TimJ Startet 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2014 Hei, Kjøpte nylig en slik motor, 90-95 mod, litt usikker. Ser at det skal være en ekstern olje tank på denne motoren. Er det noe poeng å bruke denne? Kan jeg stole på at den virker som den skal eller burde jeg bare blande olje i bensinen selv? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 kjører min 95 mod på ekstern oljetank. Ikke hatt noe problem med det, slipper å drive å blande og styre. Men ser det er mange som blander I bensinen og. Litt opp til deg selv visstnok er VRO bedre enn sitt rykte og sjeldent problemet. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
-morten- Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Hadde en Evinrude 85-86 mod, en av de første med VRO Hadde aldrig noe problemere med den separate oljetanken. Motor fikk vanlig service som beskrevet i instruksjonsboka hvert år.. vi hadde den i over 20 år. Ikke et feilslag på den motoren! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Goodspeed Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 har selv en 96 modell med ekstern tank, aldri hatt problemer med dette heller. Det er alarm koblet opp mot denne om den ikke suger olje lenger. så får vi bare satse på at alarmen virker om pumpa ryker. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Har hatt diverse motorer med dette systemet, og den eneste gangen jeg har hatt et problem så var det faktisk en feil med selve alarmfunksjonen. Alarmen gikk, men det var ikke noe galt bortsett fra med denne. Har forøvrig vært en rekke tråder tidligere hvor folk har koblet fra denne separate oljetanken og heller blandet inn olje i bensinen grunnet skepsis til om man kan stole på dette systemet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TimJ Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Ok, da får jeg nesten ringe han fyren og si at jeg må ha den tanken. Satt litt keitete til og han jeg kjøpte motoren av viste ikke noen ting så.... Eller er kan man bruke hva som helst som tank? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Er vel en oljetank som er spesielt utformet mtp fester / skal passe inn mot motor / under motorkåpe. Så du må jo skaffe en original oljetank. Når nå tank ikke sitter på motor, ville jeg i hvert fall blandet olje i bensinen til jeg var sikker på at oljesmøresystemet virket. Hvis tank mangler, kan det jo være risiko for at noen har tuklet med oljepumpe / slanger også. Så fikk det heller ryke litt ekstra til jeg var sikker på at ting fungerte. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Ok for denne tanken har sittet i båten, ikke på motoren. Har fungert utmerket hos han jeg kjøpte den av men.... Er ikke noe plass under motorkåpa til en oljetank på min motor hvertfall, er ikke det litt rart da, hvis du mener den skal sitte der?? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Hos oss så var dette en separat oljetank og ikke montert inni motoren. den stod i tankrommet akter fremfor motorbrønnen. dette var nok et standard VRO/OMC system som ble levert både på Jonson og Evinrude samt kansje andre motorer også Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Søringen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 OK, da har jeg misforstått litt. Har vært separat oljetank montert under motordeksel på de påhengsmotorene jeg har hatt (Optimax, Etec). Ikke vært borti egen oljetank i tankrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Sitter en passe stor tank ved siden av bensintanken på min. Føler på oljetanken som jeg tror er koblet til low oil alarm Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
TimJ Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Jupp, stemmer dette. Men jeg har ingen instrumenter som indikerer low oil. Kan jeg lage det selv av en pære/diode feks? Så jeg burde med andre ord få tak i den tanken som hører til motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Tanker bør/skal følge med motoren hvis intet annet er avtalt etter mitt syn. Fulgte det ikke også med instrumenter? Etter hva jeg husker så er tanken på fem liter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TimJ Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Tanken fulgte med ja, men trodde den var bare å kaste pga alt man hører om det systemet... Men har sendt melding til han gubben og sagt at jeg må ha den så.... Målerne som fulgte med var av type kast, så dem var det bare å glemme Hva er det jeg "må" ha av målere? Turtall, vanntemp, oljetemp, volt og tilt indikator. Noe mer? Å lage seg en oljenivå varsellampe burde vel være en smal sak eller? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 er lydalarm på min. er testlyd når jeg vrir om nøkkel. finner sikkert ny tank osv på ebay eller boats.net for en billig penge Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
TimJ Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Får fatt i tanken, så da er det instrumentering som trengs. Kan jeg kjøpe hva som helst av merke? Eller må jeg finne noe som passer til Johnson? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Kan noen hjelpe meg litt med å finne ut hva årsmodell denne motoren er? Finner ikke noe annet enn dette nr på den. Har lett overalt.... Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) Står ikke noe a la j115sleoc på et klistremerke bak stammen nede på motorfestet? det er modellnr. så kan du slå opp på boats.net Redigert 14.Juli.2014 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Jon-Kåre Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) Jeg har en tank liggende som har hvert brukt på en Evinrude 90 hk 96 modell, denne er tilsalgs så send meg en im hvis det ikke ordner seg med den tanken du burde hatt med? Ved bytte av tank eller for å forsikre deg om at denne virker kan det være lurt å blande inn olje i de første tankene med bensin du bruker for å forsikre deg om at det minker i tanken Redigert 14.Juli.2014 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
TimJ Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Takker for det Jon-Kåre, skal skrike ut:-) Whskey, står ingen ting, ser ut som om motoren er lakkert en eller annen gang, så alt er borte av sånne ting. Hvor ellers skal serie nr stå? Iflg en eller annen side jeg fant så skal det stå på den blanke knotten jeg tok bilde av og... Men det stemmer jo ikke med noe OMC nr...Kan det være byttet noe større deler på denne motoren en eller annen gang? Skulle gjerne vist hva årsmodell dette er, så man kan bestille litt service deler osv... Men, den er nok pre 95, da det ser veldig ut som om sylinderne står i 90grader... Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Min mangler og siste halvdel av modellnr-merket men ved å sammenligne motordeksel form og merker med tegningene på boats.net, så har jeg greid å finne en god match Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
TimJ Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Ok, får prøve det da... Rart at det ikke er stanset inn noe annet sted da, merkelig... Får leke litt detektiv og se hva jeg finner ut Det jeg ikke fikk svar på er det med instrumenter, kan jeg kjøpe hva som helst av merker eller må jeg ha noe som er til OMC motorer? Takker for svar alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) Vet ikke om andre vil fungere da den har en giver med et par kabler. Min ser slik ut: (95 mod 60 graders motor) http://m.ebay.com/itm/281383394702?nav=SEARCH ser ut som den passer mange årganger I alle fall http://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-accessories/index.php?year=1995&model=Fuel+System+1995§ion=Oil+Tank+Kit+-+1.8+Gallon&yid=34056&mid=34058&sid=38896 tipper den fungerer som en motstand som alle andre, men bør vel gi riktig utslag så den ikke trigger alarmen Redigert 14.Juli.2014 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
TimJ Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Ok, Jeg får tanken som hører til motoren på fredag. Det jeg da mangler er alle instrumenter. Hva slags instrumenter er det man MÅ ha på en utenbordsmotor?Og en olje nivå lampe eller noe hadde vært veldig fint å ha. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 OK, da har jeg misforstått litt. Har vært separat oljetank montert under motordeksel på de påhengsmotorene jeg har hatt (Optimax, Etec). Ikke vært borti egen oljetank i tankrommet. større yamaha (v4/v6) hadde tank både på motoren og i båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.