Jump to content

Erfaringer med Delta anker på Bavaria motorbåt?

TICORA

Recommended Posts

Mottar denne uken vår nye Bavaria 35 Sport og vi gleder oss veldig. Bl.a. det å kunne ligge på svai med anker i baug. Det som leveres med er et Delta anker og etter å ha lest på nett diverse tester kommer det ikke så galt ut MEN en venn av meg med samme båten sier det er ubrukelig og sitter kun på sandbunn.

Det er jo skuffende men hva er deres erfaringer?

Jeg ga dette ankeret mange forsøk under en ferie, også på svai under varierende forhold. Det var ikke til å stole på og dregget langs bunn i det uendelige. Den eneste gangen det satte seg under hele feien var i leirbunn (ut fra det jeg så på ankeret når det kom opp). Etterpå testet jeg ankeret for gøy i en bukt med klart vann og sandbunn for å se om jeg klarte å få feste. Hadde ikke sjanse - det lå på rygg og ville ikke grava seg ned. Når jeg kastet ut ankeret på våren til fordel for en bruce kopi fikk jeg ungene til å feste et langt tau til ankeret og løpe rundt på et nypløyd jorde. Sa de skulle på 20 kroner om de fikk det til å feste seg :) - de ble utslitt etter all løpingen uten et eneste napp.

Kjøp en Bruce kopi, beste anker i forhold til beløp, og holder i massevis for de fleste, helst kjetting, i alle fall de første 7 -8 meterene.

Har selv brukt Bruce ankere omtrent siden de kom, aldri opplevd dregging, men derimot problem å få de opp igjen....må være eneste ankepunktet..

Kjøp et lite Rocna eller Spade, så er du trygg!

Tenk på hvor mye båten din er verdt, og om du er villig til å risikere å dregge av for å spare noen tusenlapper.

Til din båt holder det med et 15 kg Rocna til 3.200 kroner (eller et tilsvarende Spade).

Etter at jeg byttet til Rocna, har det satt seg bom fast umiddelbart, hver gang. Blir ikke en gang litt bekymret om det blåser opp og vi henger i kjettingen.

For et par uker siden:

Hadde ankeret løsnet her, hadde vi ligget i fjøresteinene innen to minutt.

Edit: Testen i Båtmagasinet det refereres til er fra 1997. Utviklingen av anker har kommet langt siden den gang.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Nei, Rocna og Spade er langt i fra likt Delta. De kan se like ut, men det er mange faktorer og detaljer som skiller de. Størst er nok at Rocna er konavt, mens Delta er konvekst. Så har Rocna veldig stor vekt i tuppen, noe som gjør at det graver seg kjapt ned.

Når det er sagt, er ikke Delta noe dårlig anker sammenlignet med f.eks. håpløst utdaterte CQR, som mange fremdeles bruker.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Rocna er jo nesten likt Delat bare med den runde bøylen som skal sikre at det snur seg. Er dette virkelig så mye bedre? Googler du Rocna så får du opp en test som også viser at Delta er bra.....like bra som spade....

Rette og slett forvirrende men ser jo at Steinsvik ligger bra.

Byttet fra 7,5 Kg Delta til 15 Kg Rocna.

Mulig tyngde forskjellen også utgjør en forskjell, men opplevelsen er ihvertfall en helt annen.

Der vi før dregget over store avstander før det satt, og ofte måtte prøve flere ganger fordi vi gikk tom for plass, så tar Rocnaen umiddelbart, hver eneste gang. Jeg slipper ankeret der jeg vil ha det, og det er der det blir sittende.

Har nå akurat ligget en hel helg i kuling fra varierende retninger, og det har ikke rikket seg en eneste meter, iflg overrett merker jeg tok underveis, og søndag var vi tilbake på samme retning som på Fredag, og da var vi på samme plass (litt foran faktisk, for vinden hadde løyet, så den greide ikke strekke ut ankertauet like godt).

Jeg sover nå godt på mitt Rockna anker der det blåser så båten ligger skjevt, mens jeg før lå med ett øye oppe bare det ulte litt i riggen på Delta.

Men igjen, det nye Rockna er dobbelt så tungt også da...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta er et proganker, Rocna er et spadeanker, Rocna har også betydelig mer areal og graver seg skikkelig ned.

Delta er slett ikke noe dårlig anker, i de fleste tilfeller så banker det Bruce som er gammel utdatert teknologi.

Jeg ville brukt det ankeret eller ihvertfall kjøpt et skikkelig anker om du skal bytte.Å legge flere tonn båt til en million eller to på 350kroner fra biltema burde ikke være noe tema. Et skikkelig anker koster ikke mer enn 3-7000.-

Redigert av Enzo (see edit history)

Delta er slett ikke noe dårlig anker, i de fleste tilfeller så banker det Bruce som er gammel utdatert teknologi.

Overraskende å høre Enzo. Det jeg hat fått høre til nå har fått meg til å lure på hvorfor de i det hele tatt lager det. Bruce sitter som et skudd så der er gammelt godt i hvert fall.

Har prøvd noen ankere i min tid på sjøen, men vender alltid tilbake til Bruce (kopi) for forholdene vi stort sett har her på østlandet og bästkusten. Har stort sett fått greit feste på sand også.

Funker best med kjetting og rikelig mengde ute og liker å bli kjørt fast. Noen ganger kjener jeg baugen blir dratt ned og vinsjen sliter når det skal opp. Må kjøre over ankeret på strak kjetting for å bikke det løs.

