froesak Startet 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2014 Dynamoen min lader når jeg gir gass så ladelampa slukket 12,8 V og i marsfart og full gass 13,9 V avlest på ekkolodd/plotter. Kan det være slitte børster? Er en gammel dynamo med ekstern regulator og uten w tilkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 (redigert) Dersom voltmeteret ditt er korrekt og du måler direkte på batteriet, er 13,9V for lite når batteriet nærmer seg fulladet etter lang tds lading og ladestrømmen har gått ned til noen få ampere. Da skal spenningen ved +25gr. være 14,4V. Redigert 8.Juli.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
froesak Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Ok kan det være att børstene er slitte eller bør jeg kjøpe en ny dynamo. Tenkte om jeg ville få bedre lading på tomgang ala bil. Motoren er en OM636 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Er "avlest på ekkolodd/plotter" muligens problemet her? Prøv direkte på batteriet. Tror lite på teorien om slitte børster. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
froesak Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 (redigert) Teste med ett multimeter rett på ett av batteriene da? Har to stk koblet sammen. Bør eventuelt kjøleskap og annet som bruker strøm være avslått når det måles? Ett annet spørsmål også: har ekstern regulator. Metaldeksel på oversiden og undersiden ser ut som er fylt med noe grønt lim. Der sitter det også en liten plastskrue med tall rundt. Er dette for noe justering av lading???? Redigert 8.Juli.2014 av froesak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Metaldeksel på oversiden og undersiden ser ut som er fylt med noe grønt lim. Der sitter det også en liten plastskrue med tall rundt. Er dette for noe justering av lading???? På oversiden og undersiden av hva? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
froesak Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Den eksterne regulatoren. Det er en flat boks på størrelse med en fyrstikkeske. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 er en sånn jeg har. Lurer på hva skruen er til? Er det justering av lading?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Står det ikke noe produsentnavn på den? Men er det en skrue til å skru på, kan det vel ikke være noe annetr enn for å justere ladespenningen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Den regulatoren har det ikkje godt, der den står. Utifrå irringa ser det ut som den har vore utsatt for skvetting med sjøvatn. Men eg vil foreslå å dra av ledningane der, og gjera skikkelig reint, både tilkoblingene, kabelskoene og mellom tilkoblingene, for eg anser det ikkje usannsynlig at dårlig kontakt sammen med krypestrøm her, gjer at dynamoen ikkje får opp spenningen. Som det ogso er sagt tidligere i tråden, so er det ogso på sin plass å måla spenningen med eit godt instrument. Når dette er sagt, so er det sannsynlig at den kvite skruen i den blå firkanten er til å justera spenningen med. Men slik som den greia der ser ut, ville eg ikkje våga meg borti, for hvis tilstanden inni ligner på det vi ser av utsiden so vil fort vekk eitkvart brekka, og resten er fullstendig ubrukelig. Magne Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Bilde er ikke av min. Er bare ett bilde jeg fant av en lik type. Kan forsøke og justere på skruen når båten står på tomgang og se om spenningen forandrer seg da kanskje?? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Du skal lese av spenning når du ikke har forbruk av strøm om bord. Spenningen skal øke etter hvert som batteriet lades opp, helst 14,4 V når fulladet. Hvis ekkoloddet viser 13,5V når du starter lading, vil det si at batteriet tar imot mye lading. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.