Jankar Startet 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2014 Blir sikkert mye synsing og meninger her, men hva er "gammelt" når det gjelder motorer, både outboards og inboards? går det kun på gangtimer eller har det mye å si når motoren er fra? feks en mercruiser 4,3L v6, når er den gammel og når er en suzuki 115hk påhenger gammel? Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Innenbordsmotor begynner å bli gammel når den bikker 2000 timer, gitt ellers godt stell og 'proff' vinterkonservering! Noen mener at motoren fortsatt er i tenårene da, det mener ikke jeg, for jeg har ikke erfaring med det! Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
adeneo Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 (redigert) Alt er vel relativt, i en båt som går 1000 timer hver sesong, er ikke 2000 timer noe problem for en innenbordsmotor, og en to år gammel motor kan vel neppe kalles gammel selv om den har noen gått noen tusen timer. Jeg har åpnet 30 år gamle motorer som ser ut som de er nye, også saltvannskjølte motorer som er brukt regelmessing og konservert riktig. Samtidig har jeg også åpnet nesten nye motorer som er fulle av rust og spor etter unormalt slitasje. I alder så er en motor gammel når den er 10-15 år gammel etter min mening. Det behøver dog ikke bety at den er noe dårligere i stand enn en ny motor, og motorer kan som kjent overhales også, slik at årsmodell er irrelevant for motorens tilstand. Redigert 8.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Enig^. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Knude Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Om det med "gammmel" menes nesten utslitt så er det en veldig variasjon i forhold til type motor. Noen motorer er jo nesten utslitt etter 2000 timer mens andre er ikke innkjørt engang. Enkelte av modellene viser seg vel å kanskje bli fort gamle mens noen går nesten evig av innenbords motorene. Jeg har selv en scania DS11 fra 1970 stående som reservemotor. Den har bare 8000 timer på nakken. Den er gammel men overhode ikke slitt. Selfølgelig så er det andre momenter som galvanisk tæring som spiser opp motorer. Har selv plukket ned en Cummings W555 (V 8 på 230 HK) fra 1974 for noen år siden. Den hadde ca 7000 timer i yrke og 2000 timer i fritidsbåt. Ikke slitt i det hele tatt men oppspist i sylinderforings setene så kjølvannet randt rett i olja. Om ikke dette hadde skjedd så hadde den hadt mange timer igjen. Samme med enkelte av Detroit modellene. Var borti en som hadde 37000 timer og kun mindre reparasjoner på topper og kjølere. Om nyere evc stryrte motorer med lav vekt og masse hester får den samme attesten etter 37000 timer er vel lite sannsynelig. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Jankar Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 (redigert) Så hvis man kommer over en eldre motor 99-00 modell, med god dokumentasjon på service konservering og en overhaling eller 2, så burde dette være en motor med mange timer i seg. Om den kanskje har gått 3-600 timer? Redigert 8.Juli.2014 av Jankar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Det er vel et større problem at motorene går for lite ? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Hvordan er Volvo Penta opp mot Mercruiser, Yanmar og andre? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Worry II Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Hvordan er Volvo Penta opp mot Mercruiser, Yanmar og andre? Fullt på høyde, så vidt jeg vet ! Miljøet rundt er i alle fall bra... eller bedre, spør du meg (som har Yanmar nå, men VP tidligere ) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Hvordan er Volvo Penta opp mot Mercruiser, Yanmar og andre? Det er nok hipp som happ, hvis man for eksempel snakker om samme motor som trådstarter, en 4.3 liters V6'er, så er det akkurat den samme GM motoren enten den er sort med MerCruiser klistremerke eller rød med Volvo klistremerke, slik at forskjellen er stort sett kosmetisk, motoren er lik ellers. Det samme gjelder vel for det meste av bensinmotorer. For diesel er det jo gjerne litt forskjellige motorer, men alle de store merkene er like "bra", om man kjøper John Deere, Catepillar, Volvo eller Yanmar spiller nok ikke så stor rolle, men det er helt klart at man har vært heldigere med enkelte modeller enn andre. