Jump to content

Helt fersk båteier ønsker tips...


StigA

Recommended Posts

Du har et poeng der ja. :smiley:

Vi får skaffe oss barnevakt og legge ut på øvingstokt sammen :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvorfor barnevakt - har du tenkt å snyte de små for gleden av å være ombord?

 

Våre har vært med ombord i båter fra før de ble født, ja og like etterpå og nå opp til voksen alder. Selv de aller minste; de sover aldri så godt som ombord i båt, behagelig gynging og frisk luft har en magisk virkning :wink:

 

Lykke til med mange år som stadig mer erfaring båteier!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hvorfor barnevakt - har du tenkt å snyte de små for gleden av å være ombord?

Neida, ikke i det hele tatt. Vil bare forsikre meg om at de opplever glede når de er ombord, ikke bare en stresset far og en fortvilt mor og mye :discuss:

 

Våre har vært med ombord i båter fra før de ble født

 

Regner med at du selv har vært endel i båt før du fikk barn også da .... :wink:

 

Men vi gleder oss alle til vår jomfrutur :yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

 

tj

Link to post

Gratulerer med båt, og lykke til!

Jeg er selv fersking, har bare lang erfaring med robåt/utv. liten påhenger. Nå har jeg en liten sjark med

innabordsmotor, gammal sabb, og dette er helt ukjent for meg! Har bl.a. store problemer med å se for

meg dette med å stå ved rattet, samtidig som jeg skal regulere gass, fart og propellstyring PÅ MOTOREN!!! Men det må da gå ann å læres. Har hørt at det er god plass om man drar langt nok ut i

norskesjøen, HE HE! vi må vel bare belage oss på å prøve og prøve til ting sitter.

Det eneste jeg har god erfaring med fra min tidligere kariere som båtroer, er å være bevisst vær og

vind. Har vært ute i vind og bølger som gjorde at det å legge båten på tvers av været, eller snu var

svært risikabelt og måtte gjøres når bølgene/vinden tillot det.Det er viktig å lære seg å respektere

været til sjøs slik at man tar hensyn og ikke drøyer før man setter kursen til smulere farvann før det

er for seint. :sailing:

Link to post

Gratulerer så mye med ny båt..

Melder meg på i ferskingklubben..

Kjøpte meg en 20 fots Draco i høst. 78 modell, med nok riper i lakken til at jeg ikke er så redd for et par nye ;-) Kjøpte båten min for å lære meg å føre båt, og for å se hva jeg kommer til å bruke den til :-), Etter at båten kom på vannet for noen uker tilbake hadde jeg den første turen utpå på lørdag.. en fire timers tur på hele 0.8 nautiske mil, fra min havn til nabohavna der en kamerat har sin båt. Jeg er sikker på at hvor klønete noen måtte tro de er, så topper jeg de med glans (var ikke borti noen altså).

Jeg må få fikset giringen, slik at jeg vet når den står i fri, og når den står i forover gir, og når den står i revers (håper det bare er en justeringssak.). men da skal det bli øving, (kommer til å ta inngangsbiletter, og regner med det blir utsolgt :lol: ).. :sailing:

Link to post

Minner om et helt elementært moment som ikke har vært nevnt her tidligere: Med 225 HK på en 21 fots båt er det helt utrolig hvor mye plager du kan påføre andre båtfolk hvis du ikke bruker redskapen med fornuft. Det handler både om støy og hekkbølger, men aller mest om trygghet hos skippere og badegjester som befinner seg i nærheten. Slike raske småbåter beveger seg utrolig fort i synsfeltet, og det er viktig at du som kan kjøre så fort, er den som tar ansvaret for at andre føler seg trygge på sjøen.

Hvis du skal utpå nattestid, må du vise spesielt stor aktsomhet, sette ned farten og sørge for forskriftsmessige lanterner. Altfor mange synder her, og de siste årene har vi sett flere fatale eksempler på dette.

 

Tar du slike forholdsregler på alvor, får både du og andre båtfolk en strålende sesong!!

