Jump to content

Tom for diesel. Slept til havn. Hva gjør jeg nå?


Martin Blomberg

Recommended Posts

Enhver skipper bør kunne skifte filtre og lufte systemet på egen båt/motor. Det grenser til uansvarlighet å reise på sjøen med passasjerer uten å beherske helt basis feilretting og ha nødvenig kunnskap og utstyr ombord til å takle en slik situasjon(verktøy, reserve forbruksdeler, anker, drivanker osv.) . Det er stor forskjell på å få fremdriftshavari på landeveien og på sjøen. På sjøen kan det bli faltalt om forutsetningene er tilstede.

Link to post

Enhver skipper bør kunne skifte filtre og lufte systemet på egen båt/motor.

Den tiden er forbi. Det er ikke lenger en dyd av nødvendighet at man er teknisk og praktisk anlagt for å eie båt.

Svært mange av dagens båteiere har samme forhold til båten som de har til bilen. De starter motoren og kjører båt. Fyller drivstoff og til nød peiler olje. Resten tar et verksted seg av.

Slett ikke uvanlig at båter leveres til opplag om høsten og hentes om våren ferdig polert og med nødvendig service på motor og tekniske installasjoner utført. Båteier har tilsynelatende ikke båt og ingen bekymringer eller ansvar for denne i vinterhalvåret.

 

PS! Dette er ingen spekulasjon eller kommentar til trådstarter og hans forhold til sin båt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Tja, må kombineres med vindstille for å være et reelt problem.

Vindstille er som regel heller ikke noe reelt problem - drifter man med strømmen, så drifter man oftest ikke på land eller på skjær :-) Har man det derimot travelt ... ja, jeg har endt opp med å ta jolla fatt og fossro med seilbåten på slep :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Den tiden er forbi. Det er ikke lenger en dyd av nødvendighet at man er teknisk og praktisk anlagt for å eie båt.

Svært mange av dagens båteiere har samme forhold til båten som de har til bilen. De starter motoren og kjører båt. Fyller drivstoff og til nød peiler olje. Resten tar et verksted seg av.

Slett ikke uvanlig at båter leveres til opplag om høsten og hentes om våren ferdig polert og med nødvendig service på motor og tekniske installasjoner utført. Båteier har tilsynelatende ikke båt og ingen bekymringer eller ansvar for denne i vinterhalvåret.

 

PS! Dette er ingen spekulasjon eller kommentar til trådstarter og hans forhold til sin båt.

Helt riktig. Tidene er forandret. Det er nok ikke som det var før, at de fleste båteiere vedlikeholdt båten selv. I dag er det mye mere utbredt å levere båten til forhandler/verksted for service/vinterlagring, og å hente båten fiks ferdig levert på sjøen våren etter.

Link to post

Siden erfaringene med å gå tom ikke bare gjelder Blomberg så må jo også jeg duknakket innrømme at også jeg er en synder i så måte. Ny og større motor bruker som kjent litt mer diesel, men stolt som en hane hadde jeg ikke tanker for tankene som faktisk hadde sitt innhold parkert på kanner hos verkstedet uvisst av hvilken grunn men de nevnte det for meg, og jeg sa ok og dro avgårde med ca 10liter på ene tanken. :giggle:

Link to post

Hvor mange av verdensmestrene viste hvordan en skulle lufte systemet, første gang de var ute med egen båt?

Jeg kunne det ikke før første båt ble heist på land for vinteropplag.

Da fikk jeg hjelp og opplæring om konservering, oljeskift, filterbytter og utlufting.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Synd ikke flere båter et utstyrt med "se-glass"' altså et glassrør på utsiden av tanken som viser hvor mye diesel det er igjen. Mye mer nøyaktig enn de fleste tankmålere. Selv har jeg montert mannhullslokk i pleksiglass og kan derfor følge med om det er nok diesel på tanken. Tankmåleren viser jo mye rart, så er mer fornøyd med den løsningen.

Link to post

Synd ikke flere båter et utstyrt med "se-glass"' altså et glassrør på utsiden av tanken som viser hvor mye diesel det er igjen. Mye mer nøyaktig enn de fleste tankmålere.

:thumbsup:

 

Har det på både Diesel og vanntankene I Mariell. dog ikke glass men plast.

Eneste måte å se hvordan ståa er helt nøyaktig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Den tiden er forbi. Det er ikke lenger en dyd av nødvendighet at man er teknisk og praktisk anlagt for å eie båt.

Svært mange av dagens båteiere har samme forhold til båten som de har til bilen. De starter motoren og kjører båt. Fyller drivstoff og til nød peiler olje. Resten tar et verksted seg av.

Slett ikke uvanlig at båter leveres til opplag om høsten og hentes om våren ferdig polert og med nødvendig service på motor og tekniske installasjoner utført. Båteier har tilsynelatende ikke båt og ingen bekymringer eller ansvar for denne i vinterhalvåret.

 

PS! Dette er ingen spekulasjon eller kommentar til trådstarter og hans forhold til sin båt.

Ikke enig, det er fortsatt like viktig å kjenne sin båt. Å stole på at verkstedet gjør jobben sin gir falsk trygghet. Jeg kjører redningsskøyte på fritiden og det er påfallende mange av de vi assisterer med fremdriftsproblemer som kommer rett fra verksted eller betalt vinteropplag med motorservice. Dette er etter min mening en falsk trygghet og ertsatter ikke det å kunne håndtere problemenene som dukker opp selv. Ihvertfall vil det være slik til kvaliteten på båtmotorverkstedne kommer opp på tilsvarende nivå som for biler.

Link to post

De aller fleste nye båtmotorer i dag, og ellers alt av elektronikk ombord, er jo blitt så avanserte ting, at mange kvier seg vel for å begynne å skru på noe som helst selv. Dette blir jo også frarådet i fra bransjehold, for å beholde garantier etc. i fremtiden. Går man 20-30-40 år tilbake, så skrudde og reparerte jo de fleste på båtmotorene sine selv, alt var jo mye enklere da, dessuten fantes det jo snaut båtverksteder da. Så det er ikke tvil om at veldig mange i dag overlater fullstendig alt vedlikehold og lagring etc. til forhandler, og får båten ferdig servet og klargjort til bruk, akkurat som 95% av oss gjør det samme med ny-bilen.

Link to post
Guest Avmønstret#

Ok, hvor ofte går folk tomme vs andre årsaker til stopp? Og hvor ofte fører driftstans til direkte farlige situasjoner? Og bare der har man fjernet en stor del av flåten, seilbåter. Og hvilke systemer er det man da bør kunne som et minimum for å legge ut på sjøen? En liste burde være mulig å lage. Med lufting av en dieselmotor som terskel blir nok lista svært lang. En båt kan jo også komme i trøbbel pga lekkasje, dårlig navigering, feil seilføring og rigging, sliten viftereim, dieseldyr, vann i drivstoffet, tette drivstoffiltre.

 

Så hva er det en selvfølge at man må kunne? Forøvrig hjelper det lite å kunne lufte om man først er tom...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...