Jump to content

Helt fersk båteier ønsker tips...

StigA

Recommended Posts

Har nå kjøpt min aller første båt.

Har egentlig aldri kjørt en båt før. (lagt til osv..)

(Har jo kjørt båt så vet hvordan det funker)

Men nå som 25 åring har jeg endelig fått kjøpt meg min første båt.

Dette er en 89modell Myon Blue Master (21fot) med en 90modell evinrude v6 225hk.

Husker dere da dere kjøpte deres første båt?

Tar gjerne imot tips og erfaringer om alt mulig når det gjelder båt og båtliv.

Jeg er HELT blank! :)

(vil heller ta imot tips av erfarne sjøfolk enn å feile masse og lære av feil....;))

De beste og mest lærerike erfaringen vil nok bli dine egne feil.

Det vil alltid bli ulike situasjoner som du må håndtere, dette være seg vær og vind, andres oppførsel osv..

Det blir noe enklere å svare på ditt inlegg dersom du presiserer hva du er bekjymret for..

Det finnes ingen dumme spørsmål............. Bare dumme svar..

Som Ancas sier, ta den tid du trenger, det er ikke flaut. Vi har alle vært der.

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Det du trenger for å unngå gå gjøremange feil, er ERFARING. Den eneste måten å få ERFARING på, er ved å gjøre mange feil ...

Viktigst av alt er at du finner ut hvordan akkurat DIN båt oppfører seg, spesielt ved havnemanøvre. Finn en brygge med god plass, og bruk tid -- mye tid -- på å legge til fra forskjellige vinkler. Begynn med å ligge litt utpå og styr omkring i dead slow, finn ut hvordan båten trekker akterover og forover på dead slow og så på litt økende turtall. Prøv å ligge stille for å finne ut hvordan vind og strøm tar tak i båten. Finn metoder for å bruke vind og strøm til din egen fordel når du skal inn til/ut fra brygge.

Kort sagt: Prøv deg frem i fred og ro. Ta det rolig. Du lærer litt etter hvert. Og øv mye!

Lykke til!

... hilsen Skipper Worse, som fortsatt er under opplæring på Hangarskibet ... :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hei og gratulerer med båten, håper du får mange fine turer.

Er selv ganske ung, men har erfaring med noen båter før den jeg har nå..

Generelle ting som jeg har lagt merke til selv

Ta ting med ro og utforsk gjerne hvordan båten og sjøen oppfører seg, en ting om gangen.

Har du familie/kjæreste med på tur så hold en rolig tone, spesielt når dere skal legge til.

Det er dessverre mange som kjefter på kona osv... når det er tid for å legge til land.

Tenk på sikkerheten, i en slik båt er det ikke vhf, mobiltelefon bør du ha med.

Dessuten skal du ha redningsvester til alle ombord.

Hvis man legger til en sted med mange båter kan man f.eks legge en fender på utsiden, det betyr at andre får lov til å legge seg langs din båt. På samme sted skal man også være forsiktig med dregg og tau, at det ikke krysser andres tau og dermed henger seg fast.

Dette med dregg er ofte litt vanskelig de første gangene.. Kast den ut i god tid og dra/sørg for at den sitter fast, deretter fortøyer du i land og fester dreggtauet til slutt.

Ikke bruk blått polypropylene tau til fortøyning (se Biltema katalogen)

Dette tipset er helt gratis fra en som har prøvd det :lol: (båten sleit seg, tauet røyk).

Polyester/silke er derimot fortreffelig som fortøyningsline

Hvis båten ikke har badestige vil jeg anbefale å montere en, mest på grunn av sikkerheten hvis du skulle ramle i sjøen når du er alene i båten..

Vi er flere som er der du er.. ny båt.. ikke mye erfaring.......

Jeg har familie med en datter på 8. Hun er så gira på å komme i båten at hun er vanskelig å stange. Har bestemt meg for at hun bare får smøre seg med tålmodighet.... først må jeg bli trygg på meg selv og båten - så familien på tur.

Skal båtopplevelsen bli en familie ting så tror jeg førsteopplevelsen er utrolig viktig. Jeg henter båten ferdig rigget på mandag og regner med at det blir mange turer i nærområdet med erfarne båteiere før jeg tar med meg resten av familien.

Min lille sønn på 2 har også skjønt at ting er på gang og snakker om båt hver dag. Gleder meg til våren kommer for fullt

tj

Mange gode tips er kommet her, og blant de viktigste : Skjer der feil, kjeft aldri på kona, da er det ikke sikkert hun vil oppleve sjøens gleder så veldig lenge .....

