Jump to content

Sparkling/pussing/maling av hull/hakk i plast/glassfiberbåt

E_S

Recommended Posts

Hei!

Har overtatt en Gromling 15 fra en eller annen gang på 80-tallet som har stått og forfalt i mange år hos forrige eier.

Har begynt å fikse den opp nå, og har tatt en grundig vask og rengjøring. Har også tatt av noen pillråtne, mugne puter som var skrudd på "dashen" og sidene.

Skroget er ganske fint og helt, men oppi båten på sidene er det mange skruehull etter de putene som var skrudd fast. Gulvet er også stygt med hull etter flere seter som har vært der opp gjennom årene + diverse merker/små hakk.

Hva bør jeg bruke til å sparkle dette, og hvilken type maling/produkt bør brukes til slutt? Tenkte bare å ha det helt plain hvitt. Det er for slitent til at det lar seg vaske helt 100% igjen. En fordel at det er slitesterkt (tåler å tråkkes på med sko) og holder seg pent.

I tillegg en greie til: Bak ved motoren (50 hk Evinrude fra 1994) er det sprekker på begge sider av der motoren er skrudd fast. Hva bør jeg gjøre med dette? Noen har kladdet på noe silikon, men det er vel ikke helt optimalt.. Se bilde! :)

bilde

Jeg har brukt Jotun Epoxy Repair og Hempel Epoxy Filler på arbeid på undervannsskroget i år. Spesielt Jotuns var veldig fin å jobbe med. Vil absolutt anbefale epoxysparkel, siden det er vanntett, i motsetning til glassfibersparkel

Anbefaler ikke å bruke maling, Jotun har en topcoat som sikkert er fin til slikt, men den lille flikkinga jeg har gjort sjøl på båten min brukte jeg gelcoat med riktig farge fra produsenten. Akkurat det å finne riktig farge kan gjerne være ei lita nøtt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...