Microcefalus Startet 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2014 (redigert) Hei! I forbindelse med installasjon av baugmontert ankervinsj, må jeg støpe en kjettingbrønn. Altså fram med glassfiber og polyester. Problemet oppstår da jeg for tiden er nødt til å bo i båten, og senga mi er i forpiggen. Polyester lukter jo enormt sterkt (og giftig). Jeg kan sikkert sove en annen plass et par netter, men lukta pleier å sette seg en stund. Vet at lamineringsepoxy genererer mindre lukt, men dette koster enormt mye mer. Har tilgang på alskens vifteovner for å få god herding. Har også tilgang på en ozongenerator, som jo skal fjerne lukt(?). Noen her med tips eller erfaringer for å fjerne lukta? Redigert 8.Juli.2014 av Microcefalus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Det tar litt tid å bli kvitt lukta. Eg har ikkje hørt om noko snarvei for å bli kvitt det utanom å male over med 2k maling. Det bør du vente nokre dager med så avdamping frå herding får fred. Sov med den maska du støper med, de er ganske gode å ha på, og du er uansett sjanseløs å få dameselskap i den lukta Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tskjei Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Bruk en polyester med voks i så blir det litt mindre lukt. Reichhold produkter har en M før siste nummer. F.eks M700. Ellers er det bare å lufte godt under arbeid og under herdeprosess. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 (redigert) Ring Airsponge Norge. De har både væske og luktfjerningsbokser. Det tar det aller meste.Ble testet i våres på diesel i kjølsvinet på en båt, og det tok lukten. Redigert 9.Juli.2014 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NoWaK Svart 9.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 (redigert) Har også tilgang på en ozongenerator, som jo skal fjerne lukt(?).NB NB. Funker ikke ozon gen. ved å fjerne oksygenet slik at bakterier som lager lukt dør? Da bør du i hvert fall ikke oppholde deg i båten når den går, vet fra bil at den skal være lukket og spjeld stengt når en kjører ozon. Vi lot den gjerne stå over natta. Og sørge for å lufte godt når den har gjort jobben sin, så du får luft å puste i. ;-) Lukta av polyester sitter i noen dager, men er vel ikke skadelig når det har herdet skikkelig. Et par døgn som overnattings gjest bør holde. Redigert 9.Juli.2014 av NoWaK (see edit history) Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
Microcefalus Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2014 Takk for mange gode råd! Det tar litt tid å bli kvitt lukta. Eg har ikkje hørt om noko snarvei for å bli kvitt det utanom å male over med 2k maling. Det bør du vente nokre dager med så avdamping frå herding får fred. Sov med den maska du støper med, de er ganske gode å ha på, og du er uansett sjanseløs å få dameselskap i den lukta Tar til meg rådet ditt Sæbø! Damebesøket kommer til helgen, så da venter jeg med støpejobben til uka NB NB. Funker ikke ozon gen. ved å fjerne oksygenet slik at bakterier som lager lukt dør? Da bør du i hvert fall ikke oppholde deg i båten når den går Det er helt riktig. Tanken min med ozongenerator var at det kanskje hadde gått noe fortere å lufte inn ny oksygen kontra å lufte ut polyesterlukt. Men det er vel usikkert om ozongeneratoren i det hele tatt vil ha noen effekt på polyesterlukt? Dette er jo en kjemisk lukt, og ikke en lukt av bakterier som kan drepes med ozon? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.