Frissy Startet 15.April.2005 Del på Facebook Startet 15.April.2005 Jeg skulle bytte girolje på påhengeren. Den øverste av de to skruene sitter noe helt........Er det noe som har et godt tips? Jeg skulle gjerne fått ordna det i morgen...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 15.April.2005 Del på Facebook Svart 15.April.2005 Sett noe på skruen som beskytter denne og prøv med noen HARDE slag med en tung hammer... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 15.April.2005 Del på Facebook Svart 15.April.2005 Ellerdu kan prøve å få lånt deg et "slagjern". Et slagern er et skrujern laget for å gi et (2 max 3) meget hardt slagmed en tung hammer slik at skruen løsner. Dette har hjulpet meg mange ganger. En pøser på med rusttløser eller noe en har god tro på som det i god tid før disse slag finner sted. Løstner det ikke da så må du bore dette ut.... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 15.April.2005 Del på Facebook Svart 15.April.2005 Ta det tålig. Undervannshuset er laget av aluminim. Antar at du har sprayet med CRC 556 eller lignende? Det er nok aluminiumsoksyd om har dannet seg når motoren har stått i friluft gjennom vinteren. List, lempe og tålmodighet er stikkord i denne sammenheng. Litt småbanking, spraying og venting er ofte en god hjelp. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 15.April.2005 Del på Facebook Svart 15.April.2005 (redigert) Mange gode råd her, men noen av de kan bli dyre. Det du skal gjøre er som følger: 1: Kjøp deg et NYTT skrujern som passer akkurat i sporet på oljepluggen. 2: Skrujernet må ha firkant hals slik at du får brukt fastnøkkel til å vri med. 3: Deretter bruker du all din tyngde på skrujernet mens en annen person skrur med fastnøkkelen Da kommer den - garantert. Redigert 15.April.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 15.April.2005 Del på Facebook Svart 15.April.2005 Mange gode råd her, men noen av de kan bli dyre. Det du skal gjøre er som følger: 1: Kjøp deg et NYTT skrujern som passer akkurat i sporet på oljepluggen. 2: Skrujernet må ha firkant hals slik at du får brukt fastnøkkel til å vri med. 3: Deretter bruker du all din tyngde på skrujernet mens en annen person skrur med fastnøkkelen Da kommer den - garantert. <{POST_SNAPBACK}> njaa, bedre med en slagtrekker i dette tilfellet, laget akkurat for en slik jobb. Man slår ikke så voldsomt hardt heller. Men skal være litt forsiktig med å banke hardt rett på skruen siden det er aluminiumshus på drev, kan sprekke. Bortsett fra dette er banke hardt med hammer i lengderetning et veldig bra tips, funker fint på f.eks bolter til bremsecalipere på bilen. JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skvulpen Svart 15.April.2005 Del på Facebook Svart 15.April.2005 Det enkle er ofte det beste. Dette rådet er så enkelt (og billig!) at de fleste ikke tenker på det en gang. Fikk fremgangsmåten med en mekaniker... Prøv aller først dette, gjerne sammen med CRC, etc. Du tar en skrutrekker beregnet for mindre skruhode enn oljepluggen, ca halvparten. Hold skrujernet SKRÅTT inn i sporets ene halvdel, mot den retning skruen skal. Slå passelig hardt med hammer på skrutrekkeren. Jeg kan ikke tegne, men håper bildet under illustrerer fremgangsmåten. Enkelt og utrolig effektivt, slik fikk jeg opp oljepluggen på min forrige påhenger, da ingenting annet hjalp. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
740 c Svart 16.April.2005 Del på Facebook Svart 16.April.2005 "john_kr" har den beste løsningen på problemet,jeg har hatt båt med utenbordsmotor tidligere og kjenner til vansklighetene med å få løsnet skruene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 16.April.2005 Del på Facebook Svart 16.April.2005 "john_kr" har den beste løsningen på problemet,jeg har hatt båt med utenbordsmotor tidligere og kjenner til vansklighetene med å få løsnet skruene. <{POST_SNAPBACK}> Takker for tilliten, min påstand er at min metode virker mens de andre forslagene vil mest sannsynlig ødelegger enten skruen eller undervannshuset. Det blir dyrt. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 16.April.2005 Del på Facebook Svart 16.April.2005 (redigert) Alle metodene kan her brukes, men det må vises forsiktighet hele tiden. Skruene sitter til tider skikkelig fast så tålmodigheten kan for enkelte blir satt på prøve. Redigert 16.April.