Jump to content

Ford 2704 ET - går varm

Haarek

Recommended Posts

Hei, typisk at det skjer noe i ferien og nå er det motoren.

Jeg ligger på ca 2100-2200 omdreinginger, oljetrykk (2,7) og tempratur (85) er som normalt. Etter ca 2 timerskjøring mistet jeg plutselig effekt og motoren koker. Jeg kjører på tomgang en periode og lar motoren kjøle seg. Sjekker vannmengden og sjøvannsfilteret. Etterfyller noen få desiliter med vann, filter ok. Etter en stund forsøker jeg å øke turtall igjen, men motoren mister effekt igjen når jeg kommer opp i ca 2000 omdreininger. Jeg går en 30 minuter på rolig turtall og øker litt etter litt. Kommer opp i 2000 omdreininger og motoren holder seg der en stund, før det samme skjer igjen, effekttap og koking.

Tenkte å ta meg en tur under båten for å se om noe har stoppet igjen kjølevannsinntaket. Er det noen som kan ha en ide hva som kan være årsaken til dette?

Redigert av Haarek (see edit history)

Det kan vera føljande ting:

1. tett kjølevassinntak - lite truleg

2. Impeller - Sæbø kan ha rett der.

3. kjølar - på desse motorane (eg har to av desse i Westcraften min) er så gode og kjøler så bra at om eg går ned på 1100 o/m så går kjølevasstemp ned i 40-60 gr. det er eit godt signal på om dei byrjar å tette seg, om motoren går tidleg opp i temp.

4. topp pakning - Då vil du få utblåsing og trykk i kjølevassbeholdaren.

5. topppakning - trykk i botnpanna og kjølevatn havnar i oljen (grå farge på oljen på peilepinnen)

Dette er litt grovt litt forskjellige signal på kva som kan vera gale.

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Tusen takk for gode råd, Sæbø og M/B Nordheim. De settes stor pris på :-)

Ja, det er riktig, eksos kommer ut under vann, men så vidt jeg kunne se i går så var fargen som normalt, lys grå.

Impeller ser fortsatt ut som ny. Den har ikke gått lenge siden den ble byttet i mai. Men greit å sjekke uansett. Kjølevannsinntaket under båten var rent og fint.

Det er ikke trykk i kjølevannsbeholderen, men skal undersøke det med trykk i oljepåfylling lokket. Oljen på peilepinnen ser fin og ny ut. Det er ikke tegn til gråfarge på oljen, peilepinnen eller på undersiden av oljepåfyllinglokket på toppenlokket.

Når motoren er i gang, er lokkene til kjøleren som som går igjennom kjølevannsbeholderen kalde på begge sider. Det kan vel tyde på at gjennomstrømningen er bra, eller hva tror dere?

Jau det skulle ein då tru då er det eit punkt 6, og det er termostaten din som kan ha tatt kvelden og lage trøbbel kansje sjå litt på den om han opnar heilt. Prøve i ein kasserolle på ovnen.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Kunne ikke finne noe galt på impelleren, men den er nå byttet. Skulle det være slik du beskriver var tilfellet med Yanmar sine, Sæbø, så er det sikkert ikke så lett å oppdage uten godt verktøy.

Tør ikke å åpne for å sjekke termostat, før jeg kommer meg inn til fastlandet. Skulle jeg ikke få det tett eller en bolt knekker, så er det litt kjedelig siden det ikke bare er å ro denne saken inn til land igjen.

Kunne ikke finne noe galt på impelleren, men den er nå byttet. Skulle det være slik du beskriver var tilfellet med Yanmar sine, Sæbø, så er det sikkert ikke så lett å oppdage uten godt verktøy.

Tør ikke å åpne for å sjekke termostat, før jeg kommer meg inn til fastlandet. Skulle jeg ikke få det tett eller en bolt knekker, så er det litt kjedelig siden det ikke bare er å ro denne saken inn til land igjen.

Høyrest fornuftig ut, det finnest jau ei lov som seier at viss noko kan gå gale så gjer det som regel det :yesnod:

Livet i båt er jau ikkje så gale i 7-8 kn heller :thumbsup:

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Jo prøvetur ble det, men veldig sent. Var i havn i går kveld litt over ellve. Det gledelige er at jeg fant årsake til effekttapet under turen. Jeg oppdaget at jeg hadde en eksoslekkasje ut i motorrommet. Dette sammen med at det ble sølt litt olje på luftfilteret har medført at filteret har blitt tettet noe igjen. Når jeg kommer opp i hastighet mister motoren kraften pga luft mangel. Med luftfilteret avmontert oppnås full hastighet igjen uten problemer. Luftfilteret ble også byttet i mai.. Det ser egentlig ikke uut til å være så tett at jeg vil ha mistenkt at det skulle medføre dette. Mistenker at filteret i utgangspunktet er for lite. Filteret jeg benytter er Sport Air FIlters T17304-76-1.

Jeg har ikke fått undersøkt termostatenn enda, men har åpnet alle slangene, fra kjølevannsinntaket og stort sett hele veien igjennom kjølevannsløyfen og renset bort det jeg fant. Skal se om dette har effekt, før jeg tar tak i termostat jobben.

Jeg merket ikke noe trykk når jeg åpnet oljepåfyllingslokket på topplokket. Det blåser heller ikke ut av veivhusventilasjonen. Motoren er overhalt av proffesjonelt verksted for ca 250 timer siden, så den burde være tight og fin. Men greit å sjekke uansett.

Senere i dag blir det testing for å se om tiltakene har bidratt. I beste fall er problemet løst, men det er kanskje å håpe på for mye.

En god sommerdag til dere alle :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...