Du sier du er helt blank. Kok en kanne kaffe, ta med til brygga i gjestehavnanlegget der du bor, og kikk på ankommende/avreisende båter, på hvordan prosedyrer følges, rutiner for fendere, finne fram tauverk etc., skjer osv. Se også hvor mange det er som gjør feil. Når du gjør det, så skjønner du fort at du også kommer til å gjøre feil, men felles for alle, er at man lærer mye av nettop det.

Lykke til.

Gratulerer med "ny" båt. Håper du får like mange fine turer som jeg har hatt. Små båtturer er den beste balsam for min sjel, da lader jeg batteriene og er bli og hyggelig, i vertfall i 3 dager :smiley:

Mange fine råd har du fått, men jeg lurer på hvor du har tenkt å benytte farkosten. Skaff deg i alle fall et godt båtsportskart. Det er ikke moro å gå på grunn! Ellers kan du jo planlegge hva du gjør hvis noe skulle skje, har du med deg det du trenger da....godt tøy, verktøy m.m.

Lykke til.

De beste og mest lærerike erfaringen vil nok bli dine egne feil.

<{POST_SNAPBACK}>

Egentlig enig med deg, men med 225 hk fordelt på 21 små fot håper jeg feilene ikke blir altfor store. Jeg vet ikke hvor fort det kan gå, men antagelig en fart som kan drepe.

Men StigA viser jo sunt vett ved å søke råd og innrømme at han har mye å lære, så det lover jo bra.

Å begynne med å lære sjøvettreglene ordentlig kan kanskje være en grei start:

http://www.sjovett.com/

mvh

Barsk II :sailing::flag:

Redigert av Barsk II (see edit history)

Gratulerer med ny båt :flag:

Du har allerede fått mange gode tips. Jeg vil bare understreke det med å øve. Når jeg hentet ny båt i fjor så var det flere som så rart på meg der jeg la til bryggeplassen min gang på gang. Selv om det jo ikke er den første båten jeg fører så er det jo slik at alle båter oppfører seg forskjelle så det å vende seg til båten i trygge omgivelser er til god hjelp.

Et annet tips er at når du skal legge til og har med deg familie, venner el. så er det viktig å planlegge. Fortelle alle hva du har tenkt å gjøre og hva du ønsker at de eventuelt skal hjelpe deg med. Da får du en mye hyggeligere tur. Og folk vil være med deg neste gang.

Du kan også finne teorien til båtførerprøven online her http://bfpr.no/ (Serveren har akkurat nå, 160405 kl 02:15 problemer)

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Grattis!!! Jeg fåreslår at du kjøper boka "veien mot båtførerprøven2 og tar den så fort som mulig, nettopp tatt den, det er kjempe lærerikt. ta med deg en kompiss som har erfaring og få litt tips av han, eller så er det lurt å bare ta et par timer på å øve på å legge til og gå ut fra brygga og sånn, sånn jeg lærte det!! Det er ikke flaut alle har vært igjennom det!!

Lykke tIL

Har nå kjøpt min aller første båt.

Har egentlig aldri kjørt en båt før.  (lagt til osv..)

(Har jo kjørt båt så vet hvordan det funker)

<{POST_SNAPBACK}>

Grattis med ny båt StigA! Jeg var ny ifjor sommer, og etter de første turene satt gamlegutta på benken når vi kom tilbake etter en tur, "for det var jo gøy å se på når vi skulle legge til!" :blush::lol::lol:

Etter 14 dager fikk jeg kommentaren: "Det er jo ikke no gøy å se på deg lenger, for det skjer jo aldri no!" :yesnod:

Som noen i tråden har sagt, tren mye så kommer kunnskapen og etterhvert erfaringen fort!

Trond

Men StigA viser jo sunt vett ved å søke råd og innrømme at han har mye å lære, så det lover jo bra.

mvh

Barsk II :sailing:  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

ville bare si meg enig i rådene med å prøve ( jeg bruker alltid mange timer på forskjellige bøyer (og andre billige ting å feile på ) når jeg har ny båt....

Og så ville jeg bare si at når jeg ser en "ung gutt" i en båt som har krefter i overflod som i tusler sakte og pent i 5 knop der det er påkrevd, så lyser det selvsikkerhet og respekt av det. imotsettning til seilere/snekker som gjerne ikke sakker av noe i 5knops grensene for de lager jo ikke noe hekksjø alikevel... men å stoppe foreksempel for en svømmede med en liten båt med stor motor er jo omtrent som å hive dreggen, det er som regel ikke tillefellet ved en båt på noen tonn og kansje en 10hk motor...

Lykke til med båtlivet :flag:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Det du trenger for å unngå gå gjøremange feil, er ERFARING.  Den eneste måten å få ERFARING på, er ved å gjøre mange feil ...

