Porsgrunn, Tønsberg/Nøtterøy) er det å reise utpå og reise på vannet som har blitt sagt av de lokale, og da har det blitt til at jeg også sier det, selv om vi har båten i saltvann......

For innlandskråker som meg er utpå vannet (ferskvann (Mjøsa)), utpå sjøen (tel sjøs, vil vi si på vår dialekt) er kun saltvann. Sikkert mer naturlig for oss fra innlandet å skille på den måten, da sjøen ofte er en time eller to unna.

Tror eller dette er veldig lokalt og helt avhengig av dialekter og opphav derifra. Mao. store variasjoner i vårt land

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...