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 16.April.2005 Del på Facebook Svart 16.April.2005 Takker for tilliten, min påstand er at min metode virker mens de andre forslagene vil mest sannsynlig ødelegger enten skruen eller undervannshuset. Det blir dyrt. <{POST_SNAPBACK}> Min påstand er at du tar feil her Metoden med slagtrekker, oppvarming osv. er utprøvet og velkjent, det ødelegger ikke skruene eller undervannshuset hvis man utviser fornuft. Tipset ditt fungerer selvsagt også like bra. Løsnet forøvrig et par skruer på et drev idag med overnevnte metode.. JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 16.April.2005 Del på Facebook Svart 16.April.2005 (redigert) Min påstand er at du tar feil her Metoden med slagtrekker, oppvarming osv. er utprøvet og velkjent, det ødelegger ikke skruene eller undervannshuset hvis man utviser fornuft. Tipset ditt fungerer selvsagt også like bra. Løsnet forøvrig et par skruer på et drev idag med overnevnte metode.. JOH <{POST_SNAPBACK}> For å si det slik så har jeg 25 års erfaring fra flyindustrien med fast ristede skruer/bolter. Denne metoden som jeg skriver om er en av metodene som virker for å få skruer til å løsne i aluminium og støpegods. Min erfaring med slag er at du ødelegger strukturen i skruen, ødelegger gjengene, ødelegger spor i hode osv. Slagmetoden virker sikkert på landbruksmaskiner og der hvor alt er grovt og stort. Den skruen vi snakker om er liten og er ikke så sterk. Hva gjør du når du har slått hode av skruen i gearhuset. Jeg kommer med anbefalinger til vedkommende som jeg er sikker på vil virke og uten fare for å ødelegge noe. Så jeg er nok ikke helt "BLANK". Redigert 16.April.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
740 c Svart 16.April.2005 Del på Facebook Svart 16.April.2005 Bruk av varme og harde slag skal man være meget varsom med når det gjelder aluminium støpegods. Overdreven oppvarming kan føre til strukturforandring i materialet,smeltepunktet er kun 660 grader-C og strukturforandringen inntreffer lenge før det.Slag mot aluminiums støpegods kan lett føre til brister i materialet.Så vis varsomhet når man arbeider med kostbare eiendeler. mvh 740 c Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BEG Svart 16.April.2005 Del på Facebook Svart 16.April.2005 Würth har en rustløser type "Ice". Denne sprayes på skruen og vil kjøle denne ned til ca. - 40 grader (iflg. bruksanvisning). Kulden skal da bidra til at skruen løsner. Har produktet, men har aldri prøvd det i praksis. Mvh. BEG. Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frissy Svart 16.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2005 Følgende ble gjort og fungerte : Jeg la på godt med CRC først. Ventet ca en time. Hentet den sterkeste naboen som i tillegg hadde ett skrujern som passa akkurat og vips: skruen løsna. Jeg må nok trene litt...... Men mandag morgen er jeg klar for bøljan blå....... PS takk for mange tips. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 16.April.2005 Del på Facebook Svart 16.April.2005 Følgende ble gjort og fungerte : Jeg la på godt med CRC først. Ventet ca en time. Hentet den sterkeste naboen som i tillegg hadde ett skrujern som passa akkurat og vips: skruen løsna. Jeg må nok trene litt...... Men mandag morgen er jeg klar for bøljan blå....... PS takk for mange tips. <{POST_SNAPBACK}> Ser det, bra at det ordnet seg. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hardball Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 Würth har en rustløser type "Ice". Denne sprayes på skruen og vil kjøle denne ned til ca. - 40 grader (iflg. bruksanvisning). Kulden skal da bidra til at skruen løsner. Har produktet, men har aldri prøvd det i praksis. Mvh. BEG. <{POST_SNAPBACK}> Dette viste jeg ikke att det fantes, må nok ta en tlf. til Würth. Vi bruker å varme, å deretter sette dette inn med IS. Boltene våre har ofte stått ute i fjæra i 20 år, eller mere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune B. Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 Har brukt Wurth ice i jobb sammenheng i noen mnd nå. Den er helt ok, men den er ikke så mye bedre enn alt annet på markedet. Wurth er jo ikke de billigste heller. Nb kjøp nye skruer når du har fått dem ut. Det blir ikke lettere å få dem ut en annen gang om den som sitter der er deformert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.