<{POST_SNAPBACK}>

Både å eie og bruke båt er en kontinuerlig læreprosess. Selv har jeg eid båter fra 20 til 58 fot siden 1982 og får meg stadig nye og lærerike opplevelser. Alle mine båter har hatt svært så forskjellige egenskaper som krever hver sine egne teknikker for å mestre.

Kan anbefale deg å ta båtførerprøven. Det gir deg de grunnleggende kunnskapene du trenger for å ferdes trygt i ukjent farvann. Kanskje det til og med kan være lurt å vente til vinteren med Båtførerprøven, da har du samlet deg litt praktisk erfaring og vil ha større utbytte av kurset.

Lykke til :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Grattis med ny båt!! :flag:

Her var det ikke mye å tilføye, men vil nevne et par ting som er litt viktig.. Hvis du går under LAVE bruer, VIT at du har høyde nok...

Og: Drevet på motoren din koster endel, så sørg for at du har DYBDE nok!

Sjøl trente jeg på manuvrering ved å slenge ut ei ankerbøye i ei stille vik... (Ville ikke at andre skulle se hvor dårlig jeg behersket båten før jeg hadde lært...) :blush::blush: Ikke ble det riper i skroget heller. :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det du trenger for å unngå gå gjøremange feil, er ERFARING.  Den eneste måten å få ERFARING på, er ved å gjøre mange feil ...

Viktigst av alt er at du finner ut hvordan akkurat DIN båt oppfører seg, spesielt ved havnemanøvre.  Finn en brygge med god plass, og bruk tid -- mye tid -- på å legge til fra forskjellige vinkler.  Begynn med å ligge litt utpå og styr omkring i dead slow, finn ut hvordan båten trekker akterover og forover på dead slow og så på litt økende turtall. 

Kort sagt:  Prøv deg frem i fred og ro.  Ta det rolig.  Du lærer litt etter hvert.  Og  øv mye!

Lykke til!

... hilsen Skipper Worse, som fortsatt er under opplæring på Hangarskibet ...  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Vil henge meg på Worse her. Ting må gå sent. Reversen er ingen brems, annet enn i nødsfall. Jeg arbeidet en gang på Solvik Marina ved Blommenholm. En dag kom en diger cruiser og skulle inn til brygga for å fylle drivstoff. Han kom selvsagt i alt for stor fart, halte og drog i spaker og ratt. Vi turte ikke bli stående ved pumpene og gikk opp i butikken og bivånet det hele. Han holdt på i et kvarter, og måtte til slutt gi opp. Kan legge til at det ikke var mye vind eller annet som gjorde det hele vanskeligere. Like etterpå kom en nydelig gammel trebåt klukkende. Vistnok en gammel kongebåt, en slik som frakter til og fra kongeskipet. Han kom i passende fart, gjorde en liten elegang sving, et lite drag med ratt og gass, og vips så lå han long side på innsiden av bryggen. Det var bare å ta i mot tampen og gjøre fast.

MAO: Ta det pent til og fra land. "Dead slow" som Worse sier, en liten vipp i revers rett før land og båten ligger stille og pent, fruen kan så skritte i land med tampen, mens du fornøyd ser deg rundt og funderer på hvor grillen skal stå :wink:

Til slutt: Les kart, les kart, les kart, alltid!!

mvh

M.

Marna

Tusen takk for alle svar!

Masse gode råd her!

Det eneste som er dumt med all denne båtskrivinga og lesinga er at sommeren kommer så altfor tregt i år!!!!!! Tror aldri sommeren har kommet så sent før.

Og mjøsa har aldri vært så liten. OG den har aldri vokst så sent!

(Det er altså i Mjøsa båten skal gå)

hehe... dette ble litt på spissen. Sommeren er vel ikke noe mer treg i år enn ellers. Men jeg har båt og ser på mjøsa hver eneste dag.. hva er vannstanden idag tro? :cool:

Gleder meg STORT til dette her.

Takk igjen for masse gode råd.

Vet jeg må feile selv for å få erfaring. Men greit å vite litt før man starter også.

Igjen tusen takk :flag::sailing:

Vi er flere som er der du er..  ny båt.. ikke mye erfaring.......

Jeg har familie med en datter på 8. Hun er så gira på å komme i båten at hun er vanskelig å stange. Har bestemt meg for at hun bare får smøre seg med tålmodighet.... først må jeg bli trygg på meg selv og båten - så familien på tur.

Skal båtopplevelsen bli en familie ting så tror jeg  førsteopplevelsen er utrolig viktig. Jeg henter båten ferdig rigget på mandag og regner med at det blir mange turer i nærområdet med erfarne båteiere før jeg tar med meg resten av familien.

