Jump to content

Tom for diesel. Slept til havn. Hva gjør jeg nå?

Martin Blomberg

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Jeg tror vi starter i feil ende. For om en ikke kan lære underveis så blir vi alle sofaseilere. Å kunne lufte motoren mener jeg definitivt er noe en ikke må kunne først.

Men man bør være i stand til å finne informasonen man trenger for å gjøre det selv, eller ha tilgang på hjelp.

En kan jo drøfte om RS sin servicebusiness gjør folk mindre ansvarlige.... er ikke så nøy for rs kommer kjapt.

Godt på gang pinkvin ! , men lista er meget lenger en du begynte på.

Kanskje ein "hva bør familiebåtføreren kunne" tråd ?

Det blir vel fort store forskjeller mellom seilbåt og motorbåt.

Jeg hadde noen tanker om å få på plass seksjoner for "basiskunnskap", "nybegynnerfeil", "sikkerhet" og "faremoment" i båtwiki. Så langt ser er det sikkerhet jeg har kommet lengst med:

http://www.baatwiki.no/wiki/Sikkerhet

http://www.baatwiki.no/wiki/Kategori:Basiskunnskap

http://www.baatwiki.no/wiki/Kategori:Faremoment

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nå har ikke jeg hele lista klar,men å kunne skifte dieselfilter og lufte systemet etterpå bør være ett minimum.

Hjelper lite at båten har vært på service på våren,når man etter en lang sesong har fyllt diesel mange plasser og desverre traff på den ene marinaen med vann/dritt i tanken sin.

Så ligger man der utenfor Rakke og driver,uten å kunne skifte filter og lufte.....er ikke vanskelig å lufte diesel,men det krever jo sef. at man gidder å lære seg det.

Virker som mange idag bare skal ha båt for å vise seg frem,alt det rundt driter de i,det liksom ikke noen "sjel" i det å være båteier.

Er vel det som i stor grad skiller "båtfolk" fra "folk i båt".

Ps dette er ment generelt,og ikke direkte til trådstarter.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Selv opplevde jeg å gå tom for diesel på henteturen... Spurte båtselgeren om det var nok på tanken til å komme meg til Lindøya og fylle opp, og han sa at det var mer enn nok. Dermed tenkte jeg ikke, grønn som jeg var da, på å sjekke nærmere. Jeg har ingen tankmåler på førerplassen, men på selve tanken er det en. Må løfte den ene puta på sofaen akter og titte. Det gjorde jeg ikke da. Motoren stoppet omtrent halveis ut fra Malmøya. Og der lå vi og duppet. Jeg tenkte ikke så mye over det, men tok reservekanna og fylte på og tenkte at han hadde nok bommet litt der... Men så ville ikke motoren starte etter at jeg hadde fylt på! Da begynte jeg å svette litt og lurte på hva jeg hadde rotet meg opp i. Fant fram manualen og begynte å lete for å se om jeg kunne finne ut noe, men valgte til slutt å ringe selgeren. Han ble noe stresset da han forsto at vi lå der og drev. Han hadde liten erfaring selv, men sa at han mente at dieselmotorer måtte luftes og at det skulle stå noe i manualen om det. Jeg fant fram til det kapittelet, men illustrasjonene på den gamle fotokopien var så falmet og dårlige at jeg aldri egentlig fant fram på maskinen. Etter en halvtime valgte motoren likevel å starte, selv om jeg ikke hadde luftet skikkelig. I ettertid fant jeg ut at jeg faktisk hadde vært borti noe ventilhendler eller noe slikt, og at det antakelig var grunnen til at motoren til slutt startet, selv om jeg ikke hadde fått pumpet inn noe diesel.

Da jeg tok service på motoren for noen måneder siden gjorde jeg alt selv, og lærte meg ordentlig lufting etter skifte av dieselfilteret, så nå vet jeg 100% hvordan det skal gjøres. Har skiftet drivreim, renset sjøvannspumpa og satt inn ny impeller (i riktig retning!) byttet oljefilter og sinkanoder, og ikke minst olje både til motor og gear. Så selv om jeg aldri har vært borti slikt før, begynner jeg å føle meg litt mer trygg på motoren...

