Jump to content

Slik legger du til kai

Mouche

Recommended Posts

Ut kan du gå på springet. Det kan du forsåvidt inn også, men når du skal gå har du jo enklere tilgang til å sette springet mot brygga før du begynner operasjonen.

Har vært edru ved alle uheldige havneanløp, Hmm...

Ja, der kan du se. Men nå vet vi bedre :lol::lol:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Som Per Inge Torkelsen sa: "Over 60% av trafikkulykkene skjer med edru sjåfør, den sjangsen tar faen ikke jeg." Jeg pleier å skjenke fruen såpass at hun ikke husker noe av havnemanøveren dagen etter når vi skal dra. Da kan jeg kjefte og smelle og banne og være helt apekatt hver gang jeg ikke får lagt til på første forsøk...og detter hun i vannet uten redningsvest, så synes hun det bare er gøy, hadde hun vært edru hadde jeg derimot fått huden full av kjeft og jeg måtte venta leeenge på ny sminkerunde før vi evt. kunne forlate skuta for en tur på land..

Jeg pleier også å legge meg med den "vanskelige" siden inn, for å få det lettere når jeg skal ut. Har en seilbåt med foldepropell, og den merker man godt at drar til en retning i revers.

Ja her var det sanneleg mange gode råd, trur eg tar ankerdrammen eller fortøyningsdrammen etterpå eg :giggle:

Eg har no fylgande prosedyre på tillegging eg då, og den har eg med meg frå vestlandet og fungerar uansett vær og "føre". Og då er det aldri anten "fruen" eller eg i tvil kva som skal skje. No må det seiast at eg har to motorar så eg har det vel litt enklare på eitt vis, men eg har ikkje baugthruster og synest aldri at eg har hatt bruk for det heller. Legg til på kva side som helst, men helst på SB side, med tanke på exhaust frå "Eberen" som kjem ut på BB side

1. Roar ned i god tid og glid innover for å bestemme kvar ein kan legge til

2. Ein eller annan eller meg sjølv går ut (med redningsvest) legg ut ein til to fenderar bak, går fram og legg ut ei A4 kulefender litt bakafor baugrundingen.

2. Så har eg ei trosse med spleisa auga i kvar ende som er tilpassa båten, går fråbakerste pullert framme til 2/3 bak på båten. Denne kan eg bruke på begge sider.

3. Så trer eg auga på trossa inn på ein pullert på brygga med båtshaken og går båten inn på spring på frontfenderen roleg og fint, på styrbord side lar eg styrbord motor gå forover og styrer han inn med roren, lar han gå der på springen til eg har fortøyd ferdig.

Det er vesentleg her at ein har ei trosse å gå i spring med som er av god kvalitet og er overdimensjonert, eg har ei 45 mm 8-partig trosse til dette.

Dette funkar for meg om det bles pumpespiker eller det er ein fin soldag. Når eg skal frå brygga gjer eg det bare omvendt rekkefølge, går han ut på springen og får ræva godt ut før eg frir han og har då god tid til å huke av tauet på land. og gå vidare ut i bakk før eg går framover.

Dette vart då frykteleg detalert, men det funkar for oss iallefall. :yesnod:

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Jeg har ingen preferanser på hvilken side jeg vender mot kaia når jeg ligger longside, preferansen er bare å gå sakte mot strøm og vind til et sted hvor det er godt med ledig plass.

Jeg har vel glemt å skrive ... nå har jeg skrevet noe om at man bør være edru på http://www.baatwiki.no/wiki/Longside - og ref andre tråder bør man også huske på å ta for seg toalettbesøk god tid i forveien :-) Artikkelen nevner heller ikke mye om finmanøvrering, propelldrift, etc. Jeg trenger eventuelt hjelp for å få alt på plass :-)

Jeg kom til å tenke på nå sist da jeg skulle til Lysaker og plukke opp folk. Det er jo veldig enkelt å legge til der, og jeg hadde akkurat tatt meg en øl. Jeg følte meg ganske klossete da noen tilfeldig forbipasserende kom og hjalp til ... jeg hadde glemt å klargjøre baugtrossa fullstendig (den lå der, men var buntet sammen), og det ble litt miskommunikasjon om tauet skulle i retur eller ikke. Mulig jeg hadde gjort akkurat samme tabbene uten ølkonsum, men jeg var litt bekymret for at vedkomne skulle kjenne øldunsten. Veldig kjekt med hjelp forresten, jeg trengte omtrent ikke gjøre noe som helst, plutselig var bare båten perfekt fortøyd ;-)

Så var vi innom Verdens Ende for å fylle vann her for et par dager siden. Grabbe tak i en ledig akterfortøyning og legge seg mot murveggen - det virket i utgangspunktet såre enkelt - hvis det ikke hadde vært for relativt god medvind, at vi ikke kunne finne båtshaka, at vi aldri hadde gjort operasjonen før med så stor båt, samt at vi ikke ante dybden (og observerte at det ikke lå noen som helst seilbåter) der det var best med plass, så vi endte opp med å be om å få legge oss longside ved en båt av samme størrelse - det var motvind mot båten og vi slet litt med å få lagt til på en forsvarlig måte, følte oss litt dum (alle glante på oss, og folka på andre båten måtte smøre seg med tålmodighet når de skulle hjelpe oss) ... men, det var i allefall veldig greit å ha fruen ved roret - jeg føler på sett og vis at forventningspresset er mindre når det er kvinnfolk til rors :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Guest Avmønstret#

Syns det med tauet gjennom er overfobrukt. Veldig greit men en trenger jo ikke å ha alt 100% med en gang når en legger til.

