Jump to content

Bland bunnstoff farger til riktig farge.


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Da fikk jeg min Sea Jet 033 i hus, bestilte marineblå. Grøss og gru den er jo signalblå. :eek:

 

På min Yamarin så er bunnstoff påført båten ved Importør og her har de påført en farge som tilsvarer den blå fargen til Yamarin. Når jeg begynte å påføre den marineblå fargen så syntes jeg ikke dette ble noe fint, rett og slett fargen passest ikke til båt.

 

Hva gjør jeg?

 

Kan jeg bland litt svart i den blå for å eventuelt "brekke" den eller er det beste å bytte den til sort?

 

Hva mener dere, kan jeg bland farger? :blush:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei

Da fikk jeg min Sea Jet 033 i hus, bestilte marineblå. Grøss og gru den er jo signalblå. :eek:

 

På min Yamarin så er bunnstoff påført båten ved Importør og her har de påført en farge som tilsvarer den blå fargen til Yamarin. Når jeg begynte å påføre den marineblå fargen så syntes jeg ikke dette ble noe fint, rett og slett fargen passest ikke til båt.

 

Hva gjør jeg?

 

Kan jeg bland litt svart i den blå for å eventuelt "brekke" den eller er det beste å bytte den til sort?

 

Hva mener dere, kan jeg bland farger? :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det så farlig da? Bunnstoffargen vises jo ikke uansett!

 

M/B gamla

Link to post
Share on other sites

Ja du har rett thor at fargen tilsvarer kalesjeblå, jeg trudde marineblå tilsvarte mørkeblå nesten sort.

 

Ble bare så overrasket.

 

Trur også at fargen blir mørkere når den kommer i vannet, men det som stikker over blir fortsatt lys.

 

Men det må jo gå an å blande litt sort i den blå slik at den blir mørkeblå (Yamarin blå)?

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Trur også at fargen blir mørkere når den kommer i vannet, men det som stikker over blir fortsatt lys.

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det som er over vann vil som oftes bli enda mørkere pga. all skiten som fester seg + sol lys..

 

Mener å huske at det sto noe på Hempelboksen om at etter tre uker ville fargen endre seg..

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei

Da fikk jeg min Sea Jet 033 i hus

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke bekymret meg så mye om fargen (bruker hvit på nåværende skute), men jeg ville skiftet fra Shogun 033 til Emperor 034 (som visstnok skal være helt kollofenomenalt bra!) v/neste anledning.

 

Forøvrig synes jeg Hempels mørke blåfarge er den aller peneste, men jeg hadde ikke giddet å betale skjorta av den grunn.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg bland litt svart i den blå for å eventuelt "brekke" den eller er det beste å bytte den til sort?

Hva mener dere, kan jeg bland farger? :blush:

Sikkert ikke noen stor risiko å prøve dette. Du kan jo prøve deg fram med å blande inn litt svart i det marineblå, male på en trefjøl og se hvordan fargen endrer seg. Så ser du om fargen endrer seg slik du ønsker, eller om den bare blir "skittenblå" og mindre pen, det ser du ikke før du har prøvd...

 

Bruker du målebeger så kan du kontrollere nøyaktig hvor mange deler svart som trengs for å få den mørkheten du vil ha. Så lenge bunnstoffet er av samme type skulle ikke det være noe problem å blande? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver først og fremst å bytte spannet til svart, dersom de ikke aksepterer det så prøver jeg å blande inn svart så får det briste og bære hvordan det blir til slutt. Uansett så syntes jeg ikke denne lyseblå fargen passet min båt.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har ikke bekymret meg så mye om fargen (bruker hvit på nåværende skute), men jeg ville skiftet fra Shogun 033 til Emperor 034 (som visstnok skal være helt kollofenomenalt bra!) v/neste anledning.

 

Forøvrig synes jeg Hempels mørke blåfarge er den aller peneste, men jeg hadde ikke giddet å betale skjorta av den grunn.

<{POST_SNAPBACK}>

Var ikke det slik at Emperor 034 er det samme som 033, men beregnet i tillegg til aluminiumsbåter?

