ikkea4 Startet 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2014 Som det går frem av emnetittelen så er jeg er en forholdsvis uerfaren seiler, men jeg liker meg veldig godt til havs og har nå fått muligheten til å realisere båtdrømmen. Jeg er en mann i midten av tredveårene som lenge har gått med et ønske om å sette sjøbein og seile rundt jorden i noen år. Jeg har prøvd hardt for passe inn i A4 tilværelsen, men jeg har innsett at jeg gjennom å oppsøke farer både i jobb og fritid prøver å kompensere for det faktum at jeg ikke er lagd for et normalt og gjennomsnittlig liv. Jeg er eventyrlysten og liker å utfordre meg selv både fysisk og mentalt. Med seilingen håper jeg at jeg kan finne tilbake til noe av det ekte og enkle her i livet. Jeg ser for meg en båt fra 70-80 tallet, helst rundt 30 fot +2-3". Jeg hadde håpet å finne en seileklar båt til rundt 150'nok, men vil gjerne få innspill ev. forslag utover dette da jeg ikke er låst til noe budsjett. Har kjennskap til noen svenskproduserte båter under 30fot, og kan se for meg at nova miljøet i Oslofjorden kan virke innspirerende på en fersking som meg. Ellers liker jeg willing 31 fra et estetisk perspektiv, Jeg skal vie sensommeren, høsten og vinteren til seiling, seileteori, kurs(vhf, navigasjon) og i løpet av våren neste år settes kursen mot kontinentet. Om ikke båten er utstyrt for langseilas nå så vil nødvendige oppgraderinger uansett komme på plass før den tid. Er det noen som føler for å komme med råd og/eller vet om noen som skal selge så er jeg takknemlig for høre fra dere! mvh. Anders Sitér dette innlegget Link to post
JWi Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Hva med Comfort eller Comfortina ? Skal du seile alene eller sammen med andre/familie ? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Ikke helt svar på det du spørr om, men kanskje til glede og inspirasjon nå i ventetiden; http://bording.no/jordomseiling/ Her kan du laste ned og lese boken om en familie som reiste på jordomseiling på 90-tallet. Så det ble referert til boken tidligere på forumet, og har nå siste dagene pløyd meg gjennom boken. Forfatteren skriver både både bra og fengende! Ellers; Blir spennende å følge deg videre - lykke til !! Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49793077&searchclickthrough=true Hero 101? Eller finn en rimeligere 26", 'seil deg inn' i den og bytt til noe litt større senere. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Andre gode kjøp er Mamba og Fenix. Men jeg vet ikke hvor godt disse tåler en jordomseiling. Det er vel flere Maxibåter enn Fenix som passer beskrivelsen over. Også viktig å tenke på om du vil være avhengig av mannskap eller om planen er å kunne håndtere båten på egenhånd om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Maxi 95? Skjønt det bringer tankene på Øystein Djønne som solgte sin 32" for å seile til New Zealand i en 22" Leisure (Valkyrien).... Trikset er vel rett og slett å finne en god båt man trives i, føler seg sikker på, føler er mulig å holde.vedlike (alltid noe som ryker underveis..) etc. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Mamba 311 og 31 (lavere under dekk) er innen budsjett av og til. Grunnleggende svensk soliditet men båtene er jo gamle så vedlikehold er jo avgjørende. Mamba 311 med brøkdelsrigg har isomatrigg, ikke det mest kurante å få deler til. Ellers tradisjonelle båter med tradisjonelle løsninger. De med teakinteriør fra vindøverftet er pent innredet. Seiler godt i lite vind så vi bruker motoren lite. Det er en fordel. Stikker bare 1,6 meter pga blykjøl, også kjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Ja svensk båt med blykjøl som ikke stikker for dypt anbefales også herfra. Sjekk båtpriser på blocket.se for sammenlikning med finn.no. Kjøper du i Sverige så husk merkostnad om båten taes til Norge (25% av kjøpspris pluss fraktkostnad). Eller legg båten i Strømstad og start eventyret derfra! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Flere mamba på blocket men jeg tror svenskene setter høyere pris på sine en hva vi gjør for tiden... Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Ja, jeg jeg har registrert på blocket.se at enkelte båttyper er lavere priset i Sverige, for andre modeller er det omvendt. Tips til trådstarter er ellers å sette av budsjett til drift/vedlikehold/reise og ikke legge ut mer enn nødvendig for hva som ellers skal til for å få den riktige seilfølelsen. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 (redigert) Du kan se om det kommer noen langturbåter til salgs på finn.no snart. Fjorårets Karibia-seilere returnerer i desse dager, så da kan det være mulig å slå kloa i en ferdig utstyrt båt. Å utstyre en "ribbet" båt til langtur, blir fort dyrt. Du kan regne med å betale minst det doble av det du tror på forhånd. Redigert 8.Juli.