Redigert av Pequod (see edit history)

Som dere kan se av denne tråden var det null respons da jeg som nybegynner bad om hjelp til selvhjelp for å utføre service på motoren og få litt grunnleggende opplæring:

https://baatplassen.no/i/topic/110280-nybegynner-praktisk-hjelp-til-motorservice-i-asker/

Lurer på hvordan det er tenkt at man som nybegynner skal klare å utføre alt på en båt når det er vanskelig å finne noen som kan lære en?

Vanskelig for kalven å bli ku når kua ikke vil lære hvordan det gjøres ja..;)

Jeg er selv av typen som egentlig ikke vet så mye av hvordan ting skal repareres. Lærer jo hver gang noe skjer, men det er alltid en første gang for slike ting. Om motoren plutselig stopper vet jeg ikke hvor jeg skal begynne å lete på en moderne 4takter.. Sånn tror jeg en stor del av småbåteierene har det også.

Heldigvis har vi båtplassen hvor man kan lese seg opp på det meste. Men det er stor forskjell på å skjønne hva som står i boka, og å gjøre det i praksis. Alt er lett for de som kan det fra før:)

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Som dere kan se av denne tråden var det null respons da jeg som nybegynner bad om hjelp til selvhjelp for å utføre service på motoren og få litt grunnleggende opplæring:

https://baatplassen.no/i/topic/110280-nybegynner-praktisk-hjelp-til-motorservice-i-asker/

Lurer på hvordan det er tenkt at man som nybegynner skal klare å utføre alt på en båt når det er vanskelig å finne noen som kan lære en?

Du vet ... dette forumet er fyllt opp av folk som elsker diskusjoner, dersom man stiller et spørsmål (og helst et spørsmål som ikke har noe klart fasitsvar), så får man massevis av meninger - spør man om folk vil være med på tur, stille opp som mannskap, hjelpe til med noe ... ja, tenke seg til ... forlate tastaturet? Det er helt utelukket!

;-)

Reise på motorbåt-tur med tom dieseltank er blandt mange forståelig skjønner jeg. For meg blir det litt som å reise på seiltur med seila i ett skap hjemme.

Man har stor, full dieseltank og legger seg til en gjesehavn sent på kvelden. Dagen etter forlater man gjestehavna, uten å legge merke til at dieseltyver har forsynt seg. I etterklokskapens lys, ja, man burde hatt rutine på å sjekke tankmåleren før man la avgårde, men allikevel ... det er så veldig uforventelig at dieselen bare plutselig skal forsvinne, jeg synes det ligner mer på "hendelig uhell" enn "grov uaktsomhet".

Med forrige båt og 25l tank uten noe som helst måler hadde jeg alltid med en reservekanne - nå som jeg har stor tankkapasitet har jeg ikke med reservekanne.

Men, jeg har jo rigg!

Mener du at folk her på forumet skulle fortelle at man må sjekke dieseltanken før man legger utpå?

Nå har jeg faktisk gjort det til en vane... Det kan jo hende at det har noe å gjøre med det jeg opplevde på henteturen. Særlig i et par måneder etterpå var jeg nesten manisk når det gjaldt å sjekke tanken. Gjorde det når jeg kom om bord og etter at jeg var tilbake i havna, og gjerne underveis også! Nå som jeg har fått noe mer erfaring og kjenner båt og motor bedre, og ikke minst har en bedre gefühl for hva jeg bruker i drivstoff, så er jeg mer rolig, men jeg sjekker stort sett alltid tanken før jeg starter på turen. Har jo en svært liten tank også, på 30 liter...

Og selvsagt har jeg reservekanne og har lært meg lufting. Har også en reserve teleskopåre i tilfelle virkelig motorstopp...

Redigert av Pequod (see edit history)

Jeg har lest gjennom kommentarene i denne tråden, og det er mange arrogante/besserwisser holdninger her. Alle kan komme ut for situasjoner hvor dieselsystemet må luftes. Da er dieselpumpene som sitter i Perkins motorene en av de vanskeligste å lufte, selv mange motorverksteder må tilkalle eksperthjelp for å få dette til, og da er det ikke å forvente at en vanlig båteier kan utføre dette selv. At mange mener at dette må være basiskunnskap er derfor kanskje at de selv har lette dieselsystemer å lufte. Jeg tror ikke det er mange her på forumet som lufter en dieselpumpe på Perkins uten problemer. Så ha en litt ydmyk holdning til folk som ikke har mekanikerfingre.

