blackdev Startet 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2014 Kjøpte tidligere i år en Scand Dynamic med 1999 mod Volvo Penta KAD32, første serien, merket at den ikke kom skikkelig på mellomturtall og når jeg tar av motorluka og kjører den på turtall uten drevet innkoblet så hører jeg at en eller flere reimer hyler skikkelig når kompressor slår inn, samtidig som turteller, muligens ikke turtallet, men turteller dropper. Det fulgte med ett sett med reimer, prøvde å bytte kompressorreima uten at det hjalp, plukka så av samtlige reimer, det viste seg da at reservereimene var brukte, bytta om på strammehjulet til kompressorreima og sirkulasjonsreima, ikke noe hjelper, men det jeg ser er at jeg ikke får strammet sirkulasjonsreima skikkelig, selv om jeg strammer så strammehjulet glipper over så blir den ikke skikkelig stram. Min teori er at denne påvirker både generator og kompressor slik at alt blir bare tull, kan nevne at når jeg kjørte i ca 4 min på full guffe her om dagen da det jo var ca 30' i lufta, så fikk jeg varsel om høy motortemp selv om alle filtre og annet er gullende rene, dette kan jo også tilsi at sirkulasjonspumpa lider under denne muligens slurende reima? Røret opp til sjøvannsfilteret var helt dekt av ett tykt lag med gummistøv fra en av reimene, det jeg funderer på nå er å bestille alle fire reimene og to nye strammehjul, da må det da bli bra? Kompressor sviver fint og olja er fin, når jeg koblet bort kompressorreima så sveiv motor lett og fint gjennom hele registret uten sluring fra reimene, men fikk ikke mere enn 1900 rpm da jeg testet med drevet innkoblet, dette er jo pga elektrisk innkobling av kompressor, har foreløpig ikke funnet stikker som kobler bort magnetinnslaget på kompressor, fjerner jeg den kabelen så kan jeg visst kjøre med kun turbo? Hva mener dere om dette problemet mitt? Kan dere anbefale en VP forhandler som har peil, som har delene på lager og som sender de raskt uten å prise seg ut av markedet? Ser noen anbefaler Havøysund slipp, dessverre er de fleste trådene om dette emnet med tips om forhandlere av litt eldre dato :-) Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Høres ut som du gjør og tenker riktig i forholdt til mitt inntrykk av feilbeskrivelse Volvoverksted må andre hjelpe med Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Captain Chaos Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Rekkefølge på stramming av reimene er av stor betydning. Det samme er hvilket moment du strammer med. Både rekkefølge og korrekt moment står i manualen. Start med nye reimer og strammehjul. Hos meg var begge strammehjulene dårlige uten at jeg kunne se dette i drift. MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
blackdev Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 (redigert) Takk for svar begge to, godt at man har gjort noe riktig, det pussige er at det virker som om at både den "nye" reserve sirkulasjonsreima og den som sitter der fra før er noen mm for lange, siden jeg ikke får strammet nok selv ved ombytte av strammehjul, men det kan jo være at begge hjula er defekte som du sier Chaos, det pussige da er at jeg fint får strammet kompressorreima med samme strammehjul, jeg har en KAD32 av den første serien, uten moment på strammehjula, bruker to 8mm sekskantnøkler for å stramme. Jaja, får starte med å bytte alt, men trenger fortsatt tips om en Volvo Penta leverandør som leverer riktig og kjapt? Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg enkelt kobler vekk kompressoren elektrisk slik at jeg får benyttet båten med kun turbo? Ser at ledningen forsvinner inn og under bak kompressor, det blir vel mye jobb å demontere for å komme til bak der, er kompressor merket spesielt oppe i den sorte koblingsboksen hvor automatsikringen sitter? Ser det er en plastskrue på den boksen, det må jo bety at den kan åpnes Redigert 11.Juli.2014 av blackdev (see edit history) Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
kalle_08 Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Hei. Kanskje denne tråden kan hjelpe? https://baatplassen.no/i/topic/103243-kamd43p-hvor-lenge-kan-jeg-kjoere-med-kompressor-innkoplet/?fromsearch=1 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.