:smiley:

Link to post

Minner om et helt elementært moment som ikke har vært nevnt her tidligere: Med 225 HK på en 21 fots båt er det helt utrolig hvor mye plager du kan påføre andre båtfolk hvis du ikke bruker redskapen med fornuft. Det handler både om støy og hekkbølger, men aller mest om trygghet hos skippere og badegjester som befinner seg i nærheten. Slike raske småbåter beveger seg utrolig fort i synsfeltet, og det er viktig at du som kan kjøre så fort, er den som tar ansvaret for at andre føler seg trygge på sjøen.

Hvis du skal utpå nattestid, må du vise spesielt stor aktsomhet, sette ned farten og sørge for forskriftsmessige lanterner. Altfor mange synder her, og de siste årene har vi sett flere fatale eksempler på dette.

 

Tar du slike forholdsregler på alvor, får både du og andre båtfolk en strålende sesong!!

:smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart et veldig viktig innlegg jeg skal merke meg. :)

 

Det er ikke lys foran på båten nå. Og det er vel påbudt?

Det er selvsagt noe jeg skal sette på.

 

Har stor respekt for båt og vann og kommer selvsagt til å ta det veldig pent og pyntelig i starten.

Hvertfall så mye som mulig.

 

Jeg lyver VELDIG om jeg sier at jeg ikke kommer til å teste båten.

Hvem kjøper vel en båt med 225hk for å ligge å dure i 5knop? hehe

 

Men...læring gjør mester har jeg hørt. Ingen forventinger om at jeg skal bli mester. Men jeg skal hvertfall ta meg tid til å bli en dyktig fører på båten min. :cool:

Redigert av StigA (see edit history)
Link to post

Velkommen til forumet!

 

....Og mjøsa har aldri vært så liten.  OG den har aldri vokst så sent!

Tror du skal være relativt fornøyd med vannstanden om dagen. Ut fra holmer og skjær å dømme, er vannstanden faktisk ganske bra, årstiden tatt i betrakning. Ihvertfall er det slik i nordenden, og da er det vel ofte slik på Moelven også.

 

Støtter de som anbefaler båtførerprøven. Selv så mener jeg dette er den beste måten man kan påvirke egen lærekurve på. Og at man i tillegg forsøker å planlegge så mye som mulig. Det vil si at man prøver å tenke igjennom så mye som mulig før situasjonen er der. Hva er de mest vanlige situasjonene hvor det kan skje ulykker - og hvordan forebygge dette? Hvordan bør man oppføre seg i båt - sørg alltid for sikkerhetsbriefing før du forlater havna med "ferske" passasjerer. Ombord bestemmer kapteinen og denne forklarer på en myndig men vennlig måte, hva som forventes mht oppførsel ombord mens fartøyet er i bevegelse. Tegn for dykking pågår bør du for egen og dykkernes del lære deg ganske snart. Brann ombord er noe ingen av oss ønsker å oppleve. Likevel skjer det. Hvilke kilder har du ombord som kan forårsake brann, og hva trenger du i tilfelle dette skulle skje, og hvordan bør du og dine passasjerer oppføre seg skulle det verste skje? Og den klassiske - den andre halvdelen blir sendt fram på dekk for å ta imot når båten nærmer seg brygga. Halvdelen strekker ut beina for å ta imot best mulig, for deretter å oppdage at brygga kommer litt fortere imot enn tenkt og i neste øyeblikk knuses et eller flere bein når båten dundrer imot brygga.

 

Nå er ikke trafikken på Mjøsa sammenlignbar med f.eks. Blindleia under høysesongen, men selv så synes jeg minimum er at man setter seg inn i hvordan man manøvrerer i forhold til andre fartøy i ulike situasjoner. Dette gjelder ikke minst pinnebåter og lignende farkoster som ofte er bundet opp av litt andre fenomener (Vindretningen) enn vi for motor trenger å tenke på.

 

Utstyr ombord - tenk igjennom hva du bør ha som fast utrustning ombord og anskaff dette så alt er klart til du skal utpå. Jeg er ganske sikker på at det finnes eksisterende tråder i forumet hvor du kan snappe opp tips om hva du bør ha ombord. Det samme med sikkerhet ombord - dette har vært gjenstand i en rekke tråder.

