Lazyjack Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Enhver skipper bør kunne skifte filtre og lufte systemet på egen båt/motor. Det grenser til uansvarlighet å reise på sjøen med passasjerer uten å beherske helt basis feilretting og ha nødvenig kunnskap og utstyr ombord til å takle en slik situasjon(verktøy, reserve forbruksdeler, anker, drivanker osv.) . Det er stor forskjell på å få fremdriftshavari på landeveien og på sjøen. På sjøen kan det bli faltalt om forutsetningene er tilstede. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Enhver skipper bør kunne skifte filtre og lufte systemet på egen båt/motor. Den tiden er forbi. Det er ikke lenger en dyd av nødvendighet at man er teknisk og praktisk anlagt for å eie båt. Svært mange av dagens båteiere har samme forhold til båten som de har til bilen. De starter motoren og kjører båt. Fyller drivstoff og til nød peiler olje. Resten tar et verksted seg av. Slett ikke uvanlig at båter leveres til opplag om høsten og hentes om våren ferdig polert og med nødvendig service på motor og tekniske installasjoner utført. Båteier har tilsynelatende ikke båt og ingen bekymringer eller ansvar for denne i vinterhalvåret. PS! Dette er ingen spekulasjon eller kommentar til trådstarter og hans forhold til sin båt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tobixen Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Tja, må kombineres med vindstille for å være et reelt problem. Vindstille er som regel heller ikke noe reelt problem - drifter man med strømmen, så drifter man oftest ikke på land eller på skjær :-) Har man det derimot travelt ... ja, jeg har endt opp med å ta jolla fatt og fossro med seilbåten på slep :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
klk Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Tankmåleren er vel det minst nøyaktige instrument man har om bord. Bruker heller timeteller, som gir en bedre indikasjon på forbruk. Gjelder saktegående fartøy. Hurtiggående båter som kjører med varierende hastighet,har vel stor variasjon i forbruk. Distanselogg, tripteller er kanskje et bedre alternativ her. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Den tiden er forbi. Det er ikke lenger en dyd av nødvendighet at man er teknisk og praktisk anlagt for å eie båt. Svært mange av dagens båteiere har samme forhold til båten som de har til bilen. De starter motoren og kjører båt. Fyller drivstoff og til nød peiler olje. Resten tar et verksted seg av. Slett ikke uvanlig at båter leveres til opplag om høsten og hentes om våren ferdig polert og med nødvendig service på motor og tekniske installasjoner utført. Båteier har tilsynelatende ikke båt og ingen bekymringer eller ansvar for denne i vinterhalvåret. PS! Dette er ingen spekulasjon eller kommentar til trådstarter og hans forhold til sin båt. Helt riktig. Tidene er forandret. Det er nok ikke som det var før, at de fleste båteiere vedlikeholdt båten selv. I dag er det mye mere utbredt å levere båten til forhandler/verksted for service/vinterlagring, og å hente båten fiks ferdig levert på sjøen våren etter. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Siden erfaringene med å gå tom ikke bare gjelder Blomberg så må jo også jeg duknakket innrømme at også jeg er en synder i så måte. Ny og større motor bruker som kjent litt mer diesel, men stolt som en hane hadde jeg ikke tanker for tankene som faktisk hadde sitt innhold parkert på kanner hos verkstedet uvisst av hvilken grunn men de nevnte det for meg, og jeg sa ok og dro avgårde med ca 10liter på ene tanken. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 ...... I dag er det mye mere utbredt å levere båten til forhandler/verksted for service/vinterlagring, og å hente båten fiks ferdig levert på sjøen våren etter. Da finnes det vel kanskje en service bedrift som sjekker at det er diesel nok til enhver tid? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Hvor mange av verdensmestrene viste hvordan en skulle lufte systemet, første gang de var ute med egen båt? Jeg kunne det ikke før første båt ble heist på land for vinteropplag. Da fikk jeg hjelp og opplæring om konservering, oljeskift, filterbytter og utlufting. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hakkannen Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Synd ikke flere båter et utstyrt med "se-glass"' altså et glassrør på utsiden av tanken som viser hvor mye diesel det er igjen. Mye mer nøyaktig enn de fleste tankmålere. Selv har jeg montert mannhullslokk i pleksiglass og kan derfor følge med om det er nok diesel på tanken. Tankmåleren viser jo mye rart, så er mer fornøyd med den løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Jeg for min del er glad baatplassen.no ikke fantes den gangen jeg hadde mine første sessonger i båt. Med alt jeg har lest av verdensmesterene her inne, hadde jeg nok kjøpt meg campingvogn i steden. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Du har jo alltid noe fornuftig å komme med, du, Klovn ! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Synd ikke flere båter et utstyrt med "se-glass"' altså et glassrør på utsiden av tanken som viser hvor mye diesel det er igjen. Mye mer nøyaktig enn de fleste tankmålere. Har det på både Diesel og vanntankene I Mariell. dog ikke glass men plast. Eneste måte å se hvordan ståa er helt nøyaktig. