Jump to content

Outboard- og inboardmotorer, hva er å regne som gammelt?

Jankar

Recommended Posts

Min erfaring fra denne sesongen er at det er litt som lotto ja, 7 år gammel båt med under 300 timer og tilsynelatnde godt vedlikeholdt. Måtte ta båten opp igjen nå pga. tekniske svikt.

Kan jo ikke begynne å skru fra hverandre motor og drev heller før man kjøper, selv om man sikkert burde gjort det.

Fikk den heldigvis til såpass lav pris at den tåler litt påkost.

Jeg har en 4takt suzuki 140 fra 2005. Den går fortsatt meget pent. Ingen feilslag så langt på to år. Enkel og serve. Ingen drev som skal vedlikeholdes.

Eneste grunnen til å ikke kjøpe outboard er om man vil ha diesel mener jeg;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Honda opererer med 6 års garanti, Tohatsu med 5 år, Suzuki vel også med 5 år, Yamaha 3 år. Så hvis de ikke stoler på sine egne produkter, er de i deep shit.

Se på biler. De blir også mer og mer avanserte, men er jo mer driftssikre og med mindre feil enn tilsvarende modeller var i 2005 -2007. Her er jo også garanti-tiden økt vesentlig.

Og regner med Bay_liner mener Evinrude Ficht-serien som var før ETEC. Kjenner ikke til at ETEC-serien har noen større konstruksjonsfeil.

Er uhyre sjelden en hører om utenbordsmotorer som har fått motorskade pga gjennomtæring i kjølekanaler, bortsett fra Mercurys ulykksalige 50 hk fra ca 2000-2005.

Forøvrig for andre motorer er en da evt tilbake igjen til mangler ved serviceoppfølging med fornying av offeranoder, og å kjøre motor gjennom med ferskvann før vinteropplag. Har etter hvert hatt kloa i mange påhengere opp gjennom årene, aldri vært et problem med tæring for min del.

For innenbordsmotorer med kjølevæske, er det vel som regel en varmeveksler mot sjøvann som krever stell og fornying. Og er vel mange saltvannskjølte innenbords på markedet ennå. Før regnet vi som tommelfingerregel at risere og manifolder måtte byttes ca hvert tiende år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...