Jump to content

Førstegangskjøper - Askeladden 605 eller AMT 185 HT - forslag?

bOFFE1968

Recommended Posts

Håper de lærde her på forumet kan hjelpe meg frem til en avgjørelse. Skal kjøpe meg båt nå i sommer og ser på flere alternativer. Bor litt sør/vest for Ålesund (Fosnavåg) og blir å ferdes i de ytre deler av nordvestlandet. Har sett på flere alternativer. Den mest aktuelle kandidaten er en 2004 modell Askeladden 605 Explorer. Motor er en Mariner Optimax 150. Gangtid ca 300 timer. Må betale kr. 270000 for båt uten henger. Noen som har synspunkter/erfariner med denne? Den andre kandidaten er en 2007 modell AMT 185HT med en Honda firetakter på 90 HK. Også denne koster 270000 men med hengerEr dette en bra båt?

Andre alternativer jeg har på hånden er Hansvik 18HT 2011 modell med henger. 50 hk firetakter med 10 timers gangtid. Vil koste meg 155000 med henger.

Eller så har vurderer jeg Flipper 630 OC/CC rundt 2000 modell med totaktere.

Nor-Dan 610(2001 modell) med 130 HK firetakter til 165000. Ellers så har jeg sett på Buster XL 2005 modell. Denne har vel et fortrinn når det gjelder å legge til på holmer og skjær? Også Askeladden 585 har vært i søkelyset. Kan til slutt opplyse at vi i hovedsak er to voksne og ett barn som skal på båttur, men av og til øker barneflokken til fire. Hadde vært fint med litt hjelp for å ta en riktig avgjørelse. Budsjettet er opp mot 170000.-

Redigert av bOFFE1968 (see edit history)

Har hatt Askeladden 605 i noen år (2007mod). Det er en grei nok båt, men har en del "mangler", noe dens etterfølger, C 62 Cruiser har fått som standard. ( Kalesjegarasje, større trinn opp til dekk, spyletoalett m/septik.osv). Syntes imidlertidig prisen du nevner var noe høy for en 04mod., som tross alt er 10 år gammel.Et annet minus med denne båten, slik jeg ser det, er 150hk motoren. Veldig sprek, men en forferdelig bråkebøtte av en motor, slitsomt i lengden å høre på motorduren i fra disse store Optimaxene, En 115 Optimax er betydelig stillere på lyden.

Enig med LM605, du bør unngå Optimax V6`ere (135 hk og 150 hk). Bråkebøtter.

Greie båter alle du nevner over. Men du bør kanskje tenke litt mer på bruken. Planlegger dere å overnatte noe særlig i båten? Hvor viktig er f.eks. toalett? Eller blir det mer øyhopping dere vil drive med i godt vær, der åpen båt med mulighet for å slikke sol er viktigst?

Skulle jeg hatt en daycruiser i denne størrelsen, ville jeg prøvd å finne en med selvlensende dekk. Utrolig praktisk ved fiske etc å bare kunne finne fram vannslangen og spyle i vei. Om det da kommer en regnskur ei natt du har glemt å få opp kalesjen, ordner det også seg selv. Mener Askeladden 605 er selvlensende (?), ellers har du også Skibsplast 605 som jeg synes er en praktisk og grei båt.

Heisann.

Har Askeladden Explorer 605 siden 2005. Denne er selvlensende, god og praktisk båt. Vi bor i Mandal, og bruker båten til dags- / kveldsturer, mest soling/bading og litt småfiske.

'Selvlensende' var et høyt prioritert ønske i vårt valg. (Må-krav dersom du skal fiske).

Vi vekta ellers en praktisk og romslig cockpit (mye større enn Bella/Flipper i samme størrelse), praktisk badestige, og det å slippe å stå på kne i sofaen for å hale anker / fiske fortøye.

Godt navn og trygge sjøegenskaper var også ett pluss.

Sjøegenskapene er som sagt trygge og gode, men ikke det skarpeste skroget i klassen. Båten har fyldig forskip, og veldig markant chine, som kjennes i solgangsbrisen.

Litt vanskelig å forklare, men den er litt hard i små bølger (solgangsbris) og du blir våt, men trygg og god trygg i store bølger. I solgangsbrisen er det ofte bedre å 'gi på litt' enn å sakke av.

Vår har 115hk 4T, som gir 32 knop max, Marsjer 22-28knop avhengig av mitt eget humør.

Litt treg å få i plan med 6 voksne ombord (hvorav 4 da gjerne sitter på aktertofta), ellers ok.

