zooper Startet 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2014 Mor, far, datter på 4 år og sønn på 6 år, pluss en liten labradortispe på 2 år, skal ut på en treukers seilferie om en halvannen ukes tid. Vi har gått med tanker om å seile nedover svenskekysten mot Göteborg og krysse over Kattegat. Vi ønsker først og fremst å besøke Sæby, men også Læsø, Fredrikshavn og Skagen om tiden strekker til. Selv om både mor og far har vært endel på seilbåt i vår ungdom har vi ikke praktisk erfaring utover å dingle med beina over baugen og holde i roret i ny og ne. Vi gikk til innkjøp av en 1984 36 fots Jeanneau Rush 111 (Sun Shine 36) i mai og har heist seil fire ganger siden da, da under rolige vindforhold og med litt plunder. Den lengste turen har vært fra Oslo til Son. Vi har tidligere hatt en Nidelv 24 fots snekke som vi har feriert med på Koster når guttungen var henholdsvis ett og to år, men solgte så båten....... altså ikke spesielt drevne... men fulle av pågangsmot. Har VHF-sertifikat, lest mengder av bøker og forumtråder, og brukt opp Youtube--- så definitivt nesten ekspert :D Det er selvsagt mulig å komme seg tur-retur Danmark på kort tid om man velger korteste vei, men da vi har barn med på turen ønsker vi at de skal få masse tid til lek og hygge på deres premisser. Siden vi også er såpass uerfarne synes vi tanken på å seile korteste vei ut Oslofjorden, med lengere strekke på åpent vann, som litt skummelt... hva om været plutselig skifter? Vi ser derfor for oss å seile mange kortere dagsetapper etapper nedover langs svenskekysten når det er meldt snille værforhold, og så heller krysse over på det korteste strekket. Dette innebærer jo at man kanskje må ligge å vente en stund og at skjemaet ryker. De kortere etappene er også ment for å gi oss anledning til å få luftet hunden i land, samt legge forholdene mer til rette for barna. Ellers tenker vi kanskje å seile endel når barna er som minst aktive, altså tidlig om morgenen og om kvelden. Vi setter pris på alle innspill i.fht til ambisjonsnivå, reiserute, m.m. Avhengig av vær, lyst, mot og progresjon. Her er et eksempel på hvordan ferien kunne se ut, men som oppleves som litt vel tight og at noe bør vike... sikkert hyggeligere å ligge lenger på et sted???: Dag 1 Gyssestad - Sandspollen Et kort badestopp i indre Oslofjord om mulig, deretter strandhugg i Snadspollen for å lufte bikje og barn, Deretter grilling, fisking og tur med jolle. Etter barna har lagt seg blir det kveldsseilas til neste sted, evt mellomstopp, 1 Sandspollen - Bolærne Natt eller morgenseilas til Bolærne slik at vi har hele dagen til å bade, sole oss, besøke fortet, osv. 2 Bolærne - Engelsviken Langsom morgen, deretter til Engelsviken for å spise på fiskerestaurant og handle mat. Etterpå reiser vi videre til Søndre missingen for å overnatte. 2 Engeslviken - Søndre missingen. Oppdagelsesferd på kvelden og på morgenenen. 3 Søndre missingen - Koster eller Strømstad Avreise om morgenen. Dersom været tillater det gjør vi et strandhugg på tisler for å bade og grille. Om været er dårlig drar vi direkte til Skjærhalden, alternativt Strømstad. Koster bør man ankomme tidlig 4 Strømstad - Koster Oppdagelsesferd, restaurant 5 Koster - Koster Strand, vaske klær, restaurant 6 Koster - Koster Leie sykler, bade 7 Koster - Smøgen Kose oss mesteparten av dagen på koster etterfulgt med kveldsseilas til Smøgen. Gå på bakeri om morgenen etter. Oppdage bryggen, handle, slappe av på båten mens far drar på Maltwhiskydistilleri. Restaurant på kvelden, etterfulgt av kveldsseilas til Marstrand 8 Smøgen - Marstrand Frokost i Marinaen etterfulgt av tur på fortet. Slappe av resten av dagen. Kveldsseilas til Gøteborg. 9 Marstrand - Göteborg Ankommer Gøteborg på kvelden. 10 Göteborg - Göteborg Treg morgen, deretter Liseberg. Hvile ut på båten og klar for grytidlig seilas over skagen... før bølgene kommer. 11 Göteborg - Læsø Oppdage Læsø 12 Læsø - Læsø Besøke glassblåseri, besøke en gård og lage lys, ridetur med hest og kjærre, bade på strendene 13 Læsø - Sæby Oppdage byen 14 Sæby - Fredrikshavn Bade, spise på restaurant. Kveldsseilas til Fredrikshavn 15 Fredrkshavn - Skagen Tidlig avreise til Skagen 16 Skagen - Skagen Oppdage skagen 17 Skagen - Lysekil Strender, deretter kvelds og nattseilas til Lysekil 18 Lysekil - Grebbestad Kort oppdagelsesferd før videre seilas til Grebbestad. Oppdage Grebbestad, handle, og så slappe av før nattseilas til Sandefjord. 