Jump to content

Skruen sitter helt fast....


Frissy

Recommended Posts

Ellerdu kan prøve å få lånt deg et "slagjern". Et slagern er et skrujern laget for å gi et (2 max 3) meget hardt slagmed en tung hammer slik at skruen løsner. Dette har hjulpet meg mange ganger.

En pøser på med rusttløser eller noe en har god tro på som det i god tid før disse slag finner sted. Løstner det ikke da så må du bore dette ut....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ta det tålig. Undervannshuset er laget av aluminim. Antar at du har sprayet med CRC 556 eller lignende? Det er nok aluminiumsoksyd om har dannet seg når motoren har stått i friluft gjennom vinteren. List, lempe og tålmodighet er stikkord i denne sammenheng. Litt småbanking, spraying og venting er ofte en god hjelp.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Mange gode råd her, men noen av de kan bli dyre.

 

Det du skal gjøre er som følger:

1: Kjøp deg et NYTT skrujern som passer akkurat i sporet på oljepluggen.

2: Skrujernet må ha firkant hals slik at du får brukt fastnøkkel til å vri med.

3: Deretter bruker du all din tyngde på skrujernet mens en annen person skrur med fastnøkkelen

 

Da kommer den - garantert. :smash:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Mange gode råd her, men noen av de kan bli dyre.

 

Det du skal gjøre er som følger:

1: Kjøp deg et NYTT skrujern som passer akkurat i sporet på oljepluggen.

2: Skrujernet må ha firkant hals slik at du får brukt fastnøkkel til å vri med.

3: Deretter bruker du all din tyngde på skrujernet mens en annen person skrur med fastnøkkelen

 

Da kommer den - garantert.  :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

 

njaa, bedre med en slagtrekker i dette tilfellet, laget akkurat for en slik jobb.

Man slår ikke så voldsomt hardt heller.

Men skal være litt forsiktig med å banke hardt rett på skruen siden det er aluminiumshus på drev, kan sprekke. Bortsett fra dette er banke hardt med hammer i lengderetning et veldig bra tips, funker fint på f.eks bolter til bremsecalipere på bilen.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Det enkle er ofte det beste. Dette rådet er så enkelt (og billig!) at de fleste ikke tenker på det en gang. Fikk fremgangsmåten med en mekaniker...

 

Prøv aller først dette, gjerne sammen med CRC, etc.

 

Du tar en skrutrekker beregnet for mindre skruhode enn oljepluggen, ca halvparten. Hold skrujernet SKRÅTT inn i sporets ene halvdel, mot den retning skruen skal. Slå passelig hardt med hammer på skrutrekkeren.

 

Jeg kan ikke tegne, men håper bildet under illustrerer fremgangsmåten. Enkelt og utrolig effektivt, slik fikk jeg opp oljepluggen på min forrige påhenger, da ingenting annet hjalp. Lykke til!

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

"john_kr" har den beste løsningen på problemet,jeg har hatt båt med utenbordsmotor tidligere og kjenner til vansklighetene med å få løsnet skruene. :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for tilliten, min påstand er at min metode virker mens de andre forslagene vil mest sannsynlig ødelegger enten skruen eller undervannshuset. Det blir dyrt.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Takker for tilliten, min påstand er at min metode virker mens de andre forslagene vil mest sannsynlig ødelegger enten skruen eller undervannshuset. Det blir dyrt.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Min påstand er at du tar feil her :wink:

 

Metoden med slagtrekker, oppvarming osv. er utprøvet og velkjent, det ødelegger ikke skruene eller undervannshuset hvis man utviser fornuft. Tipset ditt fungerer selvsagt også like bra.

Løsnet forøvrig et par skruer på et drev idag med overnevnte metode..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Min påstand er at du tar feil her   :wink:

 

Metoden med slagtrekker, oppvarming osv. er utprøvet og velkjent, det ødelegger ikke skruene eller undervannshuset hvis man utviser fornuft. Tipset ditt fungerer selvsagt også like bra.

Løsnet forøvrig et par skruer på et drev idag med overnevnte metode..

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

For å si det slik så har jeg 25 års erfaring fra flyindustrien med fast ristede skruer/bolter. Denne metoden som jeg skriver om er en av metodene som virker for å få skruer til å løsne i aluminium og støpegods. Min erfaring med slag er at du ødelegger strukturen i skruen, ødelegger gjengene, ødelegger spor i hode osv.

 

Slagmetoden virker sikkert på landbruksmaskiner og der hvor alt er grovt og stort. Den skruen vi snakker om er liten og er ikke så sterk. Hva gjør du når du har slått hode av skruen i gearhuset.:eek:

 

Jeg kommer med anbefalinger til vedkommende som jeg er sikker på vil virke og uten fare for å ødelegge noe.

 

Så jeg er nok ikke helt "BLANK".

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Bruk av varme og harde slag skal man være meget varsom med når det gjelder aluminium støpegods.

Overdreven oppvarming kan føre til strukturforandring i materialet,smeltepunktet er kun 660 grader-C

og strukturforandringen inntreffer lenge før det.Slag mot aluminiums støpegods kan lett føre til brister i materialet.Så vis varsomhet når man arbeider med kostbare eiendeler. :wink:

 

mvh 740 c

Link to post
Share on other sites

Würth har en rustløser type "Ice". Denne sprayes på skruen og vil kjøle denne ned til ca. - 40 grader (iflg. bruksanvisning). Kulden skal da bidra til at skruen løsner. Har produktet, men har aldri prøvd det i praksis.

 

Mvh. BEG.

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Følgende ble gjort og fungerte :

 

Jeg la på godt med CRC først. Ventet ca en time. Hentet den sterkeste naboen som i tillegg hadde ett skrujern som passa akkurat og vips: skruen løsna.

 

Jeg må nok trene litt...... Men mandag morgen er jeg klar for bøljan blå....... :flag:

 

PS takk for mange tips.

Link to post
Share on other sites

Følgende ble gjort og fungerte :

 

Jeg la på godt med CRC først. Ventet ca en time. Hentet den sterkeste naboen som i tillegg hadde ett skrujern som passa akkurat og vips: skruen løsna.

 

Jeg må nok trene litt...... Men mandag morgen er jeg klar for bøljan blå....... :flag:

 

PS takk for mange tips.

<{POST_SNAPBACK}>

:cool::flag:

Ser det, bra at det ordnet seg.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Würth har en rustløser type "Ice". Denne sprayes på skruen og vil kjøle denne ned til ca. - 40 grader (iflg. bruksanvisning). Kulden skal da bidra til at skruen løsner. Har produktet, men har aldri prøvd det i praksis.

 

Mvh. BEG.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Dette viste jeg ikke att det fantes, må nok ta en tlf. til Würth. Vi bruker å varme, å deretter sette dette inn med IS.

 

Boltene våre har ofte stått ute i fjæra i 20 år, eller mere.

Link to post
Share on other sites

Har brukt Wurth ice i jobb sammenheng i noen mnd nå. Den er helt ok, men den er ikke så mye bedre enn alt annet på markedet. Wurth er jo ikke de billigste heller. Nb kjøp nye skruer når du har fått dem ut. Det blir ikke lettere å få dem ut en annen gang om den som sitter der er deformert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...