Motoren er for liten til å kjøre 'aktivt' på bølgene.

Kallesjegarasje er et savn, men kunne bøtet på dette med havnekallesje. Da hadde vi parkert kallesjen hjemme unntatt overnattingstur. Kallesje brukes likevel ikke når vi er på sjøen; Vi er mest ute i finvær, og er det dårlig vær har du ingen sikt med kallesjen oppe, og ender opp med å stå med hue opp gjennom kallesjen uansett.

Ville styrt unna 6cyl Optimax pga støy som nevnt over.

Anbefaler også å styre unna Hansvik 18. Disse er veldig flate under, og slår hardt i bølger (småkruset sjø)

Anbefaling er til syvende og sist avhengig av hva du skal bruke båten til, og hvilke egenskaper du vektlegger / prioriterer.

Det som passer oss på sørlandet, er ikke nødvendigvis optimalt på vestlandskysten.

Jeg anbefaler deg å skrive ned de egenskapene du er ute etter, og prioritere blandt dem, ellers er det lett å la seg blende av 'bling-ting' som ser fancy ut, men kan være veldig upraktisk.

Veldig viktig at badestigen kan betjenes fra sjøen, slik at det er en mulighet for å komme ombord igjen om/når du ramler i sjøen.

Henger ville jeg ikke valgt, om du ikke vet at du har bruk for den, eller har veldig god plass å gjøre av den når den ikke brukes. Vi leier lastebil til og fra vinteropplag, og dette koster i vårt tilfelle mindre enn å holde en henger.

Lykke til med valget.

Lurer litt på om det er en skrivefeil i åpningsinnlegget siden du nevner et budsjett på 170.000 og spør om båter som koster deg 270.000?

En AMT 2007 model til 270.000 høres i alle fall ut som en skriveleif?

Henger - har man plass til båt i egen hage/nærområde så anbefaler jeg det av egen erfaring. Sparer meg for tid og penger og jeg er uavhengig av andre. hengeren fungerer jo også utmerket for selv opplaget, men jeg jekker opp hengeren på bukker for å avlaste hjul/fjærer og lar bremsen være av.

Uansett valg av båt så vil det bli noen kompromisser så viktig å tenke gjennom hva den skal brukes til, hva du trenger og hva som er "kjekt å ha".

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

får jo en 09 AMT 20 foter som er mere i størrelse med Askeladden 605 for 220.000 Jeg har 585, modellen før 605, og synes det er en fin bruksbåt om du ikke skal på lange overnattingsturer. den har mye bedre trinn til fordekket og klappbenker bak som kan forvandles til en stor fiskeplass samt høyt fribord. Men det kommer helt an på bruken. Kjører du mye uten kalesje og vil sole deg i steden for å fiske så er vel 605 bedre. Kalesjegarasje trengs ikke i Trøndelag hehe. Ang motor så koemmer jeg aldrig til å kjøpe noe annet en 4-takter påhenger. Kunne gjerne tenkt meg AMT 20 med 150 Honda!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har i 10år vært eier av Skibsplast 605 og er fortsatt strålende fornøyd. Har flere ganger vurdert å bytte til en nyere båt, men finner ingen som har de gode løsningene som jeg setter pris på i Skibsplasten.

Synes disse båtene ser veldig praktiske og greie ut! Far til en venninne var møkklei sin gamle Draco med innenbordsmotor, og etter en større regning fikk han nok og kjøpte seg en 605 med DF 70. Motor nok i minste laget, men bra nok for ham og madammen.

Har motor også vært problemfri?

Jeg har hatt en 2004 Askeladden 605 med 115 hk 4 takts Mercury, som jeg solgte i fjor. God kvalitet, veldig bra planløsning for dagsturer og god i sjøen. Lav planingsterskel og kunne ligge i plan helt ned mot 13 knop. Behagelig marsjfart i kombinasjon med støy opplevde jeg å være 20/21 knop med den motoren, men som nevnt over går den pent i høyere fart også. Ville absolutt valgt 4 takter, en nabo hadde 135 Optimax, som jeg synes bråkte mye mer.

115 hk mener jeg er minimum på denne båten, jeg kunne nok tenkt meg større motor for høyere marsjfart. Ellers er erfaringene samsvarende med mange over. Fordi bredden på båten er beholdt langt fram for å få større cabin, er den litt utsatt for sjøsprøyt i motsjø. Bøyleløsningen til kalesjen ble stivet av i 2005 med en ekstra støtte ved vindskjermen. På modellen jeg hadde var innfestingen til kalesjebøylen litt svak når kalesjen var pakket og den sto som targabøyle. Bøylen vibrerte mye under gange og skruene som holdt den i vindskjermen løsnet jevnlig. Hvis den ikke ble etterstrammet ofte var det stor fare for at gjengene ble ødelagt.

