Mouche Startet 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2014 http://avogtil.no/aktuelt/slik-legger-du-til-kai/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
På svai Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Den kjøper jeg! 5 gode tips som kan følges av alle som er på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 OK. Men dette var vel bare hva du skal gjøre FØR du legger til kai...... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
adeneo Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 De må være genier i Nobelpris-klassen, de som skrev den artikkelen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nøtterøy Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 TS muligens Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 De som prøver seg i videoen til adeno er sikkert de samme som har skrevet den geniartikkelen om å legge til... Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Hva var galt med artikkelen? Bortsett fra at den ikke handlet om tillegging, men hvordan man skal forberede seg og oppføre seg. Dette er jo like viktig som selve tilleggingen. Så det eneste som ikke er helt riktig, er overskriften. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Vi får høre med Nøtterøy hva som var feil da han synes å sitte inne med kunnskaper som vi alle kan ha glede av. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
adeneo Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 (redigert) Hva var galt med artikkelen? Sånn på stående fot, så er vel artikkelen sikkert grei nok, men man kan kanskje lure litt på enkelte ting ...Hver sommer høre lyden av far som kjefter på mor, og lyden av mor som plumper i vannet en halv meter fra bryggekanten Jeg må innrømme at jeg er en del på og ved vannet, og jeg kan ikke si at jeg hvert år er plaget med å høre mor falle i vannet, det virker som om forfatteren er noe påvirket av Selskapsreisen eller hva denne filmen nå heter igjen, men en noe festlig beskrivelse er det uansett ? I samarbeid med en rekke båtvante eksperter har AV-OG-TIL utarbeidet fem råd for hvordan legge til kai Oi, oi, dette blir spennende, fem gode råd for hvordan man legger til, utarbeidet av en rekke båtvante eksperter :jeg holder på å sprekke av forventning: Man skal legge til rolig og kontrollert, ikke raskt og bråkete. Fest fendere i god tid før du legger til. Hvis alle vet hva de skal gjøre, slipper man skriking og misforståelser. Naturkreftene kan spille en rolle. Vind, strøm, bølger og tidevann kan påvirke båten. Hold deg edru til du er fornøyd og fortøyd. Jeezez, hadde jeg aldri sett en båt før i hele mitt liv, ville dette være virkelig nyttige råd. For folk flest som bor i et land med vann og båter overalt er dette rimelig innlysende. Dersom man måtte konferere med en rekke båtvante eksperter for å sette opp den listen, så bør man helt klart kjøpe seg en båt, for dette er noe alle som har lagt til en båt mer enn to ganger forstår. Det kunne kanskje vært mer interessant med noe mer konkret om hvordan man faktisk legger til en båt, ikke bare at man ikke skal være bråkete, beruset og skrike i en båt uten fendere når man forsøker å legge til i 20 knop ? Det var uansett hyggelig av Mouche å poste lenken, og jeg regner ikke med det er Mouche som har skrevet dette tullet. Redigert 8.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Jeg må innrømme at jeg er en del på og ved vannet, og jeg kan ikke si at jeg hvert år er plaget med å høre mor falle i vannet, det virker som om forfatteren er noe påvirket av Selskapsreisen eller hva denne filmen nå heter igjen, men en noe festlig beskrivelse er det uansett ? Spør min mor hvordan det var :) Ok, bare en gang - ikke hvert år. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bay_liner Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 (redigert) Min X ble hengende igjen på fortøyningsstolpen foran båten som en apekatt da jeg bakket inn fordi hun lot båten gå og ikke stolpen....skulle liksom ta med tampen... Men jeg fikk hentet henne inn igjen da,,,.... uten at hun ble våt... Gudd seamanship from me .. Dat iZ.... Dar Waz før mobilkameraene var til særlig nytte...dessverre.... Redigert 8.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Mouche Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Sånn på stående fot, så er vel artikkelen sikkert grei nok, men man kan kanskje lure litt på enkelte ting Det var uansett hyggelig av Mouche å poste lenken, og jeg regner ikke med det er Mouche som har skrevet dette tullet. Nei, har ikke skrevet denne artikkelen. Kanskje ikke noe for båtfolk, kanskje den bærer litt preg av agurktid og behov for å fylle spalteplass, kanskje noen har en viss glede av linken osv Og kanskje den bringer frem noen minner fra egne opplevelser eller hva man har kunnet bivåne forøvrig rundt på kysten? Uansett en nokså harmløs affære. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Stjerneglimt Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Harmløs og totalt unyttig. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
