Jump to content

Invertere=støybombe


740 c

Recommended Posts

Støyfilter på strøminntaket vil være første skritt.

 

Snakk med noen som levere audioutstyr til biler..

 

Koster ikke mye. Består i de enkle tilfellene av en ferritkjerne rundt kabelen eller en spole i serie med + kabelen samt en kondensator...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det beste svaret her tror jeg er og ikke bruke inverter, men en omformer fra 12V DC til f.eks 19V DC som din PC antagelig skal ha.

F.eks

12V lader

 

Litt dumt hvis du må ha 2, en til skjermen også, men hvilken drfitsspenning kjøres skjermen på?

 

Er det Samsung kjøres de på 12 - 14V og da kan båtens 12V kobles direkte.

(såsant skjermen ikke har innebygget power da, altså 230V AC rett inn)

 

NB! Noen invertere støyer mindre enn andre, dette p.g.a firkantpulsspenning, de litt dyre inverterne har glattet spenningen.

 

Men egentlig syntes jeg inverter til PC og skjerm er unødvendig, man transformerer og inverterer først 12V DC til 230V AC for så å transformere og likerette ned til f.eks 19V DC igjen. 2 duppeditter som lager både varme og støy, dette gir unødvendig mye strømforbruk,

alt dette min menig :wink:

 

Lykke til! :smiley:

:seeya:

Månestråle

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Litt uten for emnet egentlig, men ser inverter sammen med pc.

Vil komme med en liten advarsel! Mulig jeg er litt på jordet, men.....

 

Jeg fikk ødelagt batteriene på laptop'en min (mindre enn ett år gammel) da jeg brukte den sammen med en ny 300w inverter (prikken over i'en var at båten var helt ny også, så en skulle forvente at driftstrøm og spenninger skulle ikke skulle være noe problem).

 

Aner egentlig ikke hvorfor, men antar at batteriene ble utsatt for hyppig klattlading. Etter bruk kom jeg på at pc'en hele tiden vekslet mellom forbruk fra batteri og 220v og da er risikoen for "takk og farvel" ganske så stor for batteriene sin del.

 

Antagelig vil en komme bedre ut av det med et s.k. "bilsett", altså en 12v lader til pc'en.

 

 

Mvh

Morten

Link to post
Share on other sites

Datamaskinen jeg har ombord er et atx kabinett(hjemmedatamaskin)den krever 220v,skjermen er en 15"medion tft,den får tillført 220v til trafo som deretter leverer 15v til skjermen.Har jordet chassiset på inverteren til minus(merkbar reduksjon av støy)har kjøpt to ferrittkjerner som ble montert på inverterens 12v inn og 220v, ut men dette ga ikke noe vesentlig støy demping.

Det er kun walkien som har støyproblemet,jeg vet at 27mhz(kortbølgebandet)er belemret med interferens av andre støykilder,men dette er så ille at walkien er ubrukelig når inverteren er påslått.

Kan en montere noe på walkien for å redusere problemet??. :confused:

Link to post
Share on other sites

Du kan kanskje bytte inverter? Hva har du nå?

Noen invertere er nok betydelig dårligere skjermet enn andre. Dessuten er konstruksjonen ofte forskjellig. Jeg har en ringkjernetrafo i min Mascot inverter. Den er i særklasse bra. Ulempen er at det blir tyngre og dyrere.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har en inverter av rimeligste sort med modifisert sinuskurve,ca 1000 kr.

Løsningen ligger muligens i en dyrere inverter med ren sinus kurve og bedre skjerming?.

Du har sannsynligvis rett i det.

For støyen kan komme i fra radiostøy utstråling i fra inverteren og ikke i fra ledningsnettet,og da er en godt skjermet(dyrere) inverter muligens løsningen.

 

 

mvh 740 c :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...