tobixen Startet 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2014 Vi vurderer sterkt å installere et nett langs rekka, for å holde på barn, samt evt løsøre som man har glemt igjen på dekk. Jeg har aldri seilt med slikt før, men ser at det er relativt vanlig på seilbåter med barn ombord. Hvilke fordeler og ulemper har slike nett? Jeg var en kjapp tur innom maritim.no, der selges knuteløst rekkenett og rekkenett med knuter (dobbel pris). Hva er fordelen med knuter? Kan et slikt nett også brukes rundt senger, mon tro? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Jeg har rekkenett i min båt og synes det er greit. Grunnene for rekkenett nevner du jo selv. Veldig kjekt å ha om man mister noe "trillende" og med unger og dyr ombord. Har for min del hindret at både hunder, brusflasker og fendrer har gått på sjøen. Bakdelen, slik jeg erfarer det, er at jeg må ta hensyn til nettet når jeg fortøyer så ikke nettet blir skadet av tau som glir langs relingslista. Har faste lengder montert i havna, ser at spesielt springene hadde vært enklere å feste ombord uten rekkenett. Liker å feste fendrene i relingslista da den tåler bedre trekk fra fendrer enn toppen av rekka. Med rekkenett blir da festingen av fendrene litt mer plundrete, men ikke så galt at jeg vil fjerne nettet. Når det gjelder typer rekkenett; har vært med i båter der rekkenettet har horisontale og vertikale tråder. Da synes jeg sikten ut gjennom nettet ble mer forstyrret enn hos meg der trådene går diagonalt. Diagonale tråder bryter liksom synsfeltet på en annen måte. Varianten med knuter virker noe mer solid synes jeg, men har ikke testet styrkeforskjellen mellom typene, så det blir mest synsing Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Hvordan fikser man innfesting mot båten? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Hos meg er det tredd et tynnt tau rundt rekkevaieren i topp, som en spiral bortover. Det samme i endene, rundt rekkestøttene. I bunn er rekkenettet "sydd" fast med samme type tau gjennom den hullete relingslista. Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Monterte rekkenett før ferien, for å hindre at overstyrmannen på 1,5 år skulle trille på sjøen. Jeg var skeptisk, men det ble faktisk veldig bra. Ingen ulemper såvidt jeg kan se. monteringne var dog noe herk. Jeg vevde inn øverste rekkewiren, og la nettet på innsiden av wire nr 2. Jeg har ikke relingslist, så der vevde jeg inn et tau som gikk mellom rekkestøtteføttene. Det funker fint, og man får heller ikke problemer med spring. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) I hine hårde dager med fokke på stagkroker var rekkenett foran et stort pluss slik at ikke noe så lett gikk på sjøen når en stod foran og herja med fokka. Mtp firbente og smårollinger er det fortsatt kjekt. Vi har hverken det ene eller andre nå så jeg fjernet det og liker bedre sikt rett ut. Edit: og rent utseendemessig, om det er viktig for en, så ser kanskje de fleste seilbåter bedre ut uten, syns jeg da... Redigert 14.Juli.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Har tenkt litt på dette selv, men synes det ser ut som om nettet kan bli litt i veien for forseilskjøtet der det kommer gjennom rekka inn til løpegangen på dekk. -Eller er det såpass fleksibelt at det føyer seg etter skjøtet? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Har rekkenett, som skulle vært tatt av for en vask. Øverste og midtre rekkewire er tredd inn i nettet og tynt strekkfast tau tredd i nett og rekkefot nederst. Trenerer hele tiden å demontere for vask, for det tar nok litt tid. Alternaritivt ryker både nett, wire og rekkestøtter ned i vaskevannet... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Rekkenett utrolig kjekt, hadde det på forrige seilbåt. Sydde/tredde med tilsvarende flaggstang line i nedkant og elastisk line i overkant. Litt til heft med joggesko med grove knaster som hadde lett for å hekte seg opp når en skrævet over. Med tanke på små tobente eller firebente på dekket er det absolutt en sikkerhet. Selv ble jeg fanget opp i dette nettet da jeg skulle frem på dekket for å ordne tauverk som hadde kilt seg fast under en frisk seilas alene, jeg mistet balansen og gikk regelrett på rattata ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Microcefalus Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Den eneste ulempen med rekkenett bortsett fra det rent estetiske, er vel manglende mulighet for å plassere deler av mannskapet sittende på siden av rekka med bena på utsiden av båten. Det hele avhenger av bruken. Hvis du skal bruke båten utelukkende til ferie og tur, er rekkenett tingen! Når det er sakt, vil jeg gjerne låne tråden din litt. Er det noen som vet om hvor man kan få tak i litt ekstra solide rekkenett? Jeg synes de typiske rekkenettene fra båtforetninger (nylon?) går fort i stykker. Finnes det noe skikkelig solid? Dynema? Plastbelagt stålnetting? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Hønsenetting? :D Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lazyjack Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Har tenkt litt på dette selv, men synes det ser ut som om nettet kan bli litt i veien for forseilskjøtet der det kommer gjennom rekka inn til løpegangen på dekk. Forseilskjøtet gjennom rekka - hva slag båt er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Kommer forseiskjøtet inn under rekkevaieren på en Alo 28? Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Ja, det gjør det på min ihvertfall... Hadde det på innsiden først, men syntes det løp friere på utsiden. Men har jo fått litt mer erfaring siden i våres -Kanskje jeg skulle prøve å ta det innenfor igjen og se hvordan det ser ut nå.... Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Litt på siden her siden jeg har motorbåt, men jeg tenker kanskje at rekkenett kan være smart, etter en noe pussig observasjon: Her vi var igår, bildet av seilbåten er ikke representativt, men derimot er forholdene det. Det blåste omtrent ikkenoe, og en seilbåt full av unger, med 3(?) voksne kom og holdt et herlig leven hele dagen med bading og hopping i sjøen. Da hadde barna på seg vest. Selv har jeg to gutter på 8 og 13 som er vokst opp inne i vesten, og da seilbåten gikk kommenterte de spesielt han lille med bleie på to år som spradet ut av seilbåtcockpiten uten vest og som gikk helt frem til baugen der det satt en voksen. De hadde rekkenett, så det var jo bra, tenkte jeg. INGEN hadde på seg vest da båten gikk. Tipper 10-12 personer. Håper dog at dette er var litt spesielt tilfelle... Bleie eller ikke og om vesten ikke snur barnet, så gjør ihvertfall vesten alltid jobben med at ungen ikke forsvinner. Det har vært min tanke med vest - holder jo øye med barna hele tiden uansett. Til TS: Med en nazi disiplin på vester så trenger du det jo strengt tatt ikke, selv om jeg ser poenget med å være helt sikker. Derfor hadde vel jeg innstallert det i en seilbåt som går litt saktere og det er fristende å la barna ta seg en tur på dekk underveis. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
tobixen Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Til TS: Med en nazi disiplin på vester så trenger du det jo strengt tatt ikke, selv om jeg ser poenget med å være helt sikker. Derfor hadde vel jeg innstallert det i en seilbåt som går litt saktere og det er fristende å la barna ta seg en tur på dekk underveis. Mener du at man ikke trenger rekkenett hvis alle bruker vest? Nå ønsker jeg ikke å dra opp vestdebatten igjen her i denne tråden, men det føler jeg at blir helt feil - selvfølgelig er det veldig avhengig av forholdene, men MOB kan være en ganske farlig situasjon selv med bruk av vest. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
dennrick Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Nei, jeg ville nok som jeg skrev hatt det selv. Dessuten er det jo nevnt andre fordeler over også, i tillegg til at nien evt faller i vannet:-) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