Min lille sønn på 2 har også skjønt at ting er på gang og snakker om båt hver dag. Gleder meg til våren kommer for fullt

tj

<{POST_SNAPBACK}>

TJ: Et lite tips fra oss i så måte: La i alle fall fruen bli med fra starten av! Det er så mange her som klager på at kona ikke tør/vil føre båten osv. Er det så rart da? Hvis de ikke kan få være med i nybegynnerfasen? Skal fruen vente til du "kan" alt (i alle fall tror det), og så få lov til å prøve seg, med deg som "proff" lærer, ja, da skjønner vi at mange damer nekter å prøve seg.

Tror nok oppskrifta heller bør være å være ferske begge to, og hjelpe hverandre til å få det til.

Så slipper fruen kjeft seinere fordi "hun ikke kan". Hvem er det som kan alt i starten da?

Men lærer man av sine feil, kommer det seg fort!

Lykke til med båtlivet, håper dere får mange koselige stunder!

:seeya: Hilsen a mor og rederen

Mange gode tips har du fått.

La meg si det med en gang. Du kommer til å gjøre tabber, mange tabber. Forhåpentligvis lærer du av dem. Når du først gjør tabber, er det en ting som i særklasse avgjør om tabben blir dyr eller nærmest en gratiserfaring. Fart. Fart lager kaos. Jo mer fart, jo mer kaos når det først går galt. Så cluet er følgende: Er du usikker, så kjør sent. Jo senere jo bedre. Når du f.eks. legger til får du mer tid til å tenke og mer tid til å rette opp noe som holder på å gå galt før det går galt.

Easy does it, er noe norske verdensmestere uten erfaring også burde tenke på. Ikke alle gjør det.

Lotus

PS: Og når noen uoppfordret gir deg litt hjelp, så tar du ALLTID i mot, smiler og sier tusen takk etterpå. Også selv om du strengt tatt kunne gjort det selv. De gir deg ikke hjelp fordi de tror at du ikke mestrer det, de gir deg hjelp fordi de er hyggelige. Dessuten går selv den letteste ting enda lettere med en ekstra hjelpende hånd.

Redigert av Lotus (see edit history)

Gratulerer med båt :cheers:

Mange kloke ord basert på erfaring her :yesnod:

En ting som kanskje ikke har blitt nevnt så mye er planlegging, spesiellt i.f.m å legge til/fra.

Når du har fått litt erfaring i hvordan båten oppfører seg ved forskjellige vind forhold etc. så er det lett å legge en plan når du skal eks. legge til. Dvs: Du ser hvor du skal legge til, og hvordan (dregg/ikke dregg, vindretning/avdrift etc) Så sørger du for at dere har nødvendige trosser og fendere klare, evt. dregg klar, og så FORTELLER du mannskabet hva som er planen. Er helt sikker på at jeg ikke er alene om å ha manøvrert båten perfekt inn, og deretter sett allt gå småsurt i vinden :cryin: fordi mannskapet ikke ikke har visst hvilke trosser det var viktig å gjøre først med påfølgende :discuss: ......

I luftfarten så har vi et utrykk som er veldig dekkende for dette:

PPPPPP

Prior Planning Prevents Pi** Pure Performance...... :wink:

Og som Lotus sa: får du tilbud om hjelp, så ta i mot, og motsatt ser du noen som sliter, ikke nøl med å tilby hjelp. Kan nesten garantere at du vil bli overrasket over hvor trivelige og hjelpsomme vi nordmenn blir når vi kommer i båten :flag:

Lykke til med båtlivet

Redigert av Atco (see edit history)

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Du har fått mange gode og nyttige råd her, og du har noen uker til å pugge alt som står - for det er dessverre noen uker til vi innlands-skippere får vann under kjølen! :sad:

Men litt kan jeg kanskje bidra med: da jeg skulle lære å håndtere min første motorbåt, var det 2 ting som ofte "reddet" ferskingen:

1. Et menneske ombord som kunne ta i mot og utføre enkle/kjappe/motstridenede/forvirrende/hektiske meldinger (det var ikke kona...)

2. En lang og god båtshake når de siste centimetrene manglet

Lykke til, Vi ses på Mjøsa! :sailing:

Forhåpentligvis snart....

Det beste rådet jeg kan gi er - "du skal ikke tro at farvannet er rent, du skal vite det". Nå vet jeg ikke mye om seiling på Mjøsa, men i mine hjemtrakter er dette viktig å huske. Det er utrolig kjedelig å gå på en grunne.

En annen sak er å være forberedt på uhell. Planlegg hva som skal skje hvis du må forlate båten på "havet" - sørg for å ha det du trenger i slike tilfeller ombord. Du vil sannsynigvis aldri få bruk for det, men det er godt for sjelefreden.

Lykke til med båten!

mvh

Trond M.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...