Baisiken Startet 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2014 Tauet slurer når jeg vinsjer inn, mest helt på slutten. Det er blitt verre de siste 2 årene. Vinsjen er vel 10-15 år gammel. Noen på forumet som har gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
Jeppe Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Jeg sliter litt med det samme problemet som deg. Jeg er ganske sikker på at ihvertfall en medvirkende årsak er at taukassen er for liten, og at da tauet bygger seg opp og "trykkes" opp fra kabelaret. Spennende å høre om andre har tips her... Jeppe Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 (redigert) Vi hadde slik vinsj før, og etter noen års bruk var kabular og tau slitt, ble så ille etterhvert at vi nesten ikke fikk opp ankeret i det hele tatt. Nytt tau og kabular så var det i orden. Du kan sjekke det vet å sikre ankeret, sleppe tauet og dra opp tauet så du ser tennene i kabularet, er disse veldig slitte, så har du svaret ditt :) Redigert 7.Juli.2014 av Sturee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ValiumII Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Vasker du ankertauet hver høst ? Dersom det er fult av sand salt og skit, kan det være at det blir for stivt til at det legger seg riktig i kassen. Du vil da få en for høy motstand når tauet skal falle ned, dermed blir det stående og " stange " på slutten av tauet. Det igjen kan føre til at tauet hoppper litt ut av kabularet, med det resultat at du får en sluring i tauet. Sitér dette innlegget Link to post
fokus Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 (redigert) Stram ved å bøye leppen som klemmer tauet inn i kabelaret. Den har en tendens til å bli slappere. Sku av kabelaret og frigjør tauet og bøy leppen mer. Det gjør jeg og min er fra 1995. Går ikke tauet riktig ned i kassen, skyv tau kveilen mer akterover i kassen så blir det litt bedre plass og tauet faller riktigere ned i kassen Redigert 7.Juli.2014 av fokus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Med stivt ubrukt tau får du den effekten. La tauet ligge og trekke vann en stund. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Baisiken Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Heisann. Takk for mange gode tips. Skal prøve ut dette. Sitér dette innlegget Link to post
Portofino53 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Er det tauet eller "blokka" som slurer? Dersom det er blokka har du sansynlig en strammemulighet på toppen, følger normalt med en sveiv eller verktøy for å stramme denne (Stjerneformet) Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Har samme problem på anchorvinsj. Vinsjen er såvidt brukt. Bøylen som strammer på tauet har ikke noe justeringsmulighet, som jeg har funnet ut av. Det er en fjær inni vinsjen som trykker ned. Løsningen for meg er å trykke litt ekstra på denne bøylen - da jeg kommer til denne på en enkel måte. Hadde så klart vært greit å slippe dette, og konsentrert seg helt om å andre ting mens man drar opp dreggen:-) Prøver med tauvask. Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Kabelaret roterer, men tauet slurer. Jeg kan ikke se slitasjemerker på kabelaret Sitér dette innlegget Link to post
fokus Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Les denne og se på side 15 http://www.ilasmarine.no/Files/Filer/002_ilasmarine/Manualer/Brukerveiledning_Vinsj_Power-IL.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.