tommyola Startet 11.Juli.2014 Del på Facebook Startet 11.Juli.2014 Trenger litt hjelp her. Har byttet motor i min Viknes 770, den gamle 88 hk yanmaren er erstattet av en Isuzu 120 hk. Den gamle motoren gikk med en 18 x18 Micado propell. Ved testkjøring av ny motor med girutveksling 1-2.06 og propell 18x18 gjør jeg 16 knop på fult pådrag 3150 omd, motoren er oppgitt til 3600 omd på fult turtall. Motoren gir i fri 3900 omd. Har i dag testet ny propell sleipner s8 18 x 16, denne ga 16 knop på 3300 og jeg mangler forsatt 300 omd på det motoren skal ha på fult. Det er ikke plass til større diameter på propell da denne motor og gear gjorde at hylsen måtte løftes 2,5 scentimeter opp fra normal instalasjon. Noen som har gode råd,? Vil en 5 bladers propell være veien å gå ? Sitér dette innlegget Link to post
jossjur Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Hei, du kan jo bytte til en med litt mindre vridning. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Tja, tydeligvis har du for tung propell med ny installasjon. Ta kontakt med leverandør av propeller, enten michigan ingeniørselskapet progress, eller maritim som jeg tror leverer både Mikado og andre fabrikat, så hjelper de deg med korrekt beregning etter hvilken propellmodell du velger. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 En mye brukt tommelfinger regel er at du øker turtallet ca 200 omdr. ved å gå ned en tomme på størelsen på propellen og 100 omdr. ved å senke stigningen. Atlså burde du få riktig turtall med en 17X15 S8 Dette har vist seg å fungere ganske bra når vi har prøvet en båt med en propell og byttet da opp eller ned på stigning for å få riktig turtall. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
tommyola Svart 12.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Tenker at å øke turtallet med å gå ned på stigningen vil være kurant, men det hadde vert kjekt om de siste 400 omd kunne brukes til å gi noen ekstra knop også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.