AMT'en har jeg ikke erfaring med.

Hei.

Takk for alle tilbakemeldinger. Absolutt til hjelp og jeg leser et ganske entydig råd fra alle - styr unna en relativt eldre totakter. Sats på firetakter. I så måte er den Askeladden jeg har i kikkerten uaktuell.

AMT'en koster 170 000 og ikke 270 som Mouche korrekt antok. Virker som en fin båt, men har ikke den fleksible innredningen på dekk som Askeladden 605.

Skal sjekke ut Skibsplast 605. Kan være et alternativ hvis jeg har råd.

I hovedsak så vil båten bli brukt til å komme seg ut på holmer og skjær på en solfylt dag uten altfor mye vind. Maksimalt vil vi nok kanskje bli 2 voksne og 4 barn ombord. Det er ikke et krav om at det skal kunne overnattes ombord, men man bør absolutt kunne finne ly for vær og vind hvis det skulle blåse/regne. Og en evt kalesje skal være grei og kjapp å ta i bruk.

Mottar mer enn gjerne flere synspunkter, råd og vink.

Synes disse båtene ser veldig praktiske og greie ut! Far til en venninne var møkklei sin gamle Draco med innenbordsmotor, og etter en større regning fikk han nok og kjøpte seg en 605 med DF 70. Motor nok i minste laget, men bra nok for ham og madammen.

Har motor også vært problemfri?

Min Suzuki DF 115 har i de årene vært helt problemfri. Den går stille, nesten lydløst på lavt turtall. På høyt turtall bråker den noe, men den har en behagelig lyd. Den gir god fart, har GPS målt den til 37knop i ferskvann. Holder følge med flere daycruiser i denne størrelsen som kjører med 150hk!

2015 Mazda

2016 US Ford

Hei.

Takk for alle tilbakemeldinger. Absolutt til hjelp og jeg leser et ganske entydig råd fra alle - styr unna en relativt eldre totakter. Sats på firetakter. I så måte er den Askeladden jeg har i kikkerten uaktuell.

AMT'en koster 170 000 og ikke 270 som Mouche korrekt antok. Virker som en fin båt, men har ikke den fleksible innredningen på dekk som Askeladden 605.

I hovedsak så vil båten bli brukt til å komme seg ut på holmer og skjær på en solfylt dag uten altfor mye vind. Maksimalt vil vi nok kanskje bli 2 voksne og 4 barn ombord. Det er ikke et krav om at det skal kunne overnattes ombord, men man bør absolutt kunne finne ly for vær og vind hvis det skulle blåse/regne. Og en evt kalesje skal være grei og kjapp å ta i bruk.

Det jeg setter pris på med Skibsplasten er f.eks at du kan gå helt bak i båten langs ripa, dette er praktisk ved fiske og ved bading. Ellers er det smart med drenert fiskekasse. Eget rom for fiskestenger . Dollbord som er fint for barn som vil bevege seg litt ombord. Fine solplasser både forut og oppe på deksel over motor og lokk over fiskekasse (legger setepute her og ligger på den) Itillegg blir cockpiten lun med at den er smal ved forsetene. Førerplass er dyp å fin når du sitter og den fungerer også godt når du står, noe jeg ofte gjør.

2015 Mazda

2016 US Ford

Hei.

Takk for alle tilbakemeldinger. Absolutt til hjelp og jeg leser et ganske entydig råd fra alle - styr unna en relativt eldre totakter. Sats på firetakter.

Nei var ikke det som ble sagt, og optimax er heller ikke gammel totakter, men en meget moderne 2-takter med innsprøytning som kan måle seg med firtakter også i forbruk.

Imidlertid så bråker 135 og 150 hk utgaven (mens 115 hk optimax er mye bedre).

Når det var sagt, synes jeg at 115 hk firktakt bråkte mer enn jeg trodde, den også. (Har en 2004 605 Askeladden med 115 hk firktakt)

Prisen på den 10 år gamle 605 med optimax var jo helt hinsides dagens prisnivå.

Trekk fra 70.000... minst.

Sjekk forøvrig denne 605 med ordentlig motor, nemlig Mercury Verado 135 kompressor 4-takt http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49909669

Det er samme motor som Verado 200, hvilket vil si at du selv kan bestemme effekten hvis du ønsker mere, opp til 235 hk faktisk (ved hjelp av Lundins Marin i sverige).

