mad Startet 16.April.2005 Del på Facebook Startet 16.April.2005 https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2771/bry.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2771/BRY2__3_.jpg Hei mine Båtvenner. Var i dag innom Maritim i Bærum og kjøpte en hovedbryter til oppussingsprosjektet mitt. (En butikk jeg for øvrig synes var veldig ryddig og bra!! –Skryt!) På baksiden av bryteren var det de tre vanlige tilkoblingene, Men i tillegg var det to små skruer. Den ene sto det feeder eller no sånt på , -den andre sto det ingenting. Noen sopm vet hvilken funksjon de to tilkoblingene har?? Det fulgte overhodet ingen informasjon med i pakken.? Hilsen Mad Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 16.April.2005 Del på Facebook Svart 16.April.2005 Kikka på sidene til Maritim men fant ikke noe tekniskt der. Det jeg antar er at det kan være er dynamobeskyttelse. En del av disse bryterne har det. Er ment å virke slik at du kobler magnetiseringsstrømmen via disse tilkoblingene på bryteren din, og skulle du ved ett uhell vri bryteren den til OFF mens motor går, kobles regulatoren ut for å unngå å ødelegge dynamo/regulator. Men som jeg sa innledningsvis; kjenner ikke denne bryteren og bare ANTAR! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 16.April.2005 Del på Facebook Svart 16.April.2005 Jeg syns forklaringen til Sigurd høres sannsynlig ut. Den enkleste måten for å finne ut hvordan bryteren virker, er å benytte et Ohm-meter og sjekke hvilke tilkoplingskontakter som har forbindelse med hverandre når bryteren står i forskjellige stillinger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hardball Svart 16.April.2005 Del på Facebook Svart 16.April.2005 (redigert) Det er nok slik att den Ene skruen er til dynamoen, slik att du kan velge batterier, samtidig som motoren er i drift. Uten denne så vil sannsynlig dynamoen ta kvelden, om det forandres på venderen. Men søk på nettet etter koblingsskjema til bryteren, du har vel typen og nummeret? NB!!! Påse att du har GOD kontakt på kabelskoene (press) og på skuene. Det er enorme effekter når du starter, den bryteren du har der er vel "bare på 230A". Vet ikke din batteristørrelse, men man bør ha endel å gå på. Redigert 16.April.2005 av Hardball (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 16.April.2005 Del på Facebook Svart 16.April.2005 Hei! Trodde i min enfoldighet at dette kunne tilkoples ampe'remeteret (shunt),men det er altså ikke??????? Har aldri gjort meg bruk av disse skruene, men har lurt jpå dette jeg også! Har ALDRI fått skade på dynamo,ved valg av batteri "under fart",men er klar over at det skjer hvis den settes til "AV" eller "0". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 16.April.2005 Del på Facebook Svart 16.April.2005 (redigert) Av alle hovedbryterene Maritim hadde, så valgte du den eneste at typen 1,2,Both,Off. 184 kroner, spissbelastning 230A Var det et lurt valg? Med alt som er skrevet om disse doble bryterene, brudd når man vrir mellom stillinger, brent diodebro i dynamo, dårlig kvalitet osv, så valgte du likevel denne. De to små skruene er nok ikke for dynamo inn. 50-60-70-80 A gjennom denne lille greia? Og hvis det faktisk er tilfelle? Spør deg selv hvorfor man må ha en slik ekstra skrue der? 1 skrue for hver av de 2 mulige batteribanker? Og hvis det er for å koble bare magnetiseringsstrømmen? Samme svar, bare veldig mye mer bryderi med tilkobling. Er svaret fordi du får brudd når du skifter stilling på bryteren? Hvilken annen grunn skulle det være? Dette er en hovedstrømbryter. Dens eneste oppgave er å bryte hovedstrømmen eller å lede den. Enkelt og greit. Du kunne f.eks. ha kjøpt deg 2 stk. av rimeligste BEP hovedstrømbryter. 149 kroner stykk. Brukes nå av mange båtbyggere originalt. Til sammenligning tåler denne 1250A spissbelastning mot dine 230. Videre tåler den 455A korte perioder og 275A kontinuerlig. Hvor mye tror du din bryter da tåler kontinuerlig når den bare tåler under en femtedel av spissbelastningen til sin BEP-kollega? Hvorfor lager BEP og andre produsenter bare enkle brytere i forskjellige størrelser, men ingen doble? Det kan vi jo spekulere litt i. Har du en baugpropell? En starter har du nå i alle fall? Lotus Redigert 16.April.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.