Jump to content

Priser på lampeolje

Maika

Recommended Posts

Jeg har en Wallas koketopp og ett Wallas varmeapparat. Førstnevne skal kunne gå på både diesel og lampeolje, sistnevnte på lampeolje. Jeg har til nå mest kjørt begge på lampeolje, da diesel soter mer.

Jeg kjøpte lampeolje nå på Biltema til 39,- literen, men syns dette var litt dyrt. Når jeg så sjekket litt rundt, så lå literen på 65,- (Coop Estra, Esso) og 49,- (Shell), mens jeg fant 4 liter til 149,- (Shell).

Er lampeolje blitt så dyrt?

Lampeolje er faktisk et ganske unikt produkt, som er er laget for å brenne på veke uten å sote, derav lampeolje. Det er noe helt annet enn lampeparafin. Sistnevnte går fint på parafinlamper og petromax.

Jeg trodde ikke helt på innholdet i lampeolje som det stod på laqppen så jeg tok en analyse av innholdet.

Det var en overraskelse, det er faktisk utelukkende n-alkaner i produktet jeg analyserte. Å skille n-alkaner fra resten i et parafinkutt er nesten magisk, men det finnes en lur prosess som gjør det økonomisk mulig.

Så desverre er lampeolje dyrt,

Ole

Ole
S/Y Algol

Guest Avmønstret#

Som nevnt før har jeg fyrt parafinvarmere og lamper med billig tennvæske i flere år både på hytta og i båt. Min erfaring tilsier mindre lukt og sot enn alle lampe osv varianter jeg har prøvd.

Ryktene sier at tennvæske har med mat å gjøre og derfor har strengere krav til renhet. Noe som jo er logisk egentlig...

De jeg har er 95DU og 1300, mulig jeg har brukt feil hele tiden...?

Ja, jeg tror du gjør lurt i å bytte. Jeg har 95D selv, som også kan gå på diesel, men i følge Rune Akerø/Wallas Service (mail rune@akero.no ) så er det best med Fritidsparafin. (Kemetyl eller Blåtind. Statoil selger den som Caming Parafin, ny av året, 179,- for 4 liter)

Jeg kjenner ikke 1300'en din.. men det gjør sikkert Rune.

Kemetyl, 129,- https://butikk.felleskjopet.no/Produktkatalog/fritidsparafin-regulaer-4-ltr-50253065

Redigert av Worry II (see edit history)

Europris har til kr 39.-/l. Synes også det er dyrt nok men foretrekker lukten av den i 30kW fyren i garasjen i forhold til diesel (i alle fall hvis jeg skal være i garasjen mens det er varmt).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

For å si det enkelt: Lampeolje = FY! Har god lysverdi, men dårlig varmeverdi. Soter og kokser i brenneren og gir etterhvert dårlige varme/effekt.

Og kort sagt: Alle Wallas apparater brenner best på Fritidsparafin etter mine erfaringer.

Har alltid anbefalt Fritidsparafin til ALLE Wallas-produktene, og de som har fulgt dette rådet har skjeldent eller aldri problemer med soting og koksing.

Wallas diesel apparatene er konstruert for diesel, men brenner renere og bedre med Fritidsparafin. Diesel apparatene kan også fyres med vanlig fyringsolje og Jetfuel (A-1).

Når det gjelder priser og tilgang til Fritidsparafin viser jeg gjerne til Felleskjøpet som har 4 ltr til kr 129,- over hele landet.

Svært mange båtutstyrssjapper rundt omkring i landet er også forhandlere for flak.no (en av de største grossistene i landet), og de har også Fritidsparafin til kr 129,- for 4 ltr. Produkt og forhandlerliste finnes her: http://flak.no/search?q=parafin&search=S%F8k

Var et lite prishopp for 3-4 år siden på Fritidsparafin, men det har nå flatet seg ut. Når jeg begynte med Wallas for grovt regnet 30 år siden var prisen kr 49,- for 5 ltr (mener jeg å huske)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Måtte ta en kikk i kjelleren, lett å blingse i begrepene. Det jeg handlet på Europris var Kemetyl Varmeolje/Fyringsolje men mener prisen var omlag det samme som lampeolje.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Som den gode sunnmøringen jeg er, så kastes ingenting :giggle:

Om du bruker varmer/koker en del, så kan du godt bruke lampeoljen og etterfylle med fritidsparafin. Vil bare tenne og brenne bedre med tiden. Beste er selvsagt at du skifter ut så snart du får anledning.

Wallas 95D bruker ca 170 ml/t på full effekt, og Wallas 1300 bruker ca 125 ml/t. Så kan du regne litt på det.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...