Som hekkanker føler jeg nesten det hadde revet akterspeilet av båten før det slipper.

Plogankere har ikke imponert meg.

Hadde jeg seilt jorda rundt hadde jeg kanskje vurdert noe annet og tillagt internasjonale tester mer vekt, men for mitt fartsområde holder jeg meg til Bruce'n :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Vær obs på at det er forskjell på å ankre akter og fortøye til land (kun belastning i en retning) og å svaie (vinden kan fort skifte retning på belastningen).

Jeg har Bruce bak, og Rockna fremme.

Jeg ville ikke ankret til land med fare for vindreining i kuling på Brucen min (ikke rocnaen heller).

Jeg ligger periodisk på svai i kuling med Rockna og sover godt :sleep: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det spiller nok også en stor rolle om du har tau eller kjetting hele veien. På Saowanee som veier 7 tonn har jeg et 10 kg syrefast brucekopi bak. Med 40 kg kjetting i tillegg har det alltid holdt hittil. Jeg ligger ikke på svai med det, men har mange ganger testet det når jeg legger til mot land og kjører det fast. Det har også reddet meg og båten en gang fra å ende på et skvalpesskjær i sterk vind og med tau i propellen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Overraskende å høre Enzo. Det jeg hat fått høre til nå har fått meg til å lure på hvorfor de i det hele tatt lager det. Bruce sitter som et skudd så der er gammelt godt i hvert fall.

Når det gjelder bruce så hører man mange som er fornøyde i Norge fordi veldig mange har det og knapt vet at det finnes andre ting å få tak i, samtidig ved vinddreininger så er det kaos til tider langs bergene. Jeg har opplevd at samme folk som sparkler baugen etter kollisjon med berg snakker varmt om Bruce, vet ikke om det er en slags iboende evne vi mennesker har til å ikke ville innrømme at det manselv har betalt for ikke nødvendigvis er det beste.

Når det gjelder min erfaring så er den etter å ha sett folk dregge med bruce og å dykke på hundrevis av ankre og se at bruce ytterst skjelden har mer enn 2 av 3 blader skikkelig gravd ned samt se lange spor i bunnen etter at det har blitt slept avgårde.

Det samme har jeg også sett med CQR og litt med Delta også mens Spadeformede ankre setter seg omtrent umiddelbart.

Det folk gjerne ikke tenker på er at ved gressbunn som det er endel av i f.eks sverige, drar man ankeret mer enn et par meter max etter bunnen så drar man opp en stor ball med jord/gress og er "mooret" i denne istedet for gravd ned i bunnen. På de forholdene har jeg lagt merke til at delta klarer seg betydelig bedre enn Bruce.

jeg har sett folk prøve å ankre under vanskelige forhold med bruce og mer enn en gang sett de rett og slett gi opp og reise sin vei mens folk med spade, manson, rocna osv slipper riggen i vannet og lar vinden ta båten og kjettingen strekkes max og pang så sitter de.

Jeg har hatt bruce i haugevis av år og det er godt egnet til å fange stein med, jeg har et sånt ombord nå også men det senkes i havet så snart jeg får knødd meg til å kjøpe et fortress til å erstatte det.

Haugevis har har ligget på svai i årevis med Bruce og sier det er tipptopp, de om det jeg vil ha det beste som finnes når jeg skal sikre dyr tung båt mot katastrofe

Redigert av Enzo (see edit history)
  • 2 uker senere...

Vi har hatt 10 kg Delta på vår forrige båt, en Bavaria 27 Sport. Vi har løsnet flere ganger, også en natt da vi lå på svai, våknet av at vi dunket borti en annen båt! Dette var riktignok i gjørme/mudder hvor Delta ikke skal være særlig bra.

På vår nye båt, en 31 Sport, har vi også løsnet med 16 kg Delta (også i gjørme) da vinden økte.

Etter det jeg har lest meg til på nettet og diverse tråder på båplassen (inklusiv denne), så er moderne anker å foretrekke, og Rocna virker å være blant det ypperste. Er selv fristet til å sette dette på min (selv om det kan være i veien for baugstige/peke, som beskrevet i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/111815-montere-baugpekestige-paa-bavaria-31-sport-hvilket-anker-passer/).

Ifølge figuren under (hentet fra Rocnas "knowledge base": http://kb.rocna.com/kb/Bow_roller_assembly_design), så skal 15 kg Rocna kunne passe rimelig godt som erstatning for 16 kg Delta. Ser også på Rocnas hjemmeside at tredje generasjon Rocna (uten "veltebøyle") lanseres senere i høst.

bilde

Redigert av AOG (see edit history)

Har 16 kg Delta med 50 m 8 mm kjetting på min First 35 som veier ca 7 tonn ferieklar.
Så langt har jeg ikke dregget en meter og det har vært ankret på forskjellig bunn. (unntaket er det som viste seg å være ei steinrøys hvor steinene var så store at ankeret ikke fant feste)
Ingen ekstremøvelser er utført med kuling og storm, men med normal ankring på plasser i rimelig ly for vær og vind, har det ikke sviktet så langt.

Kjetting istedet for tau, og god lengde betyr mye.

Men verden går videre og Rocna er nok et langt steg i riktig retning med tanke på det ultimate ankeret

Redigert av Arild Iversen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...