Jump to content

Har noen erfaring med 300 w teinehaler fra Bestmarin/Nettbaat?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg vurderer sterkt å "investere" noen få tusenlapper i en teinehaler til skjærgårdsjeepen. Det skal bare brukes til enkeltteiner av skotte- eller vestlandstypen, trolig rundt 14-20 kilo per stykk. Det selges en på Bestmarin og Nettbaat. Den er på 300 watt, skal klare 45 kilo og dra 45 meter i minuttet. Det er mer enn nok for meg. Jeg kommer til å fiske krabber om sommeren (normalt hele sommeren, i år kommer jeg litt sent i gang pga. et toårig oppussingsprosjekt på hytta...) og hummer en måneds tid i starten av sesongen. Rent hobbyfiske uten noen som helst proffaspirasjoner, med andre ord. Er det noen som har prøvd denne og har erfaring med den?

bilde

Redigert av Mastiff (see edit history)

Hei igjen :jollyroger:

Var en slik teinehaler jeg hentet på Posten i går, kjøpt via Nettbåt til 2500,-. Skal monteres i løpet av neste par uker, håper jeg.

Jeg snakket med et par karer på jobb som hadde kjøpt sine teinehalere på Netthandelen. Tror ikke de har auksjoner på disse nå, men de ser veldig like ut som disse Smartliner teinehalerne her. De hadde brukt de et par sesonger og var fornøyde, var til god hjelp.

Pakket ut min, og ser OK ut. Det eneste minuset jeg har funnet til nå, er at gummi rundt av / på bryter ikke slutter helt tett inntil, "spriker" ut litt i toppen. Men skal se om jeg får kommet til og justert dette inn. Litt åpent rundt der ledning går inn under bryter også, men lar seg nok fikse med noen tjuvtriks. :smash: Ellers synes jeg det ser greit ut så langt, prisen tatt i betraktning.

Snakker om sammentreff! :cheers: Dagens postinger for meg på forumet er jo blitt rene samtalen...eller flørten! :lol: Men takk! Da tror jeg at jeg satser på den! Jeg skal ringe Nettbåt og høre om jeg kan hente den selv på veien forbi på mandag. Omtrent hvor stor er eska den kommer i? Jeg må feste den bakpå salen på Blackbirden, tvers over sidekoffertene mine (full størrelse Givi-sett, så det er ganske bredt).

Aha, det var jo ikke ille! Nei, toppfart blir det neppe. Jeg kan miste lappen på førstegiret... :lol: Var i Tyskland med fruen for noen uker siden, og 230 med to på og full oppakning var ikke noe problem. Men 160 var passe marsjfart, da slapp vi å rope i interkommen. Var ute en liten tur alene, uten oppakning, men det var litt fuktig på veien, så jeg ga meg på 250. Forrige eier GPS-målte den til 307... :crazy:

Gikk ikke istykker.Men er etter min mening ubrukelig, det ytterste hjulet er "fast" dermed hopper tauet ut for et godt ord. Motoren er dessuten altfor liten for vanlige teiner, litt skvalp fra en båt og sikringen slår ut.kjøpte en nh 300 som løfter 140 kg og den funker greit bok til hummerfiske i litt vind.drar også opp 10 krepseteiner greit nok.(ikke for å være negativ, vil bare advare)

Søringen, stemmer det at ytterhjulet ikke går rundt? Det er jo i så fall noe som burde være enkelt å modifisere, med et løst hjul og kanskje en bøyle som kan vippes fram og tilbake for å holde tauet på plass. Kanskje bare skru på en modifisert talje foran.

Musling430, lyst til å selge den gamle din for noen kroner, hvis du ennå har den liggende? Hvor i landet holder du i så fall til? Du kan godt PM-e meg hvis det er hemmelig informasjon. :wink:

Når montere? Only time will tell... :giggle:

Skal sjekke ved neste hyttetur, må se hvordan det er å montere festet for teinehaleren i Hansviken. Ellers blir det vel å vente til tilbake på jobb om 3 uker :flag: , hvis må lage / sveise til noe leamikk å feste festet til.

Musling: Var det Smartliner teinehaler du kjøpte på Netthandelen?

Da blir nok jeg først... Jeg er redd jeg også må fikle litt for å få den til å fungere i en liten skjærgårdsjeep på 17 fot. Det fiklete er at festet er tverrstilt i forhold til rekka, for den er ikke bred nok så mange stedene. Men jeg finner nok ut av det. Bruker sikkert et motlegg av aluminium på undersiden av glassfiberen som fordeler presset ut over et større område enn tre bolter klarer. Kanskje en firkantprofil med noe mykere på oversiden, som pakningsgummi eller lignende, kan funke. Og så setter jeg en egen bryter på dashbordet, så jeg kan stå og styre båten mens jeg haler og likevel stoppe haleren når den skal stoppes. Eller er det noen automatikk som gjør at den stopper når den kommer til enden av tauet?

Festet måler 14 x 8,5 cm, festes med 4 bolter. Hvis heldig, passer det på topp av innstøpt flytetank langs siden. Kommer ikke til på innsiden av flytetank, så må evt vurdere om noen god karosseri-skruer er godt nok, pluss mye Sikaflex. Får se når på plass. Evt. må jeg lage til et annet feste.

Har hatt en "arm" med en trinse festet i som manuell haler til nå, har vært grei den, kan sitte og dra teiner hvis gynger på sjøen. Festet til denne armen er festet med karosseriskruer ned i flytetank, pluss et par gjennomgangsbolter gjennom skroget over flytetank. Mulig jeg kan mekke til et nytt feste og bruke disse hullene.

bilde

Tror ikke jeg ville satset på at plateskruer (tror jeg det heter når det er i båt og syrefast...) holdt da, nei. Du har uansett enklere montering enn meg! Her er et bilde stjålet fra Finn. Hadde den treplanken der bak vært solid, ville det gått bra, men den tåler stort sett ingenting. Problemet er at det omtrent ikke fins en eneste rett vinkel i båten. Alt er buet og elegant. Måtte til og med montere stereoanlegget under den treplanken, det var ikke stor nok del av dahsbordet eller cockpiten som faktisk hadde en rett linje å sette den på!

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...