Jump to content

Førstegangskjøper - Askeladden 605 eller AMT 185 HT - forslag?

bOFFE1968

Recommended Posts

Undermotorisert ? JA

Noe gammel motor ? JA

Han oppgir fart på fartsmåler, og de viser alltid for mye er min erfaring.

Prisen er jo relativt høy sammenlignet med de kuppene som jevnlig dukker opp, når man tar alder og motor i betraktning.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Seg selv nærmest :smiley: men jeg har også kikket i 2-3 år før jeg handlet.... kona sånn lett sprø av hvor lang tid det tok. Prøvde sikkert7-8 båter alt fra wester 18 fot, til skibsplast 605, askeladden 605, nordkapp, mfl og endte opp med å kjøpe en yamarin 59 ht, og har brukt den hele denne sesongen og er svært fornøyd.

Var å prøvde flere med cabin foran, men ble for meg kun til bruk for redningsvester og de minste.... HTen har god plass foran og har sitteplass til 2 voksne og to barn foran styrekonsoll. Det er veldig greit til å spise mm. Den er også bra da benken bak legges enkelt ned og blir en dobbel solseng....Den har luke i vindskjerm så du kommer lett ut og inn til dekk. Yamaha 115 hk passer båten veldig bra. fint med tube og vannski med full båt..... PS min er ikke til salgs, men ser det ligger en annen på netthttp://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50014008&searchclickthrough=true.

Lykke til, det er jo en skikkelig artig prosess med handel.......

Prøv forskjellige og tenk på hva du skal bruke båten til.

Smak og behag og avhengig av bruk selvfølgelig, men kan ikke skjønne hvorfor man ikke heller går for en bowrider hvor fokuset er på uteplass, lette å komme ombord/i land, flere plasser å fiske fra, enklere å sette garn, drive vannsport osv enn en båt med hardtop. Siste årene har vel alle produsentene kommet med denne typen båter som har vært vanlig i f.eks USA i et par generasjoner allerede, og trolig ikke uten grunn. Har selv gått fra skjærgårdsjeep til bowrider og ser denne typen som det beste kompromisset.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takker for alle tilbakemeldinger så langt. Det skal jaggu ikke være enkelt dette, men både håper og tror at jeg innen en par uker har fått landet en deal. Bør i havgapet sør for Ålesund og vil gjerne bruke båten selv om det ikke er blikkstille vann og steiksol. I mitt hode betyr det båt med enten hardtop eller kabin - hvis det skal være en DC må det være en kalesjeløsning som er lett å ta opp og ned, helt med "garasje" for kalesjen. Dette kombinert med et budsjett som maksimalt strekker seg til 170 000 begrenser selvfølgelig utvalget en god del - spesielt nyere båter med nyere motorer blir fort litt for kostbar. Skulle gjerne hatt 50-100000 ekstra å rutte med.

Dette er også første båten og kanskje erfarer jeg at det jeg trodde var behovet ikke stemmer helt med virkeligheten. Da vil jeg helst ha en båt som er lett å kvitte seg med og som gir penga tilbake.

Som sagt - det er jaggu ikke enkelt dette her, men setter stor pris på alle som tar seg tid til å dele på sine synspunkter og erfaringer.

Drar til Bergen i morgen og blir der i alle fall en uke. Kanskje noen som kan tipse meg om et båtkupp i området?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...