 

Du mener sikkert Seajet 039 Platinium - her bør du sjekke prisen. Det kan være at prisen på denne er høyere en hva båten er verd. Dette var ikke negativt ment, men at den er "ekstrem" dyr. Da mener jeg ekstrem.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hva med å ta kontakt med nærmeste fagehandel? Kan tenkes at de kan brekke fargen i sin standard fageblandingsmaskin! Forutsatt at Sea Jet 033 går sammen med de fargene som benyttes til annen maling. For vanlig maling kan de se innholdet av forskjellige farger i den boksen du har og legge til differansen for ønsket nyanse.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har stoffet en del Yamarin, i og med at jeg har jobbet der vi har solgt de. Har kun brukt Hempel tidligere. De har to forskjellige blåfarger i sortimentet, og den ene passer ganske så bra til Yamarin. Bare et tips om du er villig til å se på andre merker en Sea Jet.

Link to post
Share on other sites

Hadde den blåfarven (sea jet 033) på min Sandvik i fjor , da den var blå fra før .Men den blir stygg etter kort tid på vannet .Farven i vannlinja blir grønnaktig syntes jeg (har 2 strøk i vannlinje) ,værtfall så var det ikke pent .Hadde bunnsjau sist uke bytta da over til svart . Da er det bare og vente og se om den holder seg , eller om den blir grå i vannlinja . Etter og ha lest div tester av bunnstoff , skal jo Sea Jet være veldig bra .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har stoffet en del Yamarin, i og med at jeg har jobbet der vi har solgt de. Har kun brukt Hempel tidligere. De har to forskjellige blåfarger i sortimentet, og den ene passer ganske så bra til Yamarin. Bare et tips om du er villig til å se på andre merker en Sea Jet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er klar over at Yamarin bruker Hempel, det er bare det at her jeg bor er det ingen som forhandler Hempel. Må helt inn til Trondheim for å få tak i det. Slik som jeg oppfattet det så blander Importøren litt sort i den blå slik at fargen blir tilnærmet Yamarin’s farger.

 

Sea Jet er et godt produkt, test vinner iht denne siden: http://www.seajetpaint.com/n_site/main.htm

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke sammenligne med fargekartet. Fargen står jo også på den hvite lappen på boksen.

Brekking av disse fargene er ikke mulig. Det du kan gjøre er å blande i sort i det blå. 1 del sort og 3 deler blå sånn omtrent. Det gir deg en mørkere, mer avdempet farge.

 

Og så litt personlige synspunkter:

Sort er den eneste fornuftige bunnstoffargen :smiley:

Og hvorfor det da?

For det første slipper du nyanseforskjeller fra år til år og flekking litt her og der.

For det andre er sort det bunnstoffet som stjeler mest av det lyset algene skulle ha.

For det tredje er vannlinja noe som ikke skal være fremtredende på hvite glassfiberbåter. Med sort blir centimeterene med busstoff over vannlinja nesten borte selv om de er der. P.g.a lysbrytningen når man ser inn fra skrå ser vannet sort ut og matcher perfekt mot vannlinja. Man legger rett og slett ikke merke til den. Et hvitt skrog er alt man ser før man begynner å kikke nøyere.

 

Det verste jeg ser er bunnstoffarge som går høyt over vannlinja og har en skjærende farge som ikke matcher noe som helst. Sort matcher alt.

 

Når en stygg vannlinje i en stygg farge er det første du legger merke til ved en båt, er det noe galt. Er derimot vannlinje det siste man legger merke til, er vannlinja di perfekt.

 

Nå hisser jeg vel på meg alle disse som synes at kaosvannlinja i kræsjfargen sin er både fin og flott. Dem om det. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke sammenligne med fargekartet. Fargen står jo også på den hvite lappen på boksen.

Brekking av disse fargene er ikke mulig. Det du kan gjøre er å blande i sort i det blå. 1 del sort og 3 deler blå sånn omtrent.  Det gir deg en mørkere, mer avdempet farge.

 

Og så litt personlige synspunkter:

Sort er den eneste fornuftige bunnstoffargen  :smiley:

Og hvorfor det da?

For det første slipper du nyanseforskjeller fra år til år og flekking litt her og der.

For det andre er sort det bunnstoffet som stjeler mest av det lyset algene skulle ha.

