Jump to content

Il ankervinsj for tau slurer, ønsker tips.

Baisiken

Recommended Posts

Vi hadde slik vinsj før, og etter noen års bruk var kabular og tau slitt, ble så ille etterhvert at vi nesten ikke fikk opp ankeret i det hele tatt. Nytt tau og kabular så var det i orden.

Du kan sjekke det vet å sikre ankeret, sleppe tauet og dra opp tauet så du ser tennene i kabularet, er disse veldig slitte, så har du svaret ditt :)

Redigert av Sturee (see edit history)

Vasker du ankertauet hver høst ? Dersom det er fult av sand salt og skit, kan det være at det blir for stivt til at det legger seg riktig i kassen. Du vil da få en for høy motstand når tauet skal falle ned,

dermed blir det stående og " stange " på slutten av tauet. Det igjen kan føre til at tauet hoppper litt ut av kabularet, med det resultat at du får en sluring i tauet.

Stram ved å bøye leppen som klemmer tauet inn i kabelaret. Den har en tendens til å bli slappere. Sku av kabelaret og frigjør tauet og bøy leppen mer. Det gjør jeg og min er fra 1995. Går ikke tauet riktig ned i kassen, skyv tau kveilen mer akterover i kassen så blir det litt bedre plass og tauet faller riktigere ned i kassen

Redigert av fokus (see edit history)

Har samme problem på anchorvinsj. Vinsjen er såvidt brukt. Bøylen som strammer på tauet har ikke noe justeringsmulighet, som jeg har funnet ut av. Det er en fjær inni vinsjen som trykker ned.

Løsningen for meg er å trykke litt ekstra på denne bøylen - da jeg kommer til denne på en enkel måte. Hadde så klart vært greit å slippe dette, og konsentrert seg helt om å andre ting mens man drar opp dreggen:-)

Prøver med tauvask.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...