guddal Startet 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2014 Måtte bruke baug- og Akterthruster mye i dag tidlig. Sterk sidevind som pressa oss mot berget da vi skulle gå derifra. Da vi kom hjem var det ikke liv i akterthrusteren. Har sjekket sikring. Prøvd å tjuvkoble meg rett på batteriet med startkabler. Ingen liv. Fremme virker den. Lurer på om den ble overbelastet? Greier å snurre elektromotoren rundt, så ikke fastbrent. Er det noe relé jeg kan sjekke? Her er sikringen. Det røde punktet skal vises? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Den har vel en timer/overbekastningssikring som kutter funksjonen etter et minutts kontinuerlig bruk eller noe slik. Men tror ikke dette er noe som må resettes, det skal ordne seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Ja, jeg trodde kanskje funksjonen satt inne i denne monstersikringen. Men vet egentlig ikke. Men kanskje den sitter på selve motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Kontrollsystemet aksepterer maks 3 min. sammenhengende kjøring en vei og gir alarm før det kutter. Men termobryteren er en egen sak som sitter i motoren og bryter kretsen ved overoppheting. Den nullstilles automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Ok, takk for svar. Jeg kjørte begge sidepropellene ganske lenge, litt småkrise og hektisk en stund ;) Så kan nok ha blitt overopphetet. Men har ikke resatt seg automatisk i alle fall. Om den har kuttet på tidsbegrensing, hørte jeg ingen alarm, men som sagt litt hektisk. Men denne skal også resettes automatisk? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Ja alt skal resette seg selv. Det ligger ikke noen komponenter som krever reset i selve thrustermotoren. Kanskje du bør teste litt på kontrollsystemet og se om motoren får signal til å kjøre eller problemet ligger en eller annen plass utenom selve motoren.? Har du fjernstyrte power-brytere til denne eller andre effektbrytere i hovedstrømskretsen som kan lage krøll? Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Hmm, skjønner ikke helt hva du mener med power-bryter eller effekt-bryter. Har hovedbryter for baug- og akterthruster, og så dobbel joystick for styring. Har også fjernstyring, men den har jeg ikke testet ut nå i dag. Har ikke vært i båten siden vi kom hjem til havna i formiddag. Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Prøvde fjernkontrollen til thrusterene i dag, og da virka begge. Så prøvde jeg den vanlige joysticken etter det, og da virket også begge! Mystisk. Men da ordnet det seg omtrent helt av seg selv :) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Kan forklaringen være at du har slått av og på hovedbryteren og at dette virker som en resetting? Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Mulig det ja. Litt fikling av og på med alt som heter brytere så ordnet det seg... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Kan jo være at thermovernet i motoren ble liggende inne en stund som følge av overoppheting. Når alt kjøltes ned igjen var tingene tilbake til det normale. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.