Bjørkski Startet 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2014 Mitt solcellepanel lader ikke som det skal, dvs jeg er sikker på selve panellet er ok. Når jeg måler spenningen på selve solcellepanelet får jeg 18,9 V, det samme får jeg på kablene til MPPT regulatoren. Men når jeg tilslutter solcellepanelet regulatoren faller spenningen til ca. 15 V. Landingen viser da også bare 0.15 A, mott normalt omkring 1,5 A (40W panel). Er regulatoren ødelagt eller er det en innstilling som må endres? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Du er sikker på at ikke batteriet ditt allerede er fullt? Normal spenning inn på en MPPT regulator skal ligge rundt 17volt (da kan panelet gi mest effekt), så 15volt høres lavt ut. Om det finnes noen innstillinger på regulatoren, er jo ikke greit å svare på når du ikke oppgir type og fabrikat. Hva slags lysforhold hadde du da du målte spenning og strøm? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bjørkski Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Hei Det er denne jeg har: http://www.eco-worthy.com/catalog/mppt-solar-charge-controller-free-shipping-p-182.html Jeg finner selvsakt ikke lengre instruksjonsboken. Lysforholdene var nær optimale, så jeg er sikker på at feilen ikke ligger der. Som sakt levere panelet ca. 19 V, men jeg måler bare 15 V når jeg kobler panelet til regulatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 (redigert) Den Kina-regulatoren kjenner jeg ikke, og finner heller ikke manualen på nettet. Da er det ikke mye jeg kan hjelpe med. Ved solskinn på mesteparten av panelet, skal som sagt spenningen inn på regulatoren være rundt 17V. 15V er feil spenning. Tomgangspenning uten tilkoblet regulator er for de fleste paneler 20V +/- 1V. Redigert 13.Juli.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bjørkski Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Takk for hjelpen Lars. Det blir nok en ny regulator på meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.