Jump to content

Totalhavari på CMD -150-5 TDI


rogeri

Recommended Posts

Traff en ulykkelig kar i havna her om dagen som for ham var en uforklarlig hendelse på sin marinemotor av typen

CMD -150-5 TDI produsert av VW 2008 mod.Turen til bestemmelsesstedet på. ca 1,5 time, hadde forløpt helt normalt uten problemer. Motoren var som ny og har kun 300 timer på telleren. Nettop hatt oljeservice hos autorisert firma. Underveis på hjemturen ble det bomm stopp.

Og som han sa "det virket som en eksplosjon i motorrommet". Via mobil fikk han kalt opp RS som tauet ham til land.

Etter inspeksjon av motor viser det seg at det verst tenkelige hadde skjedd. Veiv staken ,den forreste, hadde kommet gjennom blokken og all smøreoljen lå følgelig i kjølsvinet. Ingen forutgående alarm for tap av oljetrykk, høy temperatur eller annet varsel som tilsa at dette kunne skje. Dette er en moderne 5 sylindret common-rail motor, med elektroniske sensorer for det fleste uforutsette hendelser.

Etter som dette er en VW basert motor, vil jeg tro at en ny ribbet basis motor av samme merke vil bli det rimeligste alternativet for å "få båten operativ" igjen.

Det hører med til historien at alt av fabrikkgaranti er utgått, men personlig mener jeg at importøren har et rimelig ansvar

i forhold til "forventet levetid av produktet".

Noen av dere juss eller motorkyndige som har tips eller råd omkring dette?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...