19 Grebbestad - Sandefjord Slappe av hos Venner 20 Sandefjord - Sandefjord Slappe av hos Venner 21 Sandefjord - Oslo Slappe av hos Venner, kveldsseilas til Horten, evt helt til Sandspollen--- eller kanskje helt hjem? Sandefjord Oslo er estimert til 16 timer Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Hei ! Et detaljert og velfundert opplegg som kanskje må til for at det skal fungere med barn. Ser at dere ikke planlegger overnatting i Smögen eller Skagen, og det er fornuftig. Men det kan være vanskelig å få plass i Marstrand ved sen ankomst. Vedr Göteborg så har vi god erfaring med å ligge på en av øyene utenfor og benytte ferge eller ferge/buss for å komme til sentrum. Fra Rörö, Hyppeln, Hälsö, Öckerö og Hönö (bl.a.) går det ferge/buss direkte til sentrum. Fra de sydlige øyene (Styrsö, Brännö, Donsö, Vrångö) går det ferge til fastlandet og trikk/buss til sentrum. Ikke er det dyrt heller. Ellers er det vel alltid plass å finne i Långedrag havn. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Litt ambisiøst som førstetur. Ikke utsteilt disstanse men timer på sjøen hver dag. Kan bli litt masete. Ville lagt inn noen lange dager for mer stilletid og veldig korte etapper andre dager. Hvor er naturhavene? Ville byttet bystopp med en fin strand. På vei hjem kan både Lysekil og Grebbestad droppes. Hadde heller ikke dratt inn til Gøteborg for en dag, ville heller latt båten ligge i Marstrand og ta bussen inn til Gøteborg på dagstur. Ville også droppet Fredrikshavn, liker meg bedre i Seby og skagen. Ville absolutt ikke fulgt planen slavisk. Finner dere en fin uthavn barna trives er det bare å bli en dag til. Men lever ikke opp til egne tips selv, har stort sett ikke brukt mer enn to dager fra Oslo til Marstrand med seilbåt. Lengste jeg har brukt er 2 uker, og det var den fineste ferien. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Med hund og barn tror jeg noen av de etappene blir i lengste laget. Nattseilas kan være et alternativ. Planen må jo uansett justeres ift. værmelding underveis. Både Smögen og Skagen er fine steder, så hvis ikke dere er veldig følsomme overfor liv og røre ville jeg besøkt begge. Besøk på nordtuppen av Danmark er topp for unger. Grebbestad kan også være livlig i sene kveldstimer om man ligger rett utenfor utestedene, samme gjelder Strömstad. Man kan jo passe på å unngå helger på disse stedene. Seile opp til Lilla Bommen i Göteborg tar tid, ville fulgt tips om å legge båten annet sted og ta buss inn. Pass på at det kan bli skuffelse om Liseberg må utgå dersom vær og alt mulig annet ikke tillater ... pass på å ikke bygg opp for store forventninger :o) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Hva har dere lagt opp til som antatt marsjfart? 16t på sjøen med hund høres f.eks. "litt" i overkant ut ... Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Om det blåser småjävlar då? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Ser ikke noen 16 timers. Har seilt flere ganger rett til DK med hund og barn. Starter på ettermiddag og passer på att bikkja har fått en skikkelig tissetur. Barna sover på natten og våkner i Sæby/Skagen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Laholm Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Sånn umiddelbart synes jeg dere har litt lite "slakk" på tilbakeveien. Dersom endepunktet tidsmessig er fast, ville jeg nok ha satset på nattseilas osv på utveien, og så heller hatt tid til å ta det med ro hjemover. Vi lå værfast 5 dager i Fredrikshavn før vi til slutt følte oss presset til å ta turen over Skagerrak under dubiøse forhold. Det gikk selvsagt godt, men hadde vi hatt småbarn med oss på den turen så hadde nok de vært vaksinert for alltid for båtlivet! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
tobixen Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Har akkurat kommet hjem etter en strabasiøs firedagers (!) tur med 6 voksne og 6 barn (!!) ombord. Vi kom oss fra Oksval til Stavern og tilbake. Dette er andre "halvlange" tur siden vi kjøpte ny båt, forrige gang var det over 1.mai-helga, da kom vi oss fra Skjærhalden til Smögen og tilbake med 4 voksne og 2 barn. Med så mange folk ombord kunne vi i teorien ha seilt 24/7, men vi hadde et par ombord som ønsket å legge seg tidlig, og som forlangte at båten skulle ligge for anker før de kunne gå til sengs, og i tillegg var det problemer med at båten totalt mangler sjøkøyer, folk ramler ut av senger og sofaer dersom båten krenger ("vi skulle kjøpt katamaran!" pleier jeg å si - men jeg