Gondron Startet 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2014 https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55440/anker_test.jpg Er det noen som har tro på at dette kan funke eller er det ikkje no å teste ut? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Hva skjer når du ligger på svai og vinden dreier 180gr? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 (redigert) En del anker (f.eks. Manson Supreme) er faktisk konstruert med et langsgående spor på armen, nettopp for å kunne rives løs bakover om det sitter fast. Men som quandumduck sier, kan det fort bli et problem. Derfor er det delte meninger om hvor lurt det er å ha denne muligheten. Er du skikkelig uheldig, kan skiftende vind og strøm føre til at du drar ankeret rett ut av bunnen. Redigert 7.Juli.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Allegro27 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Det der ville jeg aldri ha prøvd på. Får du ikke et bruce-anker løs ved å trekke ankerlina rett opp/ned eller å kjøre det løs i motsatt retning av det som ankeret har satt seg i, så sitter det sikert i noe som gjør at du ikke får det løs ved hjelp av denne patenten heller...som det nevnes over, vindkontringer etc. Dessuten skal dette ankeret trekkes fast i bunnen ved hjelp av det forreste øye for å få skikkelig feste. Belastning på det bakerste øye vil jeg tro forringer egenskapene. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Jeg har aldri hatt problemer med å brekke ankeret løs. I helga feks lå vi på svai i vind som noen påstod var målt over 20ms (tar det med en klype salt, men det rev godt i kulingen uansett). Det satt godt fast da vi skulle dra, men vi tar inn all slakk ved å kjøre sakte framover, og i det tauet står rett ned setter jeg fast mens vi fortsetter å sige fremover. Da kommer det alltid løs. Det eneste som er er hvis du har dregget, og havnet under/mellom store steiner. Hvis du ankrer på egnede steder, med ett anker som ikke dregger, så skal ikke det være så hyppig problem, men alternativet da er å sette på en egen tau i nakken som går til en blåse. Da har du også ett merke som viser andre hvor ditt anker er, samt i tilfelle rask flukt så er det bare å slippe anker og hente senere. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
pacuare Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Man drar da ikke på tur uten dykkerutsyr... Da er ikke dette noe problem. Men tror dette er ett konstruert problem. Vet ikke hvor mange netter jeg har med anker, men har aldri sett ett anker som sitter fast (bruker også å vippe det opp med å gå for motor motsatt vei). Hvis man ikke ankrer ved vannlednigner eller får andres ankerkjetting over. Sitér dette innlegget Link to post
Gondron Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Takk for alle svar :) Siden folk ikkje sett det sånn fast så da dropper eg det og kun har Ankeret med 3-4 meter kjetting og resten tau i hovud auget. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Bruce ankerne vi hadde i Nordsjøen ble løsnet på en lignende måte. Det ble slept en såkalt keiser ring inn, var allerede tredd inn på kjettingen, og tok tak i ankeret i bakkant, hvor etter ankerhåndterings fartøyet dro de opp bakfra. Så helt på jorde er det nok ikke... Er også derfor det er hull i bakkant av Bruce ankrene.. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 På redningsskøyta bruker vi en stor sjakkel som vi trer inn på den uheldiges ankerkjetting, setter et tau i sjakkelen og senker den ned langs kjettingen. Når sjakkelen har nådd bunnen/ankeret går vi motsatt vei med skøyta og ankeret kommer som oftest løs. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Bruce ankerne vi hadde i Nordsjøen ble løsnet på en lignende måte. Det ble slept en såkalt keiser ring inn, var allerede tredd inn på kjettingen, og tok tak i ankeret i bakkant, hvor etter ankerhåndterings fartøyet dro de opp bakfra. På redningsskøyta bruker vi en stor sjakkel som vi trer inn på den uheldiges ankerkjetting, setter et tau i sjakkelen og senker den ned langs kjettingen. Når sjakkelen har nådd bunnen/ankeret går vi motsatt vei med skøyta og ankeret kommer som oftest løs. Bra tips, bør jo være mulig å få til selv med jolle/hjelpebåt sånn i tilfelle rottefelle... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Gondron Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Eg trudde dette var ein smart ide og virker sånn enda. Og for den sjakkelen som skal være oppe i ankeret bruker eg ein sterk steips som gjrr at den ikkje glir ut av posisjon før ankeret skal laust!! Om da eventuelt ankeret sitter fast så sliter stripsen og gr i aktre posisjon på ankeret å drar det løst. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55440/anker_test.jpg Er det noen som har tro på at dette kan funke eller er det ikkje no å teste ut? Nei, en skal da sove trykt om natten. På redningsskøyta bruker vi en stor sjakkel som vi trer inn på den uheldiges ankerkjetting, setter et tau i sjakkelen og senker den ned langs kjettingen. Når sjakkelen har nådd bunnen/ankeret går vi motsatt vei med skøyta og ankeret kommer som oftest løs. har en kjetting stomp sum gjør samme nytten som sjakkelen. Sjelden Bruce`n setter seg så fast at den ikke løsner, når en kjører litt forover. mener at øye i brusen blir brukt av de som har en liten markeringsbøye som sier at her nede er mitt anker. Redigert 8.Juli.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.