For det tredje er vannlinja noe som ikke skal være fremtredende på hvite glassfiberbåter. Med sort blir centimeterene med busstoff over vannlinja nesten borte selv om de er der. P.g.a lysbrytningen når man ser inn fra skrå ser vannet sort ut og matcher perfekt mot vannlinja.  Man legger rett og slett ikke merke til den.  Et hvitt skrog er alt man ser før man begynner å kikke nøyere.

 

Det verste jeg ser er bunnstoffarge som går høyt over vannlinja og har en skjærende farge som ikke matcher noe som helst. Sort matcher alt.

 

Når en stygg vannlinje i en stygg farge er det første du legger merke til ved en båt, er det noe galt. Er derimot vannlinje det siste man legger merke til, er vannlinja di perfekt.

 

Nå hisser jeg vel på meg alle disse som synes at kaosvannlinja i kræsjfargen sin er både fin og flott. Dem om det.  :smiley:

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det var en flott forklaring.

Men jeg bruker blått sjøl.

 

spørs om jeg ikke skal gå over til svart neste gang.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Var ikke det slik at Emperor 034 er det samme som 033, men beregnet i tillegg til aluminiumsbåter?

 

Du mener sikkert Seajet 039 Platinium - her bør du sjekke prisen. Det kan være at prisen på denne er høyere en hva båten er verd. Dette var ikke negativt ment, men at den er "ekstrem" dyr. Da mener jeg ekstrem.

<{POST_SNAPBACK}>

Nix. Mente ikke 039 Platinium. Kikker du litt på sida deres så ser du at 034 Emperor ikke er det samme som 033 Shogun. Som du sier kan det også brukes på alu-båter (betyr kanskje at det ikke inneholder kobber?).

 

Ellers finner jeg lite info om 039 Platinium på sida (bortsett fra i banner). Er det så dyrt at en må betale depositum for å se spesifikasjonene, eller?

Link to post
Share on other sites

Og så litt personlige synspunkter:

Sort er den eneste fornuftige bunnstoffargen  :smiley:

<snip>

For det tredje er vannlinja noe som ikke skal være fremtredende på hvite glassfiberbåter. Med sort blir centimeterene med busstoff over vannlinja nesten borte selv om de er der. P.g.a lysbrytningen når man ser inn fra skrå ser vannet sort ut og matcher perfekt mot vannlinja.  Man legger rett og slett ikke merke til den.  Et hvitt skrog er alt man ser før man begynner å kikke nøyere.

<{POST_SNAPBACK}>

Selv er jeg drittlei av å gnikke gulaktig gelcoat rett over vannlinja (med 1029 båtplasser i havna er det nok alltid noen som lekker litt). På nybåten satte jeg linja betraktelig høyere og brukte hvitt bunnstoff. Dritten som setter seg "kostes" forsiktig av, og overmales neste sesong. Var litt bekymret for at det skulle gro mer, men dette holder ikke stikk. Dog kan det være at den 90-100 år gamle båthavna har så mye snadder på bunn at det gror lite uansett.

Link to post
Share on other sites

Nix. Mente ikke 039 Platinium. Kikker du litt på sida deres så ser du at 034 Emperor ikke er det samme som 033 Shogun. Som du sier kan det også brukes på alu-båter (betyr kanskje at det ikke inneholder kobber?).

 

Ellers finner jeg lite info om 039 Platinium på sida (bortsett fra i banner). Er det så dyrt at en må betale depositum for å se spesifikasjonene, eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Som jeg oppfatter det så har importøren ikke tenkt å ta inn 039 Platinium, grunnen er vist prisen. Har hørt at prisen vil ligge på flere tusen kroner for en boks (ta dette med en liten klype salt).

 

Når det gjelder 34 Emperor så var det butikke som jeg handler hos som påsto at 034 var det samme som 033 bare at 034 kan brukes på aluminiumsbåter. Kanskje det er forskjell ja og 034 er en mye bedre type en 033, da har jeg handlet feil bunnstoff - hmmm. Har jo egentlig handlet feil uansett - feil farge. Må bytte i morgen.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det viste seg at butikker har gitt meg feil farge på bunnstoffet, blå i stedet for marineblå. Fikk selvfølgelig bytte spannet til marineblå. Flott gjort.

 

Slipper da å brekke den blå til mørkeblå(marineblå).

 

Saken løst.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...