Jump to content

Ny (jet)motor i X-17, hva passer inn?

Lingefan

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å anskaffe et leketøy på sjøen og vurderte lenge ny Seadoo-vannscooter, men synes ikke reglene er gode nok for de og velger derfor å se på et alternativ.

Vurderer følgende to prosjektet:

1) Hydrolift X-17 med gammel motor. Rive ut motoren og sette inn F eks en Seadoo 265hk eller lignende -hva finnes og får man tak i seadoomotor eller lignende? Mercury jet 225 er kul, men gammel og bruker masse bens i forhold, så derfor er det moro med noe helt eget.

2) Gozzi 17 med vannjet. Vet det er solgt noen få slike som nye med samme motor som X-17. Er det mye mas å kaste ut en 1.7 diesel (selge på finn.no) og sette inn en jet av samme karakter som over?

Kjør debatt: krav er at jetmotoren må være størst mulig, altså minst 225hk, men helst 265 eller mer. Og den må ikke være tunet. Motoren bør ha garanti.

Er det ikke Rotax motorer i Seadoo?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Husk at seadoo motor krever massssssiv ombygging og glassfiberjobb, all garanti ryker også umiddelbart

husk også at skroget og designet har sine begrensninger, du får de med 175 av nyere type med efi.

Skal du bygge om, ha garanti, ha effekt er nok dette det beste. http://www.mercurymarine.com/engines/jets/optimax-sport-jet/ dvs 200hk optimax jet, den bruker lite, men 200hk og vannjet går aldri fort i 17 foter uansett.

vannscooter er vannscooter, båt er båt ;)

da er det bedre å handle en hydrolift t-17 eller ributgaven og dunke på stor v6'er e-tec

• 9 måneder senere...

Hoho! Den Jetlingen er bare så fet! Det ser ut til å gå bra i sjøen også. Skulle gjerne kjøpt den i tillegg, men har egentlig ikke plass og er avhengig av å kunne la den ligge uten tilsyn (selvlensing etc).

Et fantastisk morsomt leketøy og en god erstatning til vannscooter. Men den blir vel behandlet som vannscooter når den er under 4 meter? Uansett kan vel ikke politiet se at det er vannjet når den kjører vanlig :-)

Så nå er det X-17 med 200hk som gjelder. Båten er ikke innkjørt, men på 4400 rpm går den i meget pene 32 knop og slutter å sprette opp og ned, som den gjør i 22-30 knop. 

Den går også meget bra i sjøen om man treffer bølgene riktig.

Fantastisk lyd i sinna V6 totakt. Etter en periode med firetaktere har jeg nesten glemt hvor utrolig rått totaktslyd er. Vel, dvs, er en del totaktsmotorer fortsatt heldigvis, men færre og færre dessverre.

Blir gøy å få gitt full pinne når den er innkjørt og se hva den klarer i fart. Bør vel klare rundt 50!

Har 2008 mod båt og innmontert ny 2015 mod motor. Den lugger litt i gass og styring under maks sving, noen som har tips til hva det kan være? Er tross alt 2008 modell vaiere og sånt noe, så kan sikkert hjelpe å bytte de.

Alt i alt et peftekt leketøy for meg, som også fungerer som båt. Derfor er min gamle Coaster 16 med Yamaha F60 solgt. En meget god og linjelekker båt, men ikke noen lekebåt.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

• 3 uker senere...

Jeg har nå fått kjørt inn motoren og den gjør "bare" 45-46 knop. Skal vel gjøre 48-50? Noen sier 53. Kan man justere jetstrålen? Hvordan gjør man det?

Tips mottas med takk. Kan det være undervannshuset/jetpumpen det står på?

Noen som vet hvor mye bensintanken rommer på 2008 mod Stormway X-17?

Lingefan

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

36 knop med 175hk er dårlig ja.

Fatter eide deler av Hydrolift på slutten av 90-tallet så jeg har hatt flere slike. "sommerjobben" da var å kjøre så hardt at ting ble ødelagt - som da ble forsterket på neste års modell.

Dette er lenge siden, men jeg mener fast bestemt at vi nærmet oss 50 knop med 175hk.

Uansett en skikkelig kul båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...