Mastiff Startet 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2014 Jeg skal sette teinehaler på en skjærgårdsjeep som ikke akkurat er konstruert for det. Det blir bare å finne et sted på rekka der jeg kan sette den og så bruke gjennomgangsbolter og et langt mothold, kanskje på 30 cm. Braketten ser sånn ut: Så det er feste til tre bolter (kan selvsagt bore til en ekstra), men det burde uansett være nok til å trekke enkeltteiner på rundt 20 kilo. Haleren skal dra 45 kilo før den slår seg av. Det enkleste ville selvsagt vært å bruke impregnert tre til dette, blir det solid nok? Da kan jeg bare sage det til med stikksag så det passer inn under der. Ellers måtte det være å få til en aluminiumsprofil som fulgte buen på rekka, og det er jo noe mer fiklete. Jeg ser at Maritim har fester til teinehalere for å sette oppi stangholderen på båten, men jeg er redd stangholderen ikke er solid nok til sånt. Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Kjøp deg en brødfjøl av plast og skjær til den. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Den var kanskje ikke så dum, takk! Vil den være mer solid enn treverk, med gjennomgangsbolter og solide firkantskiver? Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Jeg valgte det selv når jeg skulle montere nye pullerte på båten. Det er et dødt materiale så du slipper at skruene presses inn i treet over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Takk for tipset! Får ta en tur innom Europris eller noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Uansett hva du bruker, så legge glassfiber sparkelmasse bak avstivningen. Du limer den da fast til skroget og det gir et mer solid feste, enn om du ikke gjør det. Jeg ville brukt tre som materiale til motholdet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mastiff Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Hva med å bruke Tech7 istedenfor, som jeg hadde tenkt? Gjennomgangsbolter, solide firkantskiver og Tech7 på begge sider burde vel bety at før teinehaleren faller av, så mister jeg båtsiden... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Enig med arkmarin. Jeg ville brukt sparkelmasse innvendig mot glassfiberen. Da får du et stumt mothold selv om flaten er ujevn. Under beslaget utvendig ville jeg brukt Tech7 eller tilsvarende fugemasse. Husk å teipe får å få det pent. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
arkmarin Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) Det ble postert to ganger. Dårlig nettverk på kysten. Vi ligger i ei fantastisk fin naturhavn på Asen på Trøndelagskysten. 22.8 grader nå. Redigert 14.Juli.2014 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mastiff Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Arkmarin, da er du av en helt annen rase enn meg... Det mest primitive jeg gidder, er hytta...med 11.2 surroundanlegg, fullt bad med renseanlegg, senger med elektrisk bunn og topp kjøkken med sous vide-maskin! Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 VTS kan gi instruksjon om å forandre kurs, men ikke et spesifikt gradetall. Det brukes instruksjoner som "gå mer vest/øst/nord/syd i farvannet etc... Jeg trykker på Liker knappen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mastiff Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Tror du legger inn i helt feil tråd nå, jeg aner ikke hva VTS er engang! Denne tråden handler om å montere teinehaler... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.