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Balje40 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48898727&searchclickthrough=true Mamba til grei pris der. Ja fordel å finne båt med ferdig utstyr for langseilas. Men sentralt å holde et driftsbudsjett når noe ryker (spesielt om planen er å hode seg ute en stund). Endel tilleggsutstyr er greit å få tak i og kan monteres med skrutrekker på egenhånd. Havarert motor, skrogskader etc kan medføre rep. behov som koster tid og penger. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Ville sjekket Kings Cruiser 33 og Willing, begge passer til beskrivelsen: svorsk båt, anerkjent som langturseiler, rimelig i anskaffelse, finnes mange ferdig utstyrte båter i omløp. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Stemmer i anbefalingen om å sikte seg inn mot en velholdt båt som er på vei tilbake fra langtur, og så heller bruke en del penger på en skikkelig kontroll og oppgradering av rigg og seil. Jeg er i de siste krampeaktige forberedelsene til langtur nå (med 32 fots båt fra 80-tallet, se annen tråd her på forumet), og totalprisen på utstyr er mildt sagt frisk. Bare vindror, DuoGen, satelittelefon og redningsflåte tipper seks sifre i nypris (men det er mye bra å få kjøpt brukt), og den totale utstyrslista er ganske mye lengre enn som så. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 (redigert) Jeg sluttet å føre regnskap da jeg bikket 150.000 kr... Er sikkert langt over 200.000 nå Har dog spart enormt mye på å kjøpt brukt på finn.no. Om man følger med som en hauk på bruktmarkedet, kan man få så godt som nytt utstyr for halv pris! Her gjelder det å ha god tid og sjekke flere ganger daglig. Redigert 8.Juli.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Allegro27 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Eller kjøpe en Alo 28 til 30.000, så har du 110.000 til utstyr/oppgraderinger...noe mindre båt, men betydelig mindre pris, og båten egner seg ypperlig til langtur med en eller to ombord... Sitér dette innlegget Link to post
ikkea4 Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 (redigert) Takker for svar, var mye konstruktivt her! Jeg ser i utgangspunktet etter en båt som er mer eller mindre ferdig utrustet, er derfor jeg også vil kunne doble prisen bare jeg finner riktig båt. Jeg ser for meg å kunne seile mye alene, men nå i begynnelsen blir det å ha med ett par seilinteresserte kompiser. Minst en av disse forventer jeg også at mønstrer på for langtur neste sommer. Av de båtene som foreløpig er nevnt så blir det vel mye personlig smak og behag antar jeg, mye gode båter med sine positive og negative sider. Sjarm kalles det vel :) Ser for meg at jeg handler båt i løpet av august og det blir nok å holde seg oppdatert på finn for ferdig utrustede båter som har vendt hjem etter seilas osv. Ser for meg at jeg vil få mye større glede av å kjøpe noe som ikke trenger umiddelbare rep. og oppgraderinger, slik at jeg kan hovedsaklig konsentrere meg om å seilingen. Redigert 8.Juli.2014 av ikkea4 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Ja 26-28" er langt rimeligre i anskaffelse og drift. Skal man seile mye alene eller har hele driftsbudsjett alene kan det være verdt å vurdere. Husk også at man må ha litt å leve av under en seilas som ofte kan vare 1,5 til 3 år. Også lettere å bygge erfaring i mindre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Balje40 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Du bør vel også se på flere båter før du legger inn seriøst.bud. Du sparer jo også inn til turbudsjettet ved å flytte båten og droppe leiligheten. Umulig å gi noe klart råd da enkelte først finner roen i førtifem fot stålbåt mens andre satser på 24" kompakt plast over Atlanteren. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 (redigert) Det er mulig å seile med det meste som har dekk og kjøl, men som Balje40 sier, handler det nok mye om komfort. I tillegg bør du sette opp et budsjett over utstyr som du må ha, som er kjekt å ha, og som kan kjøpes om du har råd. Bare sikkerhetsutstyret blir fort mange titalls tusen (flåte, EPIRB, VHF, satelittelefon etc.), i tillegg kommer kartplotter, batterier og annet. Man kan selvsagt seile av gårde med minimalt av utstyr. Mange gjør det. Personlig liker jeg å være godt forberedt, og ikke sitte med skjegget i postkassa den dagen man havner i en situasjon som kunne vært unngått. Det er kjedelig å komme til en ukjent havn i mørke og tåke, uten radar, AIS og kart f.eks. Redigert 8.Juli.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Og vi må vel nevne to ting som en må sjekke nøye på eldre båter, og en gang til. Bruk av distansematerialer i overbygg og evt skrudd teakdekk. På en gammel seiler tror jeg det ville være No go for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.