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Klovn1 Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Du har jo alltid noe fornuftig å komme med, du, Klovn ! Tiltredes! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Syns ikke innlegget til klovn var så dumt jeg. Når en legger seg flat etter å ha kjørt tom og spør om råd så bør han få det og ikke bli "hånet". Dette syns jeg vi ser rett som det er Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Catch22 Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Syns ikke innlegget til klovn var så dumt jeg. Når en legger seg flat etter å ha kjørt tom og spør om råd så bør han få det og ikke bli "hånet". Dette syns jeg vi ser rett som det er +1 Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Den tiden er forbi. Det er ikke lenger en dyd av nødvendighet at man er teknisk og praktisk anlagt for å eie båt. Svært mange av dagens båteiere har samme forhold til båten som de har til bilen. De starter motoren og kjører båt. Fyller drivstoff og til nød peiler olje. Resten tar et verksted seg av. Slett ikke uvanlig at båter leveres til opplag om høsten og hentes om våren ferdig polert og med nødvendig service på motor og tekniske installasjoner utført. Båteier har tilsynelatende ikke båt og ingen bekymringer eller ansvar for denne i vinterhalvåret. PS! Dette er ingen spekulasjon eller kommentar til trådstarter og hans forhold til sin båt. Ikke enig, det er fortsatt like viktig å kjenne sin båt. Å stole på at verkstedet gjør jobben sin gir falsk trygghet. Jeg kjører redningsskøyte på fritiden og det er påfallende mange av de vi assisterer med fremdriftsproblemer som kommer rett fra verksted eller betalt vinteropplag med motorservice. Dette er etter min mening en falsk trygghet og ertsatter ikke det å kunne håndtere problemenene som dukker opp selv. Ihvertfall vil det være slik til kvaliteten på båtmotorverkstedne kommer opp på tilsvarende nivå som for biler. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 det er fortsatt like viktig å kjenne sin båt. Enig med deg! Men det er en mengde mennesker der ute som ikke er enige! Og det må vi forholde oss til. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Bil kan man forlate om man får trøbbel, som oftest trygt. Sjelden får biler trøbbel med kjølevann og forurenset drivstoff. For ein familebåt-eier, å ikkje kjenne de vanligste vedlikeholdsoppgaver ombord er uansvarlig. Meget. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sigurd Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Tilfeller som det her er også med på å drepe båtgleden til kone og barn som i ettertid vil føle seg utrygge. Legge ut på tur uten "basic" kjennskap til båt kan fort bli å skyte seg grundig i foten!! Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Første bud når man skal transportere seg fra A til B må da være å sørge for å ha nok drivstoff. Såpass sunn fornuft må en da forvente. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 De aller fleste nye båtmotorer i dag, og ellers alt av elektronikk ombord, er jo blitt så avanserte ting, at mange kvier seg vel for å begynne å skru på noe som helst selv. Dette blir jo også frarådet i fra bransjehold, for å beholde garantier etc. i fremtiden. Går man 20-30-40 år tilbake, så skrudde og reparerte jo de fleste på båtmotorene sine selv, alt var jo mye enklere da, dessuten fantes det jo snaut båtverksteder da. Så det er ikke tvil om at veldig mange i dag overlater fullstendig alt vedlikehold og lagring etc. til forhandler, og får båten ferdig servet og klargjort til bruk, akkurat som 95% av oss gjør det samme med ny-bilen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Ok, hvor ofte går folk tomme vs andre årsaker til stopp? Og hvor ofte fører driftstans til direkte farlige situasjoner? Og bare der har man fjernet en stor del av flåten, seilbåter. Og hvilke systemer er det man da bør kunne som et minimum for å legge ut på sjøen? En liste burde være mulig å lage. Med lufting av en dieselmotor som terskel blir nok lista svært lang. En båt kan jo også komme i trøbbel pga lekkasje, dårlig navigering, feil seilføring og rigging, sliten viftereim, dieseldyr, vann i drivstoffet, tette drivstoffiltre. Så hva er det en selvfølge at man må kunne? Forøvrig hjelper det lite å kunne lufte om man først er tom... Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Her må jeg si at jeg er helt enig med Bøljan. At man får tekniske problemer og ikke kan gjøre noe med det er jo greit, men at man kjører tom for drivstoff og utsetter både familie og "redningsmenn" for unødig "stress" skulle være helt unødvendig. På kanalene i Tyskland får man heftig bot hvis man gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Å kjøre tom på kanaler i ymse land er jo litt spesielt og kan vel ikke bortforklares på noe vis Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Reise på motorbåt-tur med tom dieseltank er blandt mange forståelig skjønner jeg. For meg blir det litt som å reise på seiltur med seila i ett skap hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.