Haarek Startet 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2014 (redigert) Hei, typisk at det skjer noe i ferien og nå er det motoren. Jeg ligger på ca 2100-2200 omdreinginger, oljetrykk (2,7) og tempratur (85) er som normalt. Etter ca 2 timerskjøring mistet jeg plutselig effekt og motoren koker. Jeg kjører på tomgang en periode og lar motoren kjøle seg. Sjekker vannmengden og sjøvannsfilteret. Etterfyller noen få desiliter med vann, filter ok. Etter en stund forsøker jeg å øke turtall igjen, men motoren mister effekt igjen når jeg kommer opp i ca 2000 omdreininger. Jeg går en 30 minuter på rolig turtall og øker litt etter litt. Kommer opp i 2000 omdreininger og motoren holder seg der en stund, før det samme skjer igjen, effekttap og koking. Tenkte å ta meg en tur under båten for å se om noe har stoppet igjen kjølevannsinntaket. Er det noen som kan ha en ide hva som kan være årsaken til dette? Redigert 10.Juli.2014 av Haarek (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Ser farge på eksos ut slik den pleier ? Du har kanskje eksos ut under vannlinje så du ikkje kan sjå mengde vann som kjem ut der? Høres ut som impeller gjer dårlig jobb. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
M/B Nordheim Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 (redigert) Det kan vera føljande ting: 1. tett kjølevassinntak - lite truleg 2. Impeller - Sæbø kan ha rett der. 3. kjølar - på desse motorane (eg har to av desse i Westcraften min) er så gode og kjøler så bra at om eg går ned på 1100 o/m så går kjølevasstemp ned i 40-60 gr. det er eit godt signal på om dei byrjar å tette seg, om motoren går tidleg opp i temp. 4. topp pakning - Då vil du få utblåsing og trykk i kjølevassbeholdaren. 5. topppakning - trykk i botnpanna og kjølevatn havnar i oljen (grå farge på oljen på peilepinnen) Dette er litt grovt litt forskjellige signal på kva som kan vera gale. Redigert 10.Juli.2014 av M/B Nordheim (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Haarek Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 (redigert) Tusen takk for gode råd, Sæbø og M/B Nordheim. De settes stor pris på :-) Ja, det er riktig, eksos kommer ut under vann, men så vidt jeg kunne se i går så var fargen som normalt, lys grå. Impeller ser fortsatt ut som ny. Den har ikke gått lenge siden den ble byttet i mai. Men greit å sjekke uansett. Kjølevannsinntaket under båten var rent og fint. Det er ikke trykk i kjølevannsbeholderen, men skal undersøke det med trykk i oljepåfylling lokket. Oljen på peilepinnen ser fin og ny ut. Det er ikke tegn til gråfarge på oljen, peilepinnen eller på undersiden av oljepåfyllinglokket på toppenlokket. Når motoren er i gang, er lokkene til kjøleren som som går igjennom kjølevannsbeholderen kalde på begge sider. Det kan vel tyde på at gjennomstrømningen er bra, eller hva tror dere? Redigert 10.Juli.2014 av Haarek (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Yanmar har hatt impellere der gummien slapp fra bøssingen, dårlig vulkanisering. På høyere turtal stod gummien stille. Gikk ikkje an å sjå. Eg måtte ta ut impeller å finne eit passande verktøy å trø inni bøssingen for å låse den, og så vri gummidelen med hendene. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
M/B Nordheim Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Jau det skulle ein då tru då er det eit punkt 6, og det er termostaten din som kan ha tatt kvelden og lage trøbbel kansje sjå litt på den om han opnar heilt. Prøve i ein kasserolle på ovnen. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Haarek Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Det hadde jeg ikke tenkt på at gummien kan løsne. Har ny impeller i reserve, så jeg bytter til denne for å prøve. Skal skal sjekke termostaten. Hvis den ikke åpner er det best å kjøre uten, siden jeg ikke har noen i reserve? Sitér dette innlegget Link to post
Haarek Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 (redigert) Kunne ikke finne noe galt på impelleren, men den er nå byttet. Skulle det være slik du beskriver var tilfellet med Yanmar sine, Sæbø, så er det sikkert ikke så lett å oppdage uten godt verktøy. Tør ikke å åpne for å sjekke termostat, før jeg kommer meg inn til fastlandet. Skulle jeg ikke få det tett eller en bolt knekker, så er det litt kjedelig siden det ikke bare er å ro denne saken inn til land igjen. Redigert 10.Juli.2014 av Haarek (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 (redigert) Kunne ikke finne noe galt på impelleren, men den er nå byttet. Skulle det være slik du beskriver var tilfellet med Yanmar sine, Sæbø, så er det sikkert ikke så lett å oppdage uten godt verktøy. Tør ikke å åpne for å sjekke termostat, før jeg kommer meg inn til fastlandet. Skulle jeg ikke få det tett eller en bolt knekker, så er det litt kjedelig siden det ikke bare er å ro denne saken inn til land igjen. Høyrest fornuftig ut, det finnest jau ei lov som seier at viss noko kan gå gale så gjer det som regel det Livet i båt er jau ikkje så gale i 7-8 kn heller Redigert 10.Juli.2014 av M/B Nordheim (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Men ingen prøvetur i ettermidag ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Haarek Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Jo prøvetur ble det, men veldig sent. Var i havn i går kveld litt over ellve. Det gledelige er at jeg fant årsake til effekttapet under turen. Jeg oppdaget at jeg hadde en eksoslekkasje ut i motorrommet. Dette sammen med at det ble sølt litt olje på luftfilteret har medført at filteret har blitt tettet noe igjen. Når jeg kommer opp i hastighet mister motoren kraften pga luft mangel. Med luftfilteret avmontert oppnås full hastighet igjen uten problemer. Luftfilteret ble også byttet i mai.. Det ser egentlig ikke uut til å være så tett at jeg vil ha mistenkt at det skulle medføre dette. Mistenker at filteret i utgangspunktet er for lite. Filteret jeg benytter er Sport Air FIlters T17304-76-1. Jeg har ikke fått undersøkt termostatenn enda, men har åpnet alle slangene, fra kjølevannsinntaket og stort sett hele veien igjennom kjølevannsløyfen og renset bort det jeg fant. Skal se om dette har effekt, før jeg tar tak i termostat jobben. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Min tidligere 2704 hadde ikke luftfilter, bare et gitter. Det har alle andre jeg har sett også. Er det originalt luftfilter på din, altså? Sitér dette innlegget Link to post
Haarek Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Stemmer det, jeg hadde bare ett metall gitter jeg også. Men monterte dette selv for 3 år siden. Nå er den avmontert så får vi se om det blir større filter en gang senere eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Haarek Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Jeg merket ikke noe trykk når jeg åpnet oljepåfyllingslokket på topplokket. Det blåser heller ikke ut av veivhusventilasjonen. Motoren er overhalt av proffesjonelt verksted for ca 250 timer siden, så den burde være tight og fin. Men greit å sjekke uansett. Senere i dag blir det testing for å se om tiltakene har bidratt. I beste fall er problemet løst, men det er kanskje å håpe på for mye. En god sommerdag til dere alle :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Hadde også bare gitter på ein 2704 tidligere. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
M/B Nordheim Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Har bare gitter eg òg Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Mons Olav Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Ja gitter her og. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Arvor 20 Fish Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Kan ikke være særlig å ligge lenge på det gitteret....... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.