Jump to content

Returdiesel til tank


Sydvesten

Recommended Posts

I forbindelse med konvertering fra bensin til diesel er det tankene som er skal tilpasses. Fjernet i dag en del god gammel bensin, i morgen blir det vask av tankene. Tankene er hver på 65 US gallon og har selvsagt ikke noe opplegg for retur diesel. Tankene er laget av aluminium og relatvit tynnvegget med er i meget god stand slik som jeg kan se.

 

Til poenget, jeg trenger jo en tilkobling av returdieselen og for å unngå sveising i tanken så vurdere jeg å benytte en T på tankluftingsstussen og koble meg på der for returdiesel. Er det noe som tilsier at jeg ikke kan eller bør gjøre dette ? Det forenkler hele opplegget mitt om jeg kan gjøre det på denne måten.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Din løsning kan fungere dersom dieselen ikke "stenger" luftingen.

 

Men skal du ha et retur rør rett i tanken trenger du ikke sveise. Borre et hull, gjenge opp og sett i en nippel som har fått noe lim på gjengene. Dersom du kommer til fra innsiden av tanken via mannhull kan du bruke en nippel med mutter og skive på samt en kork/gummipakning. Sistnevte er brukt hos meg og har holdt siden 77'.

 

Om T - ideen skal fungere tror jeg det er et par ting som spiller inn. Diameteren på returen og hvor mye diesel som går i retur.

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det du tenker på skal kunne fungere helt geit så lenge T-en sitter nær tanke slik at det ikke danner seg "vannlås". Vær oppmerksom på en ting til: De fleste dieselpumper har en belastet returventil for dieselen. Noen har det ikke. Disse som ikke har denne ventilen må ha returrøret ned i bunnen av tanken. Hvis ikke vil diselpumpen kunne suge falsk luft inn bakveien. Returrøret må stå i væskefasen for at systemet skal kunne fungere.

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med konvertering fra bensin til diesel er det tankene som er skal tilpasses. Fjernet i dag en del god gammel bensin, i morgen blir det vask av tankene. Tankene er hver på 65 US gallon og har selvsagt ikke noe opplegg for retur diesel. Tankene er laget av aluminium og relatvit tynnvegget med er i meget god stand slik som jeg kan se.

 

Til poenget, jeg trenger jo en tilkobling av returdieselen og for å unngå sveising i tanken så vurdere jeg å benytte en T på tankluftingsstussen og koble meg på der for returdiesel. Er det noe som tilsier at jeg ikke kan eller bør gjøre dette ? Det forenkler hele opplegget mitt om jeg kan gjøre det på denne måten.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det var gjort slik på min gamle tank, men det er en liten Yanmar diesel.

Din motor returnerer sikkert mye mer diesel.

 

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hei

Tror jeg hadde gjort forsøket slik du beskriver med T stykke i første omgang . Har gjort det selv dog med liten diesel ( 27 Yanm. ). Problemet jeg fikk var at dieselpumpa tømte seg sakte men sikkert når den stod i ro. Slik at det ble en del lufting til å begynne med når den hadde stått en stund .Problemet løste jeg ved at jeg lot returslangen få en "sving" oppunder dørken før den gikk ned og inn i lufteslangen. Det vil da alltid stå diesel i returslangen før svanehalsen. Prinsippet blir det samme som om retur røret stod nedykket i tanken ( tror jeg ), vil også nevne at tanken min lå under nivået til fødepumpa . Andre faktorer å regne med i tilegg til tankplassering er som nevnt før mengden på retur og diameter på lufteslange

Link to post
Share on other sites

Problemet løste jeg ved at jeg lot returslangen få en "sving" oppunder dørken før den gikk ned og inn i lufteslangen. Det vil da alltid stå diesel i returslangen før svanehalsen. Prinsippet blir det samme som om retur røret stod nedykket i tanken ( tror jeg ), vil også nevne at tanken min lå under nivået til fødepumpa .

Dette er en brukbar ide. Vær imidlertid oppmerksom på at en del pumper forlanger at dieseltanken skal plasseres med topp dieselspeil til en hver tid under pumpen. Grunnen er at noen typer kan lekke diesel inn på sylindrene når motoren står i ro. Ved start kan virkningen bli eksplosiv. Jeg har vært borti dette med Caterpillar motorer. Vi oppdaget denne feilinstallasjonen på en fiskebåt der rådene hadde gått gjennom blokka ved oppstart. Jeg vil dog anta at de fleste tåler å ha tanken høyere enn pumpen.

Link to post
Share on other sites

Som en annen har påpekt før; det er ikke nødvendig å sveise for å få nytt påstikk for retur. Det finnes ekspanderende gummi-innsatser å få kjøpt. Bare og bore hull og putte pluggen i hullet og trekke til, og der sitter den. Pluggen har påskruing for rør i forskjellige dimensjoner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...