Jump to content

Er kryssfiner med glassfiber utpå holdbart?

Andreas Isaksen

Recommended Posts

Brukes polyester kan vanninntrengning forekomme, med råte som resultat. Vel og merke over tid, gjøres jobben skikkelig kan det holde i mange år. Det finnes nok av eksempler på båtprodusenter som baker inn kryssfiner med godt resultat. Brukes epoksy unngås vanninntrengning bedre og resultatet blir mer holdbart (så lenge kryssfineren er tørr i utgangspunktet). I tillegg hefter epoksyen bedre til tre enn polyesteren, men koster desto mer.

Når det gjelder kryssfiner finnes mange kvaliteter. Så og si alle bruker en form for fukt-/vannbestandig lim, men selve vannbestandigheten totalt sett varierer etter kvaliteten. Den billigste kryssfineren du finner på Monter, Byggmakker og lignende kan brukes så lenge den bakes helt inn, men vær obs på at denne som regel er noe fuktig, alt etter hvordan den har blitt lagret. Skal du ha bedre kvalitet på platene må du nok handle hos mer spesialiserte forhandlere, som f.eks. Oslo Tre og Finer eller Finer og Treimport AS på Sola (kjenner ikke til forhandlere nordpå dessverre).

Andreas Isaksen skrev On 12.7.2014 at 16.59:

Okey takker for svar, skal prøve med epoxy :) Men hvis det er plastet med polyester fra før, går det da ant å plaste videre med epoxy ?

Har ikke allverdens erfaring med polyester, men vil tro det skulle gå greit å støpe over med epoksy. Bare mattslip overflate godt først, sånn at det er god vedheft.

Det spiller egen liten rolle hva kjernematerialet, så lenge det ikke kommer vann inn.

Noen båtprodusenter bruker kryssfiner, andre balsa, mens mange bruker divinycell eller lignende produkter, til syvende og sist spiller det liten rolle for holdbarheten, alt holder så lenge det holdes tørt.

Epoxy fester normalt på alt, altså både på gammel polyester, epoxy osv. mens polyester kan være litt vanskeligere å få til feste på gammel epoxy.

Skal man få noe som helst til å feste så fordrer det selvfølgelig at flatene er rene for silikon, oljer osv, og at de gjerne er grovslipt noe for å få litt riper som lager bedre feste.

Det er bare det at når du bruker kryssfiner tar du med deg vannet inn. Bruker du Divinycell e.l. tar du med null vann inn.

For at kryssfineren skal være brukendes må den være "kiln quality" 3-4% fuktighet.

Problemet er da at den er så sprø at den ikke tåler noe som helst. Derfor kompromisser man med 6-14%. Da har den nok styrke til strukturer.

Kryssfineren du kjøper i de åpne skura på Monter, Maxbo osv ligger på 18-20%. Og da kommer råten.

Tja. Har en en tørr kryssfiner- / trefiberplate av god kvalitet og støper denne inn i glassfiber slik at vann ikke kan trenge inn utenfra, vil det jo holde i mange, mange år. Er jo tross alt dette som har blitt gjort i norske glassfiberbåter siden 60- tallet... Er jo ikke nødvendig å gjøre gammelt godt håndtverk om til ren vitenskap heller.

Bøljan skrev On 12.7.2014 at 19.41:

Sant nok det Søringen!En tørr god finerplate holder sikkert i 20-30 år. Men bruker en Divinycell eller lignende så vi det holde like lenge som resten av båten. Der er forskjellen.

Den må du forklare nærmere?

Dersom kryssfiner som kjernemateriale er helt tett, og det ikke kommer vann til, så vil det jo holde evig, treverk forsvinner ikke eller svekkes ikke med mindre det råtner bort, og styrken ligger uansett ikke kjernematerialet men avstanden mellom laminatene.

Divinycell som blir fuktig råtner akkurat like fint som kryssfiner, ingenting holder evig dersom det kommer fukt inn.