Poenget her er vel heller å sørge for ta bryderiet med forvisse seg om å ha diesel på tanken før man legger ut på tur.

Kan man ikke lufte selv er behovet desto større for å sjekke dette. Det har ikke noe med å være "verdensmester" eller besservissere å gjøre, men minstekrav til båtføreren for å sikre seg selv og sine nærmeste.

Man kan ikke basere trygg ferdsel med at RS befinner seg nærheten til enhver tid for å taue folk som ikke gidder å sjekke elementære nødvendigheter ombord.

Det hjelper ikke mye å kunne lufte om man kjører tomt..

Ei heller er det så lett å få fyllt på noe om det er et par meter

bølger og båten ruller..

Dette vet jeg siden jeg har prøvd.. fikk heldigvis tauehjelp, ellers

hadde båten blitt knust utenfor Tungesnes..

Det er dårlig sjømannsskap å kjøre tomt for diesel. så forbanna

enkelt er det.. og konsekvensene kan bli fatale..

Poenget her er vel heller å sørge for ta bryderiet med forvisse seg om å ha diesel på tanken før man legger ut på tur.

Kan man ikke lufte selv er behovet desto større for å sjekke dette. Det har ikke noe med å være "verdensmester" eller besservissere å gjøre, men minstekrav til båtføreren for å sikre seg selv og sine nærmeste.

Man kan ikke basere trygg ferdsel med at RS befinner seg nærheten til enhver tid for å taue folk som ikke gidder å sjekke elementære nødvendigheter ombord.

Der er vi helt enige ja! :smiley:

..... om en ikke kan lære underveis så blir vi alle sofaseilere....

Hmm Kremt... :giggle:

I mitt bryllup konfrontere min forlover og beste kompis i sin tale, om en hendelse som han hadde tenkt på mye siden.

Jeg hadde mange år tidligere invitert ham ut på seiltur i min nyanskaffede seilbåt. Han ble av en eller annen grunn litt blek om nebbet, fordi jeg satt med et eksemplar av boken "learn to sail" i fanget under turen. Dette mente han var symtomatisk for min holdning til livet forøvrig også, noe jeg håper han hadde rett i.

Tror definitivt på at man må begynne et sted, og at man må ha rom for å feile underveis...

Min tidvise Sofaseiling handler i større grad at jeg stadig har et renoveringsprosjekt på gang på en av båtene... :wink:

Min far sa alltid at man gror med oppgavene, og man lærer mens man går. Etter hvert som man blir eldre blir lista av ting man vet man må ha på plass lengre og lengre, det kalles erfaring. Og er det noe man får erfaring av så er det å gjøre feil. Man blir ingen god skipper i godt vær.

Vi har da alle gjort feil, og vi kommer til å gjøre det igjen.

Min far sa alltid at man gror med oppgavene, og man lærer mens man går. Etter hvert som man blir eldre blir lista av ting man vet man må ha på plass lengre og lengre, det kalles erfaring. Og er det noe man får erfaring av så er det å gjøre feil. Man blir ingen god skipper i godt vær.

Vi har da alle gjort feil, og vi kommer til å gjøre det igjen.

Amen til det! :saint:

Meg erfart når ting går galt er ikke de store greiene, men slike "duste" ting som å gå på oppmerka skjær, miste dregg, tau i propellen, tom for diesel og slikt. Vokser på tabber og erfaring.

Sist jeg gikk tom for diesel var 02 tiden en sen sommernatt... Når jeg endelig fikk liv i sluggen på morgenkvisten etter å ha blitt taua kjørte jeg all dritten i tanken inn i systemet... I dag går jeg ikke tom og iallefall hadde jeg ikke fyra det opp uten å sjekke om det lå dritt i bunn av tanken. Som sagt, vokser på erfaring og tabber.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...