dan Startet 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2014 Har planer om kjøp av ny 60hk til Yamarin 4730. Er noe forvirret etter å ha trålet nettet ift utvalg, forbruk og driftssikkerhet... Har foreløpig landet på Suzuki med Lean Burn teknologi, men har andre merker tilsvarende lavt forbruk eller andre fordeler ? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Tror ikke det er noen vesentlige forskjeller i forbruk, uansett om produsent kaller det det ene eller andre. Honda har sitt eget lean burn, kalt BLAST, andre har sikkert også dette. http://www.kellox.no/marine/honda-outboard/bf-60.html I den siste større 60 hk testen jeg har kommet over, ble Honda 60 hk kåret til favoritt og klar testvinner. Nå er dette kanskje et par år siden denne testen, så utviklingen fortsetter. Vil tro du vil bli godt fornøyd uansett hva du velger, men jeg hadde nok gått for Honda hvis budsjett var fritt og forhandler / service var ikke alt for langt unna. Har stort sett holdt meg til Yamaha (med "utroskap" i form av Evinrude ETEC og Mercury Optimax), men denne Hondaen er nok hakket mer moderne enn Yamahas 60 hk som har vært med i en del år nå. Men er også en bra maskin. Sjekk avstand til forhandler / service. Kan bli noen turer, du må jo følge opp service etc de første år for at garanti skal gjelde. Honda er vel best her også, med hele 6 års garanti, Suzuki tror jeg har 5 år, mens Yamaha foreløpig bare har 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 (redigert) BLAST har ikke noe med Lean Burn å gjøre. Det har med akselerasjon. Honda BF60 ble testvinner ja men ellers er det ikke store forskjeller å snakke om mellom motorene. Tror ikke det er kommet nye modeller i denne klassen siden da. Mercury har vel kommet med tøffere design. E-tec 60 er også en fin motor med lite/enkelt vedlikehold. Her er testen http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/($all)/D55009C49A0BC6C0C12576F1004B9A11?OpenDocument NB! garantitiden til flere av merkene er økt siden testen. Og prisene har naturligvis falt betraktelig ;-) Redigert 12.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Søringen Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Ikke bare bare å få med seg betydning av alle bokstavkoder til de forskjellige produsentene, nei Lette etter denne testen teerex fant fram, er jo greit å sjekke motor- / testdata mellom motorene. Ser bl.a. at Suzuki ligger høyest på støy, må ned hele 1000 omdr fra toppturtall for å ligge likt med flere av de andre 4-takterne. Samtidig ser en at Suzuki er utstyrt med en propell som gir 6100 omdr på topp, mens Yamaha med minst støy oppnår 5600 omdr på topp. Men med begge motorer på 5600 omdr. ligger Suzuki allikevel 4 decibel over Yamaha. Ser en på fart, opprettholde fart når reduserer turtall, støy og forbruk er det ikke rart Honda ble valgt til favoritt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.