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Som Worry skriver, motorer og det meste annet ombord i en båt står seg ihjel. Spiller ingen rolle om det er en fritidsbåt som har hengt i ei kai mer eller mindre uavbrutt eller om det er en produkttanker som har ligget i opplag. Det er nesten uten unntak et helvete å få systemene opp å gå igjen på grunn av at alt båt/skipsmontert utstyr ikke liker å stå ubrukt. Det er bare målestokken som er forskjellig. Når det gjelder innenbordsmotorer og alder i fritidsbåtsammenheng, så må man skille snørr fra bart. Noen motorer er tungbygde (les:overdimensjonerte), går på lave makstrykk og har det ikke travelt med å snurre rundt. Disse bruker år og dag på å komme i en tilstand der de kan betegnes som gamle, eller å ha gått mye. Andre (dagens?) motorer er svært lettbygde, har høy termisk belastning, går på høye makstrykk/med høyt effektuttak og stresser på høye turtall. Disse eldes som en latinamerikansk skjønnhetsdronning: Pffffffttttt........... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Disse eldes som en latinamerikansk skjønnhetsdronning: Pffffffttttt........... Jeg regner med du tenker på Sophia Loren, Raquel Welch, Salma Hayek, Eva Longoria og disse, og i så måte må disse nye lettbygde motorene vare nesten evig ? Vi får slenge inn et bilde av Raquel, her 73 år Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Utrolig hva penger og gode mekaniske hender kan utrette, om det gjelder gamle damer eller eldrede motorer. Bra bilde adeneo, hehe Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 (redigert) Jeg regner med du tenker på Sophia Loren, Raquel Welch, Salma Hayek, Eva Longoria og disse, og i så måte må disse nye lettbygde motorene vare nesten evig ? Vi får slenge inn et bilde av Raquel, her 73 år Om det der er Raquel, så kan vi vel konstatere at hun er en modell med særdeles god tilgang på reservedeler. Hun har nok vært totaloverhalt i motsetning til totalovermalt, som de fleste andre. Spørs hvordan hun ser ut når klokka ringer kvart over seks om morran. Her er et bilde fra 2010 forresten. http://en.m.wikipedia.org/wiki/File:RaquelWelchApr2010.jpg Redigert 9.Juli.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Jeg har en 97 mod 4,3l v6 fra Mercruiser. Den har jevn høy kompresjon på alle sylindre og er nesten som ny fortsatt. Skiftet manifolder og risere for første gang i fjor sommer. Alt avhenger av bruk og vedlikehold. Har selv hatt en Aq130 (B20) som var 30 år gammel. Den ble åpnet og fantes ikke slitasje i sylinderne. Alt som skulle til var en ny manifold. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Så en inboards motor tåler litt mer bruk enn en outboards m.a.o. Hvordan stiller det seg med en outboards motor da? Tåler denne mindre over tid enn inboards og blir rortere slitt og gammel? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Er det mulig å få en service-historikk av Raquel med alle oppdateringer som er gjort? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Folk I Båt Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 (redigert) Så en inboards motor tåler litt mer bruk enn en outboards m.a.o. Hvordan stiller det seg med en outboards motor da? Tåler denne mindre over tid enn inboards og blir rortere slitt og gammel? Går ikke an å generalisere på noen av disse. Hverken det som kalles innenbordsmotorer eller utenbordsmotorer.Hvilke preferanser har du? Forumet er fullt av havarihistorier på "nye" innenbordsmotorer. Fortrinnsvis på grunn av vann der det ikke skal være vann. Samtidig kjører folk etter eget sigende problemfritt rundt med farfars Seagull eller Cresent. Som igjen stortrives med bensin og totaktsolje vridd ut av samme farfars stillongs......eller noe sånt. Andre tøffer ubekymret rundt med en Sabb 5/9 semi imens naboen stadig har sin dyrkjøpte hi performance/low emission påhenger inne for feildiagnostisering. Du stiller spørsmål som krever noen forutsetninger for å kunne gi riktig svar, om i det hele tatt mulig. Redigert 9.Juli.