Jump to content

Erfaringer med Delta anker på Bavaria motorbåt?

TICORA

Recommended Posts

Vi har ligget i storm med rocna 25kilo på oceanis 43 (12tonn) og sett andre rundt oss få problemer mer enn en gang . Det er underholdende å se på men egentlig litt synd å se folk undres på at de ikke ligger trygt når de har brukt 500,- på å sikre det som gjerne er den største investeringen de gjør utenom hus.

Jeg forstår ikke grunnen til å kjøpe brucekopi til 500 når man har betalt Hundretusenvis eller millioner for båten.

Redigert av Enzo (see edit history)
  • 2 år senere...

Litt på siden av ankervalg,men... Ta en titt på hvor dreneringshullene til ankerbrønnen din er plassert. Bavaria har hatt en lei tendens til å plasser de for høyt slik at kjettingen blir liggende i vann.

Jepp. Det fant jeg ut i sommer da vi slapp ut all kjetting for å ligge på svai. Hva kan gjøres med det?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Har på nåværende båt Delta i baugen og Engbo i hekken. Delta ankeret har full lengde med kjetting hele veien og har fungert svært bra de 6 årene jeg har brukt det, 15 tonns båt har ligget på svai i vind opp til kuling og bølger på 1-1,5 meter med godt feste på sandbunn uten dregging. Har også hatt Bruce kopi og har samme erfaring med det. Men med eller uten kjetting kan ikke sammenliknes, det er nok i hovedsak her man må se på hvorfor man evt. plages med Delta ankerene. Jeg gjør det ikke.

Har delta (25 kg på 10 tonns seilbåt, 60 m 10mm kjetting) og det funger stort sett veldig bra. Nærmer oss 1000 ankringer på svai eller mot brygge/land med Delta, aldri opplevd at det har ligget på rygg. Lå på svai i 40 knops vind i sommer uten dregging men det var med 1:10 scope (60m på 6m dyp). @Dante: var ditt et orginalt Delta? Og hva var vekt på anker og båt og lengde på kjetting i forhold til dybde?. Hadde tidligere CQR, det var håpløst og lå ofte bare på siden. Angående dreneringshull, du kan vel bore et lavere hull på motsatt side?

Delta är bättre än Bruce för svajankring, men det Delta som sitter original på Bavaria är inte ett original Delta så kan inte gå i god för hur bra det är... Jag har problem med att man måste fram och hjälpa det över ankarrullen då tyngdpunkten ligger för långt bak.

Har legat på svaj ett par gånger och ätit lunch under lugna förhållanden och det har suttit ok efter att jag backat fast det.

Dock är det i min båt bara 25 meter kätting original, så den får man byta ut mot en betydligt längre så man får ut MINST 5 gånger vattendjupet och mer där till för att vara på den säkra sidan.

Dock är det i min båt bara 25 meter kätting original, så den får man byta ut mot en betydligt längre så man får ut MINST 5 gånger vattendjupet och mer där till för att vara på den säkra sidan.

Her er du inne på det viktigste. Fortrinnsvis full lengde med kjetting samt ikke minst tilskrekkelig lengde ute i forhold til dybden er HELT NØDVENDIG for å få godt ankerfeste. Tror nok det er her de fleste lager problemer for seg selv.  Jeg bakker alltid forre anker fast og med 2 motorer i tomgang som vanligvis setter båten med 4,5 knop så vet jeg at akteret sitter skikkelig når båten stanser.

Er det dårlige værforhold i vente og jeg MÅ ankre samt forlate skuta ved. feks. besøk på feriestedet (der båten ligger fortøyd i synsavstand fra huset) setter jeg alltid ut aktre ankeret også, drar blytauet foran på bakken og bruker en av pullertene på bakken som fasthold. Da har jeg gjort alt jeg kan for at den skal ligge trygt uten noen fare for bevegelse. Det er naturlig for meg å oversikre jamført med andre som muligens aksepterer å balansere på kniveggen.

Har legat på svaj ett par gånger och ätit lunch under lugna förhållanden och det har suttit ok efter att jag backat fast det.

I rolige forhold gjennom en lunchpause trenger en vel strengt tatt ikke noe anker i enden av kjettingen for å holde seg i ro. Men ankeret er skkkert greit.

Er selvsagt enig i at mer kjetting er bedre, men at minst fem ganger dybden er nødvendig i alle forhold er jeg litt skeptisk til. På grunt vann vil jeg gjerne ha 6-7 ganger dybden for å være sikker, i dypere vann med mange båter i nærheten er det ikke ofte en kan ha så mye kjetting ute. Holdekraft varierer mye med bunnforhold og bølger – et anker som sitter i 40 knop vind og flatt vann kan trekkes løs av 20 knop vind om bølgene skaper noen velplasserte rykk i båten.

Uansett: det gjelder å bli kjent med hva som fungerer for ens egen båt med eget anker. Er det litt dybde og gode bunnforhold rikker vi oss ikke av flekken med 2 ganger dybden ute – da sover jeg godt med 3-4-gangen, om det er det plassen eller mengden kjetting ombord tillater. Vi kan tillate oss mindre kjetting enn ellers om vi er ombord og bare vil drive til sjøs, mens vi andre steder driver rett mot et rev om ankeret ikke sitter. Med mer enn 6-7 meter dybde skal det noe til for å ikke sitte fast med et godt anker og 4 ganger dybden i kjetting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...