Skippern10 Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Min erfaring fra denne sesongen er at det er litt som lotto ja, 7 år gammel båt med under 300 timer og tilsynelatnde godt vedlikeholdt. Måtte ta båten opp igjen nå pga. tekniske svikt. Kan jo ikke begynne å skru fra hverandre motor og drev heller før man kjøper, selv om man sikkert burde gjort det. Fikk den heldigvis til såpass lav pris at den tåler litt påkost. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Jeg har en 4takt suzuki 140 fra 2005. Den går fortsatt meget pent. Ingen feilslag så langt på to år. Enkel og serve. Ingen drev som skal vedlikeholdes. Eneste grunnen til å ikke kjøpe outboard er om man vil ha diesel mener jeg;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Jankar Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 men det virker jo nesten som at outboard motorene som ikke er helt nye, men 2005-06-07 er bedre? at nye motorer som skal være lavt på forbruket og så flott og fint ikke tåler like mye som eldre? stemmer dette eller er jeg på jordet? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Honda opererer med 6 års garanti, Tohatsu med 5 år, Suzuki vel også med 5 år, Yamaha 3 år. Så hvis de ikke stoler på sine egne produkter, er de i deep shit. Se på biler. De blir også mer og mer avanserte, men er jo mer driftssikre og med mindre feil enn tilsvarende modeller var i 2005 -2007. Her er jo også garanti-tiden økt vesentlig. Og regner med Bay_liner mener Evinrude Ficht-serien som var før ETEC. Kjenner ikke til at ETEC-serien har noen større konstruksjonsfeil. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Også var det det at utenbordsmotorer er saltvannskjølte, mens innenbords som regelt er ferskvannskjølte. Så mye utenbordere med store tæringskader i kanalene da jeg jobbet på båtverksted. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Er uhyre sjelden en hører om utenbordsmotorer som har fått motorskade pga gjennomtæring i kjølekanaler, bortsett fra Mercurys ulykksalige 50 hk fra ca 2000-2005. Forøvrig for andre motorer er en da evt tilbake igjen til mangler ved serviceoppfølging med fornying av offeranoder, og å kjøre motor gjennom med ferskvann før vinteropplag. Har etter hvert hatt kloa i mange påhengere opp gjennom årene, aldri vært et problem med tæring for min del. For innenbordsmotorer med kjølevæske, er det vel som regel en varmeveksler mot sjøvann som krever stell og fornying. Og er vel mange saltvannskjølte innenbords på markedet ennå. Før regnet vi som tommelfingerregel at risere og manifolder måtte byttes ca hvert tiende år. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Har ikke mye for seg å kjøre dem i ferskvann før opptak. Løser ikke saltet som ligger der fra før. Det som fungerer, for å løse det er sitronsyre gjennom systemet. Men er nok som du sier, var hovedsaklig mercuryene fra den tiden som ble kondemnert. Og noen eldre hondaer. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Min ligger i ferskvann(elv) eller brakkvann så håper det hjelper på levetiden:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.