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Ser på båter hvor det gjerne sitter enten 2002-2007 mod. Utenbords motorer, 115hk 4t eller 98-2006 mercruiser eller VP fra 3 liter og opp til 6. Om det hjalp? Er ute etter noen som er driftsikkert og stabilt. Hvis en utenbords er billigere å serve, men må serves oftere, så går jo vinninga opp i spinninga. Også vet jeg ikke helt hva jeg skal forvente av gangtimer og år, før motorene begynner å bli såpass gamle at det er lurt å se etter noe annet. Selvfølgelig snakker vi motorer som tilsynelatende er velholdte og kjørt regelmessige servicer på. Også lurer jeg jo på hvordan det stiller seg mtp nyoverhalt motor, hvor havner den, er den å regne som "nyere"? Hvis du skjønner hvor jeg vil? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Hvis motoren virkelig er overhalt, og ikke bare overmalt, så er den som ny, ofte bedre. Du må jo nesten selv velge om du vil ha innenbords eller utenbords, det er fordeler og ulemper med begge, men rent prismessig så er nok ikke en firetakters utenbords med elektronisk både det ene og det andre noe billigere å holde vedlike enn en gammel Volvo innenbords, tvert i mot. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Heller jo litt mot innenbords motor, for meg virker det litt "Tøffere" hvordan er det med belger osv på innenbords? Har skjønt at mercruiser har lenger intervall 5-7 år nellom skiftene mot VP's 2år? Er dette noe man klarer å bytte selv? Hva er egebtlig konsekvensen av en belg som ryker? Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Kjøp utenbords, er så lei hekkagregatet mitt nå at jeg nesten må spy. Har kjørt med utenbords i 10 år og ikke byttet annen enn olje, tennplugger og en impeller. Belgbytte på Mercruiser Bravo koster fra ca. 3500kr og oppover. Konsekvensen om den ryker er at drivknuter og lager får svært kort levetid nå det er vann i belgen. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 En båtmotors levetid er proporsjonal med de/den tidligere eireren/es kunnskap om motorer og hans/hennes omsorg for det samme. Og det er jaggu dårlige greier...... Jo mer moderne og kompleks en motor er - ut/innen- jo mer sårbar er den om elementært vedlikehold utelates. Virker ikke som eiere engang gidder å slå opp i manualen og sette seg inn i rutinemessig (enkelt og elementært) vedlikehold en gang. Rykk tilbake til start - dvs innlegget til Adeno - men selv om de er enkle disse gamle VPene gir det absolutt ingen garantier.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Jankar Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 En båtmotors levetid er proporsjonal med de/den tidligere eireren/es kunnskap om motorer og hans/hennes omsorg for det samme. Og det er jaggu dårlige greier...... Jo mer moderne og kompleks en motor er - ut/innen- jo mer sårbar er den om elementært vedlikehold utelates. Virker ikke som eiere engang gidder å slå opp i manualen og sette seg inn i rutinemessig (enkelt og elementært) vedlikehold en gang. Rykk tilbake til start - dvs innlegget til Adeno - men selv om de er enkle disse gamle VPene gir det absolutt ingen garantier.... Så du kan si det sånn at båtkjøp er lotto? eller er kvitteringer/dokumentasjon nok til å få "en god følelse" ? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 (redigert) Kan være Lotto. Ikke ubetinget Lotto men jeg har sett litt for mye til selv å føle meg særlig trygg ved bruktkjøp. Men det er min mening. Er motoren nokså ny og jevnlig ettersett av et bra verksted bør en kunne stole på at den er i "forskriftsmessig" stand men noen motorer har jo hatt kroniske designproblemer slik som Volvo sin D serie og ETEC motorene til Evinrude. Etter min mening motorer en bør holde seg langt unna. Redigert 9.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.