Redigert av adeneo (see edit history)

Dette er da ikke noe problem, det er anbefalt en fuktighet på mellom 6 og 14% i kryssfiner som brukes på denne måten, treverk som har null fuktighet skal du slite med å finne, og det vil strengt tatt ikke være brukenes.

Det er brukt treplater som kjernematerialet i over et halvt århundre uten at det opprinnelige fuktinnholdet i platene har ført til problemer, og det brukes også i dag i en rekke båter.

British Standard 1088, som er den standarden blant annet Lloyds forholder seg til, sier altså 6-14% fuktighet ved levering fra fabrikk, og de aller fleste produsenter forholder seg til de samme tallene ettersom det er helt standard for kryssfiner.

Hvor i alle dager har du det fra at et slikt fuktinnhold vil være problematisk ?

Mulligan skrev On 13.7.2014 at 11.49:

Tja, kanskje du kan opplyse hvor du får kryssfiner med 0% fukt?

Men jøss da! En bruker jo kryssfiner som undertak over det ganske land, også i kalde bygg (uisolerte). Blir jo utsatt for fukt- og temperatursvingninger kontinuerlig, men råtner jo ikke for det. Er jo først når utsettes for direkte kontakt med vann over tid det blir et problem.

Hvis en normalt tørr og fin kryssfinerplate forsegles med glassfiber og epoksy holder dette i mange tiår. Neste generasjon båteiere må jo også ha noe å putle med :giggle: Trenger jo ikke holde til dommedag. :eek:

Det skal bare et lite hakk eller annen skade til før beskyttelsen er punktert og lekkasjen er et faktum. Jeg vil nå heller bygge slik at en eventuell fukt/vanninntrengning ikke skaper problemer.

Det vises til at produsenter har gjort det slik i alle år, men jeg har måttet fjerne innergulvet i en båt jeg hadde tidligere, og bygge det opp på nytt pga. vanninntrengning..

Medusa skrev On 13.7.2014 at 13.40:

Det skal bare et lite hakk eller annen skade til før beskyttelsen er punktert og lekkasjen er et faktum. Jeg vil nå heller bygge slik at en eventuell fukt/vanninntrengning ikke skaper problemer.

Og hva får deg til å tro at det ikke blir problemer med skumkjerne, produkter som Divinycell osv. råtner også dersom de blir utsatt for vann i lengre perioder, det tar bare litt lengre tid enn med treverk.

Det er på tide å gå tilbake å lese denne snart 20 år gamle artikkelen -> http://www.yachtsurvey.com/core_materials.htm

adeneo skrev On 13.7.2014 at 14.39:

Og hva får deg til å tro at det ikke blir problemer med skumkjerne, produkter som Divinycell osv. råtner også dersom de blir utsatt for vann i lengre perioder, det tar bare litt lengre tid enn med treverk.

Jeg har ikke anbefalt de produktene du viser til. Trådstarter spør om kryssfiner innbakt i glassfiber er holdbart, og da svarte jeg han tidlig i tråden at jeg i flere tilfeller hadde brukt forskalingsplater da disse er utrolig holdbar. Intet varer evig, heller ikke polyester hvis man skal bruke store perspektiv...

Medusa skrev On 13.7.2014 at 16.48:

Jeg har ikke anbefalt de produktene du viser til.

Okay, du skrev at du heller ville bygge slik "at en eventuell fukt/vanninntrengning ikke skaper problemer", og jeg forsto det slik at du da snakket om skumkjerner.

Det er normalt enten treverk eller skum som brukes som kjernemateriale, og jeg regnet med at du tenkte på alternativet til treverk, og ikke en annen type treverk-

Det spiller vel uansett ingen rolle, kommer det vann inn så finnes det ingen mirakelkur, med mindre man ikke har kjerne, og forskalingsplater er vel i de fleste tilfeller ikke et reelt alternativ med tanke på vekt.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...