La Bolina Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Løfter denne igjen da jeg også lurer på forskjellen knuter/ikke knuter. Noen som kan si noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Da kikket litt på rekkenett for et par år siden var min oppfatning at knuteløse rekkenett var smeltet sammen i "skjøtene" mens de med knuter naturlig nok var knytt. Jeg endte med å kjøpe med knuter da jeg oppfattet sammensmeltningene som mindre sikre enn knuter hvis det kommer en plutselig, tung belastning (f.eks. en mann som sklir på fordekket mens man seiler). Om det stemmer aner jeg ikke. Og nei, jeg har ennå ikke fått montert rekkenettet, men har det med meg i båten. Jeg har ikke perforert fotlist, så monteringen ble utsatt. Og utsatt. Og utsatt. Kanskje i år...? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tobixen Svart 12.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Så vidt jeg fikk med meg - knutefritt er billigere, knuter er mer estetisk. Jeg endte opp med å kjøpe rekkenett i fjor vår, men har fortsatt ikke fått ut fingeren til å installere det. Tanken var også å spenne opp rekkenett rundt senga, slik at vi trygt kunne plassere minsten der. Nå er hun stor nok til ikke å falle ned fra senga allikevel :-) En av problemstillingene er at vi er usikre (og litt uenige) om installasjon. Jeg har en hypotese om at det er tilstrekkelig å legge en snor eller wire skikkelig stramt, festet til hver rekkestolpe, helt i flukt med dekket, for så å feste nedre kant av rekkenettet til denne snora. Her må det tenkes ut hvordan man kan sørge for å holde det stramt nok, også over tid - wire med strekkfisker kan være en mulighet. Ulempen er at det vil bli en glippe mellom rekkenett og dekk - men jeg tror det skal være mulig å begrense dette slik at det ikke blir noe reelt problem. Det andre alternativet er å feste rekkenettet til dekket - det er vel relativt normalt å bruke en slangs metallist som går løpende bortover dekket og skrudd fast til dette, med hull for innfesting av rekkenett. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke dette, tror ikke det blir seende pent ut. Så har vi særlige utfordringer med at akterdekket er høyere enn fordekket, og rett etter nedoverbakken har vi åpning for å komme seg inn og ut av båten. Der blir det vanskelig å finne på en smart løsning med rekkenett. Så jeg undres over om ikke rekkenettet kommer til å fortsatt ligge i et skap i noen år til ... skulle ikke vært så ivrig på å kjøpe det :-/ Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Nils Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Vi sette på rekkenett med knutar for om lag ti år sidan på førre båt. No trur eg det er ein maske der eit tau har slitna av, elles er det i like god stand. Før dett hadde vi småmaska rekkenett, og skal aldri ha det igjen. Det er ikkje så lett å få avslutningane fine, og med dei store maskane til det knytta rekkenettet er det enklare å binda fast fendrar i øvre rekkevaier. På båten vi har no skal det ikkje rekkenett dels fordi vi ikkje lenger har små ungar, og dels fordi behovet er mindre når fokka er på rull. Vi skiftar sikkert meining om vi får barnebarn med oss på tur . Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 En ulempe med rekkenett er at rekkestøttene bøyer seg ved knock down. Har opplevd det to ganger (gode historier i ettertid begge to). Usikker på om rekkestøttene uansett ville bøyd seg i kontakt med vannet. Med små barn ombord ville jeg hatt nett, ellers ikke. Beste anvendelse av disse nettene er til å henge frukt og grønnsaker i. Mye bedre lagring enn å ha det i skap. Før rulleseilene hadde vi tausikring mellom dekk og rekkewire på fordekk, men ikke nett. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Tobixen, jeg har et strekkfast tynt tau som går gjennom øyer på rekkestøttefoten. Løper fra pullpit til pushpit. Dette er tredd gjennom maskene på nettet. Funker greit det. Når jeg strammer det skikkelig til, så klarer jeg knapt dytte en mindre fender under, uten bruk av makt. Pleier å feste fenderene på håndlista på dekket og lar tauet løpe over ripa, ikke knyte i rekkelina. Fordelen med å ikke montere nettet, er at det hverken blir skittent eller slitt :) så da kan man montere det rett før man skal selge båten... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Fordelen med å ikke montere nettet, er at det hverken blir skittent eller slitt :) så da kan man montere det rett før man skal selge båten... Nett ser da dødsstygt ut. Ville tatt det av før salg. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Nett ser da dødsstygt ut. Ville tatt det av før salg. Regner med å få 5-10.000,- ekstra for båten når den selges med ubrukt rekkenett i en bærepose. ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.