Jump to content

Har min MPPT charge controller tatt kvelden ?

Bjørkski

Recommended Posts

Mitt solcellepanel lader ikke som det skal, dvs jeg er sikker på selve panellet er ok. Når jeg måler spenningen på selve solcellepanelet får jeg 18,9 V, det samme får jeg på kablene til MPPT regulatoren. Men når jeg tilslutter solcellepanelet regulatoren faller spenningen til ca. 15 V. Landingen viser da også bare 0.15 A, mott normalt omkring 1,5 A (40W panel).

Er regulatoren ødelagt eller er det en innstilling som må endres?

Du er sikker på at ikke batteriet ditt allerede er fullt? Normal spenning inn på en MPPT regulator skal ligge rundt 17volt (da kan panelet gi mest effekt), så 15volt høres lavt ut. Om det finnes noen innstillinger på regulatoren, er jo ikke greit å svare på når du ikke oppgir type og fabrikat. Hva slags lysforhold hadde du da du målte spenning og strøm?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den Kina-regulatoren kjenner jeg ikke, og finner heller ikke manualen på nettet. Da er det ikke mye jeg kan hjelpe med. Ved solskinn på mesteparten av panelet, skal som sagt spenningen inn på regulatoren være rundt 17V. 15V er feil spenning. Tomgangspenning uten tilkoblet regulator er for de fleste paneler 20V +/- 1V.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...