Har flere venner med førstehåndskjennskap til hvor bra dette fungerer. Det blir ikke noe vesentlig økning i forbruk pr. nautisk mil heller om man begrenser gassbruken.

Godt mulig at den båtprisen også er høy men det følger med henger og motor er jo knapt innkjørt.

Fordelen med Honda 90 (2007 og nyere) er at den bruker nesten ikke bensin.

Denne ser jo imidlertid ut som et knallkjøp. Også den med Mercury Verado 135 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49543333

Nesten så jeg ble fristet selv. Henger med der også. Og den kan lett omprogrammeres til mye mere fart om ønskelig.

Dessuten er den jo i Ålesund.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takker nok en gang for alle synspunkter, råd og forslag. Glimrende med konkrete forslag til alternativer fra finn.no! Teerex - den første du linket blir for dyr, den andre kanskje innen rekkevidde. Nå drar jeg til Tyrkia en uke for å "tenke på saken" :diving::cool: . Mottar fortsatt mer enn gjerne forslag - gjerne konkrete alternativer på finn.no .

Hei.

Når det gjelder overnatting så har vi overnattet 2 voksne og 3 barn, 2 av barna lå på solsenga i Skibsplasten. Kalesjen til Skibsplasten får plass inn i cabinen, slik at du slipper å ha den liggende å slenge. Redigert av ADNOH (see edit history)

2015 Mazda

2016 US Ford

Har hatt en Uttern D55 med Mercury 115 Optimax. Var en helt grei båt, men hadde ikke kjøpt samme igjen.

"Soverommet" framme egner seg for mindre barn, redningsvester og klær. Ellers nokså kummerlig. Sjøegenskaper OK for størrelsen, uten å imponere så voldsomt. Pen båt, men temmlig enkle og relativt spinkle løsninger i innredningen.

Ville heller gått for en av de to andre du nevner over. Ikke minst fordi du da får en litt større / lengre båt, mtp sjøegenskaper i litt større sjø.

Takker nok en gang for alle synspunkter, råd og forslag. Glimrende med konkrete forslag til alternativer fra finn.no! Teerex - den første du linket blir for dyr, den andre kanskje innen rekkevidde. Nå drar jeg til Tyrkia en uke for å "tenke på saken" :diving::cool: . Mottar fortsatt mer enn gjerne forslag - gjerne konkrete alternativer på finn.no

Ja den første kostet jo det samme som den du nevnte, bare at den hadde bedre motor, henger osv.

Den andre er jo et kupp, kan ikke tenke meg at den blir liggende særlig lenge usolgt (men rart med bare små bilder).

Hadde jeg bodd i Ålesund hadde jeg nok sikret meg den på timen ;-)

Dette er jo bare helt tilfeldige funn jeg har gjort i en fei.

Hadde jeg vært i en kjøpssituasjon hadde jeg nok hatt full oversikt over kuppene nå mens "alle andre" er på ferie ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

• 2 uker senere...

27 år gammel bensin drevmotor.. hværsågod, da har du iallefall en hobby :-)

Kan ikke begripe at den i Ålesund ikke er solgt enda. Er markedet helt tørket opp ?

Hadde jeg sett den i juni hadde jeg nok slått til i en fei. Men uforutsette ting gjør at jeg ikke kan bytte båt i år dessverre.

En liten oppdatering: prøvekjørte i dag 605'ern med 150 optimax. Kan bare underskrive på det flere sa vedr støy - likte selve båttypen godt, men er ikke aktuell med en slik motor.

Avtalte prøvekjøring av Flipperen i Ålesund, men ble solgt før jeg kom meg så langt.

Jakten fortsetter og gode tips mottas fortsatt mer enn gjerne.

Plaskeladden 605 har heller ikke noe sportslig skrog for de som måtte ønske det.

Dessuten relativt mye sjøsprøyt pga. butt baugfasong.

Min 18-fots skjærgårdsjeep er mere behagelig i bølger enn 605'en.

At Flipperen i Ålesund er solgt kommer ikke som en bombe, bare rart den ikke ble solgt for lenge siden ;-)

Må ha vært et av årets kupp med den motoren og de mulighetene for effekt.

Det står en 2012 Flipper 630HT med Verado 150 til salgs i Harstad. Gått bare 25 timer. Prisen er antagelig ganske diskuterbar.

Den burde ha blitt min, men må dessverre prioritere et annet båtprosjekt tror jeg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...