Om en hjelper på land setter fast tauet så kan man gjøre om det senere og ikke mase mer om det. Syns jeg. Har tatt i mot mange fortøyninger og det er av og til klønete og tar ekstra tid å få gitt tauet tilbake.

Det er mye enklere med spring akterut.

Da kan du bruke full motorkraft framover for å komme fra.

Den der må du forklare, kvifor full motorkraft??

Går aldri eller nesten aldri på meir en tomgang, anten når eg legg til eller går ifrå eg. Må egentleg ikke ha springen på heller for når eg er åleine så hukar eg han av på brygga, går inn og legg den eine bakk og den andre forover og går han ut på blåsa. Vitsen iallefall for meg iallefall er å få ræva frå brygga og bakke ut for ikkje å få situasjonen at ræva slår i brygga når ein svingar derifrå.

Slik enkelt og kort fortalt. :yesnod:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Guest Avmønstret#

Jeg er også på minst mulig motorkraft og lavest mulig hastighet, men selvsagt alltid tilpasset situasjonen. Men klart, med 31 fot seilbåt og ror/kjøl som en låvedør, relativt sett, er det ikke så vanskelig.

Med snekka jeg hadde brukte jeg oftere spring og mer motorkraft. Bruk av spring er egentlig ganske genialt og ganske så mye mer elegant enn å vekke hele gjestehavna og skremme alt dyreliv i lang omkrets med intens trusterbruk. Men får jeg engang truster så skal jeg jaggu truste og bære :-) Men må det vvirkelig bråke så mye? Syns jeg så en del båter i år hvor det mer brumlet med en lavfrekvent og behagelig lyd. Der er kanskje løsninger som er mer nabovennlige i markedet enn andre?

Har en tendens til middagslur i havn, få ting som vekker mer brutalt enn en høylytt trusting i nærheten.

Prøv alumimiumsbåt og thruster anbefalt for 20 fot større båt. Det bråker ! Kan trolig ikkje føre samtale på brygga når eg thruster :-) Men så er det sjelden meir en 2sekunder.

Vi bruker ellers mye båtshake til og fra kai på rolige dager. Får eg baugen inn så går gjerne kona på land og så slenger eg en aktertamp ho kan dra i. Er eg aleine så rusler eg fram i baugen med tau heilt aktenfrå og hopper på land. Tar med tamp som sitter i baugen samtidig. Litt stress om det blåser. Styrer baug inn med fjernkontroll på thruster om nødvendig( sjelden)

Er det åpne store pullerter kan eg finne på å bruke kort spring akter inn til kai, men å tre en tamp igjennom øye på brygga med båtshake? Hvordan ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Bare måtte rette opp alle leifene - tastet litt for kjapt på mobilen i solsteika (på båten ja).

Tror den hadde fått solknop eller solstikk eller hav D ´eter.

Legger ut fendre og deretter kaster jeg paraplydreggen inn på på brygga og satser på at den huker tak i noe slik at jeg kan dra meg sideveis inn i ro og mak.
Samme hvilken side.

Har en soknedregg i reserve om alt klusser seg til og den burde jo få tak i noe(n)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

selv har jeg fått det for meg at skal jeg ligge longside, noe jeg nesten alltid gjør så bare MÅ jeg ligge med babord inn mod brygga..........veldig praktisk ...

Jeg ligger altid med styrbord mot brygge.. ...

Legger meg helst motsatt side av Propellpadlingen i revers, vansklig å legge til, men mye mye lettere å komme seg ut.

....

Jeg legger båten som regel med baugen mot den meldte vindretningen.

Har mange gode historier om det å legge til, både selv, og etter å ha sett på andre som kommer etter en har lagt til. Uansett hvordan, så er min erfaring at dette må man bare prøve seg frem til - om hva som passer best med den båten man har. Har man en ny båt, må man bare prøve seg frem i forhold til hvordan båten oppfører seg, og er å manøvrere. Det er 2 typer båtfolk - de som har lært av sine tabber, og de som kommer til å tabbe. Uansett er det hyggeligere å få litt hjelp når en kommer til Kai, enn å se de som godter seg når ikke alt går som en hadde tenkt.

Moralen kan jo være at det er bedre å drite seg litt ut, enn å daue av forstoppelse. Ta det med et smil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...