wabby Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Adeno - man skulle tro at det var relativt innlysende tips. Men det er mange som har litt mye penger eller litt for snille foreldre. I går var jeg på fiskebrygga i Kristiansand og hørte på konsert fra båten. Igjennom kanalen var det en relativt sterk og konstant strøm. Og siden kanalen var relativt blokkert av båter og meget trang så slet alle båter med ror og fast aksel som kom inn i kanalen med strømmen. Mange kom i høy fart og man kunne lett skille ut de som har kjørt båt i strøm før og kom mer eller mindre drivende kontra dem som var ferske som trodde at løsningen er full gass og sving. Det var flere båter som krasjet i hverandre og fler som prøvde seg på u-sving stunt med å gi flat pedal og resulterte i at de kjørte siden sin opp i andre båter. Andre med påhengsmotor og høy tilt som snudde båten og gå gass for å så lage en søyle med vann opp i båter der folk satt. Selv måtte jeg hjelpe to båter med å snu. Legger ut bilde av kvelden. Kanalen er bak meg og du ser at det henger to båter på utsiden av meg. De to ytterste, samt noen bak meg igjen som hadde fortøyd langs kanalen fikk litt medfart av folk som kom inn kanalen med lite erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Jaja, vi har nå vært der - de aller fleste av oss - i situasjoner hvor disse reglene burde vært husket og etterlevd. Og mange av oss vil antagelig oppleve det igjen. Synd at dårlig journalistikk og harsellering over den så lett drukner budskapet... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Jaja, vi har nå vært der - de aller fleste av oss - i situasjoner hvor disse reglene burde vært husket og etterlevd. Og mange av oss vil antagelig oppleve det igjen. Synd at dårlig journalistikk og harsellering over den så lett drukner budskapet... Hvilke regler sikter du til? Den artikkelen ga jo overhodet ingen regler om HVORDAN du legger til. Kun selvfølgelige floskeler om å være forberedt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Man kan sikkert kalle det å være forberedt for en floskel, men trolig har de fleste av oss nokså regelmessig sett hvor lite forberedt mange er når de skal legge til kai. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kjetil1 Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Virker som en måte å skjule budskapet om edruelighet ombord ved båtføring. Det er jo en selvfølge at man skal være edru ved roret. Og slike "skjulte" kampanjer minner meg sterkt om de som "respekterer" din levemåte og ikke dømmer deg, men likevel prøver på prakke på deg herrens ord og frelse. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
NilsPils Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Og spørsmålet som fremdeles står helt åpent: "Hvordan legger du til kai?" Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
kointa Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 selv har jeg fått det for meg at skal jeg ligge longside, noe jeg nesten alltid gjør så bare MÅ jeg ligge med babord inn mod brygga..........veldig praktisk ......aner ikke hvorfor båten har meg blitt fortalt er vistnok like bred, og like høy både på styrbord og babord side så nå skal jeg være skikkelig rabbagast og legge til med styrbord side inn , noen ganger bare må man være litt gal Noe som sikkert ender opp med at før jeg går til køys så må jeg vel opp å vende båten slik at den ligger med godsiden inn Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Kunne godt tenkt meg en skarp eller to før jeg skal inn i en sommerfull gjestehavn. Om ikke evnen bedres så gjør kanskje viljen det. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 så bare MÅ jeg ligge med babord inn mod brygga..........veldig praktisk ......aner ikke hvorfor Propellpadlingen på de flest båter gjør at den vil trekke rompa mot babord i revers. Dermed er de fleste båter mest praktisk å legge til med babord side. På seilbåten med dyp og llten propell og dyp kjøl og digert ror er denne effekten mye mindre enn den var på gamlesnekka (som var nesten umulig å legge til med andre siden), men det henger fortsatt i hos meg også... Kunne godt tenkt meg en skarp eller to før jeg skal inn i en sommerfull gjestehavn. Om ikke evnen bedres så gjør kanskje viljen det. ;-) Enig. Etter å ha lest denne propagandaen til "Av og Til" kommer jeg aldri mer til å våge meg edru inn i en overfylt gjestehavn. Har jeg ikke nok brennevin ombord så får jeg heller holde meg ute på skjæra tror jeg. Fint å bli advart da, var virkelig ikke klar over at det var så ille... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
hanto1 Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Har vært edru ved alle uheldige havneanløp, Hmm... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 selv har jeg fått det for meg at skal jeg ligge longside, noe jeg nesten alltid gjør så bare MÅ jeg ligge med babord inn mod brygga..........veldig praktisk ......aner ikke hvorfor båten har meg blitt fortalt er vistnok like bred, og like høy både på styrbord og babord side så nå skal jeg være skikkelig rabbagast og legge til med styrbord side inn , noen ganger bare må man være litt gal Noe som sikkert ender opp med at før jeg går til køys så må jeg vel opp å vende båten slik at den ligger med godsiden inn Jeg ligger altid med styrbord mot brygge.. et er nok hva man er vandt med.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.