 

I tillegg er det ingenting som slår det å tenke før man handler. Ikke sett igang noe du vil kunne angre på dagen etter. I disse dagene behøver man ikke lenger enn å ta en titt i gatene på tohjulingene med motor for å se at enkelte lar andre ting enn egen kontroll komme foran. Adrenalinet koker, været er fint, sykkelen er kanskje ny - så skal det ikke mer enn ei lekker snelle eller et par kompiser til på fortauet, før alle heminger og all fornuft enkelt kastes overbord for noen sekunders hemningsløs utfoldelse. Been there. Done it. Men du verden hvor tankefull man blir i ettertid når erfaringen begynner å sitte og man innser hvor dumt man handlet. Selv om man burde forstått i første omgang... Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men det kan se ut som du ihvertfall har en motor som åpner for lignende lignelser.

Link to post

Velkommen i 'klubben' som båteier! :flag:

 

Det er fint at du spør erfarne båtførere - disse finnes i hauger og lass her på baatplassen.no.

 

Når det gjelder din båt, så er den både svært hurtiggående, samt noen år gammel. Jeg vet ikke om du allerede har sjekket vitale deler som styring etc. grundig, men jeg ville i allefall gjort dette før jeg satte avgårde i full fart. En wire som svikter i 50 knops fart kan få fatale følger for deg og dit følge, samt andre.

 

Og, ta båtførerprøven til vinteren. Det vil du ikke angre på!

Link to post

Hei StigA

Mjøsa er ikke spesiellt lita i år, i forhold til normalvannstand så ligger den bra ann. For de som er spesiellt interisert i vannstanden i Norges største innsjø så kan den sjekkes her. Mjøsa startet i år å stige 4. april og har hele tiden steget etter denne dag. Vannstanden var den 4/4-05 på 1,91 m og har til nå steget til 2,06m, hele 15 cm... Normal sommervannstand i Mjøsa er på ca 5,25 m Selv kan jeg sette ut båten i allefall på 4,5m med god samvittighet.

 

Når temperaturen i fjellet stiger i begynnelsen i Mai vil Mjøsa stige med 20 cm i døgnet, men da må Glomma være så stor at vann presser tilbake i Vorma... Jeg satser på Mjøssetting fredag 13. mai slik at pinsehelga kan benyttes på fjorden.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Lav fart og forsiktig het er nevnt flere ganger, og er forsåvidt lurt å ha med seg det.

 

Men jeg antar drev og outboard oppfører seg nokså likt ??

 

Da er det slik at uten at propellen går rundt, er manøvrerings dyktighet sterkt nedsatt.

 

Min nyebegynner feil på min første båt, var at jeg var for forsiktig. Ihvertfall med drev er min erfaring at man må være fast og bestemt. Stopp heller først, og planlegg, men i selve manøvren må man gå på gir nesten helt inn, og heller gi litt revers når man er på plass.

Men fendre godt (eller øv på bøye) og øv litt.

 

På båter med ror er det jo anderledes, der er det nok at båten glir gjennom vannet for å ha styring, man trenger ikke ha den i gir.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Gratulerer fra meg også. og velkommen som entusiast :cheers:

 

Det ser ut til at det meste er nevnt her. men en ting er kanskje værdt å merke seg.

 

Når du har hatt båten i litt hastighet, så legg merke til hvor lang tid det tar å stoppe. dette inngår jo under å venne seg til båten men likevel...

 

Jeg snakker av erfaring :headbang:

Mumle noe om lav bro og knust baug.

 

Ellers for din egen økonomi kan det være lurt å ikke være for forsiktig når du skal sette båten i gir.

Sett mange som raper på gearet hver gang de girer, noe som medfører gearhavari etter kort tid.

 

Dette er ingen billig reparasjon.

Geare fast og bestemt men uten å gi gass samtidig...

 

Ønsker deg en riktig god sommer og lykke til :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det er ikke lys foran på båten nå. Og det er vel påbudt?

Det er selvsagt noe jeg skal sette på.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Sakser inn fra forskriftene: "alle fartøyer som kan gjøre større fart enn 7 knop, skal ha rød og grønn sidelanterne i tillegg til hvit topplanterne."

 

Reglene blir mer omfattende med større båter, men du skal ha sidelanterner og rundtlysende topplanterne mener jeg. Evt. hvit hekklanterne og hvit topplanterne som ikke er rundtlysende.

 

(Oops nå kommer det sikekrt 100 korreksjoner.. :blush: )

 

Pero

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...