er ellers så langt veldig fornøyd med båten). Vi har et par hengekøyer ombord, men har ikke organisert kroker til dem enda. I tillegg er det jo enkelte som - med rette - hevder at det er kos å slå seg til ro for kvelden og nyte et glass rødvin eller tre i en koselig og lun uthavn. Hadde vi kunnet strekt ut morgenene og kveldene hadde vi utvilsomt kunnet komme oss lengre. Jeg ser at nå som vi har større båt bruker vi mer tid ombord i båten og mindre på land - det er på sett og vis litt synd, men vi kommer oss lengre avgårde. Jeg foretrekker også å ikke planlegge så mye i forkant, men å se ting an avhengig av hvilke behov som oppstår underveis, humør, vær, etc. En ting som irriterte mye denne gangen var at vi hadde motvind mesteparten av tiden. Det sverger jeg på, at neste gang skal vi ta enda mindre planlegging - dvs, vi stikker ut retningen basert på vindretning! Norskekysten eller svenskekysten nedover, og kryssing til Danmark når været passer! Vi planlegger 16-dagersferie med tur til Danmark om en ukes tid, "bare" oss to og tre barn ... det jeg ser på som mest problematisk er at med så få voksne ombord blir det særdeles lite tid til å slappe av, med krevende unger, mye tid som går med på matlaging, fikse problemer som oppstår underveis, etc. Jeg tror faktisk det blir første gang vi er alene i båten, som familie, uten gjester! Det er av og til svært greit å kunne overlate roret til gjester mens vi selv tar oss av ungene våre ... og vice versa, enkelte gjester er langt bedre på å håndtere unger enn på å håndtere båten :-) Ungene sier selvfølgelig "vi skal til Legoland!" så snart de hører "Danmark", men kommer vi oss helt frem til Skagen er det i grunnen en stor nok milepæl ;-) Fruen og minstedatter har ellers tendenser til å bli sjøsyk, så jeg frykter litt for krysningen ned til Danmark (og opp igjen). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Vet ikke men autopilot må du ha, om du ikke har da. Åpen sjø på autopilot så får du/dere len viss mulighet til å gi andre ting og unger oppmerksomhet. Men med forsiktighet. Var nede på avtredet i disen sist vi kryssa Oslofjorden. Kona og datter i cockpit som utkikk. Når jeg kom opp igjen var danskebåten ganske nær på babord side, bak ryggen på fruen og co. Danskebåten måtte endre kurs litt og jeg gasset på i maksimalt med motor. Da lærte vi litt og jeg forklarte dette med horisont/sikt og hvor fort mange båter faktisk går. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Autopilot er et veldig must for foreldre og folk som seiler "short-handed", det er jeg enig i. På nybåten har vi til og med radar. Jeg fikk testet den litt ut på forrige tur, den plukker opp det meste, og man kan sette opp vaktsoner slik at den piper hvis den ser noe vi ikke ser. Man skal holde utkikk bakover også, men det er fort gjort å glemme. Spanjolen som delvis lånte båten min og delvis var min førstestyrmann i forrige sesong fortalte om en liten episode da han også "plutselig" hadde en gedigen ferge i ryggen - på vei ut av indre Oslofjord! Selv hadde vi en opplevelse første-mai-helga på vei ut fra Strömstad - ferga så vi like før eller like etter akkurat da den kalte oss opp på kanal 16, husker ikke helt, men vi lovde i allefall at vi skulle "gjemte" rett bak nærmeste nes på styrbord side :-) Men, åpent farvann ja - jeg skulle tro at det er tilstrekkelig å stikke hodet opp hvert femte minutt å scanne horisonten? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Ser ikke noen 16 timers. Nei, da er det bare å begynne fra toppen igjen ... (Hint: Ctrl-F 16 :o) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Vi gjorde nettopp Tjøme-Oslo på en dag - med en oppankring på veien for badepause. Sandefjord-Oslo kunne vært mulig. Startet ikke så altfor sent på morgenen og kom frem til marinaen mens det enda var tidlig kveld. Med utpakking fra båten var det imidlertid sen natt før vi kom hjem. Her kunne vi nok ha vært litt mer effektiv og unnagjort mesteparten av pakkingen før vi ankom marinaen, f.eks. slengt all bagasjen inn i forpiggen og raskt og effektivt flyttet den opp gjennom luka ved ankomst. Nå var vi 6 voksne i båten, det hjelper godt på - da er det kapasitet nok til å lage mat, ta seg av barn, løse problemer, fikle med seil og seilføring, holde utkikk og planlegge litt underveis - og enda var fruen _helt_ utslitt i dag morges. Jeg ser ikke helt at vi skal klare slike etapper med to voksne og tre barn. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.